Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bedöma slitage på bromsar/skivor

  1. #1

    Bedöma slitage på bromsar/skivor

    Hej!

    Tänkte byta bromsar för första gången nu här i veckan och jag har försökt läsa mig till vad man ska göra för att inte göra fel. Det jag undrar över är egentligen vad jag ska titta efter nu när jag ändå är där o pillar... Behöver jag mäta vobbel på skivorna och så för att se om jag behöver byta dem eller vad går man på? Jag har gamla klossar som inte är så slitna som jag tänkte använda, någon nämnde kopparpasta för att få bort gnissel?

    Tack!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Du behöver inte mäta om skivorna är ojämna det känner du i bilen när du bromsar, rister det i ratten är det framskivorna och rister det i hela bilen brukar det vara bak som är skeva.

    Kolla efter sorgkanter på skivorna (slitage), rost, sprickor, längsgående ojämna repor.

    Byer du skivor se till att navet är slipat rent från rost och lägg på lite kopparpasta för att få bort den i framtiden.
    är beläggen ojämna och du planerar att använda dem igen lägg en grov smärjelduk på en plan yta och slipa till klossen så den blir plan.

    Använd kopparpasta på beläggens glidytor och på baksidan av klossen där den ligger mot kolv respektive okets gaffel.

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Rekomenderar inte att lägga kopparpasta på baksidan av skivan mot navet.
    Då tar man bort friktionen och en större kraft påverkar bultarna vid bromsning, samma gäller mot skivan och fälgen. Lägg bara kopparpasta på navdelen där fälgen "hänger på"

    Tänk på att kontrollera bromsvätskenivå efter montering, troligen behöver du suga ur bromsvätska då kolvarna inte är lika långt ut med nya grejer.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Notera att jag nämnde "lite" pasta, inte klegga in allt i synfältet som de flesta hemmamekare brukar göra av egen erfarenhet.

  5. #5
    Bra tips! Tack.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Du behöver inte mäta om skivorna är ojämna det känner du i bilen när du bromsar, rister det i ratten är det framskivorna och rister det i hela bilen brukar det vara bak som är skeva.

    Kolla efter sorgkanter på skivorna (slitage), rost, sprickor, längsgående ojämna repor.

    Byer du skivor se till att navet är slipat rent från rost och lägg på lite kopparpasta för att få bort den i framtiden.
    är beläggen ojämna och du planerar att använda dem igen lägg en grov smärjelduk på en plan yta och slipa till klossen så den blir plan.

    Använd kopparpasta på beläggens glidytor och på baksidan av klossen där den ligger mot kolv respektive okets gaffel.
    Har ingen ojämn inbromsning, men bak har lite rost på ytterkant på skivorna, ser ut så iaf.
    Så då tar jag lite lite kopparpasta på sidor och bak på klossarna om jag skippar att byta skivorna?

    Rickard: Självklart ska jag kolla nivån, men egentligen ska det väl inte behövas? Justerskruven går kommer jag ju att justera in till rätt läge.

    Förresten exakt hur gör man det? Vad jag har förstått ska man bromsa och justera in skruven med handkraft, sen lossa lite lite. Sen gör man en gång till på samma sätt och då ska det ligga bra?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Bedöma slitage på bromsar/skivor

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian.Holmqvist
    Behöver jag mäta vobbel på skivorna och så för att se om jag behöver byta dem eller vad går man på? Jag har gamla klossar som inte är så slitna som jag tänkte använda...
    Förstår inte riktigt vad du skall byta om du inte skall byta skivorna och använda sig av gamla klossar?

    Just det: Bilen i fråga är en 9000 -97 va?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Haha, ja alltså "gamla klossar" är inte de som sitter på nu. Utan några jag fick av min svärfar i en låda. De som sitter på bilen nu ska kastas!

    Förstår att det blev lite luddigt Och ja, det är en 9k -97 CSE

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian.Holmqvist
    Haha, ja alltså "gamla klossar" är inte de som sitter på nu. Utan några jag fick av min svärfar i en låda. De som sitter på bilen nu ska kastas!

    Förstår att det blev lite luddigt Och ja, det är en 9k -97 CSE
    I så fall har du en del tips och bilder här för både fram och bak: http://www.saab9000.com/procedures/index.php

    Jag har också lagt upp några bilder från mina bromsjobb i någon tråd.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=681786

    Råder dig att inte snåla utan kosta på dig nya skivor och klossar om de befintliga ser slitna ut. Skivorna har ju en minimitjocklek och beläggen känns lite småsniket att inte köpa nya om du skall dit med nya skivor.

    Tänk på att kolla att trådbygeln kommer rätt och att räkna med att få borra bort torxskruven om du skall byta skivor.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Notera att du INTE skall ha kopparpasta/ fett etc mellan belägget och bromskivan som en bekant till mig trodde..

    Han tänkte : ja smörjer där så kommer bromsarna inte gnissla o gå mjuk..


    Gissa vad resultatet blev ..

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.
    Av NicklasOlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 23:45
  2. Bromsar + skivor fram NG 9-3 på 9-5?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 13:21
  3. Skrikande bromsar - nya belägg och skivor.
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 01:22
  4. Billiga större bromsar till 9k både ok och skivor.
    Av turbomaniac i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •