Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ny magnetkoppling, låter illa igen (OG 9-3)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Ny magnetkoppling, låter illa igen (OG 9-3)

    Bytte magnetkopplingen till AC-kompressorn på min OG 9-3 idag då lagrena hade skurit. AC funkade innan men nu med nya kopplingen så vägrar den "koppla in".

    Vad har jag gjort för fel?

    Hittar ingen beskrivning här eller i WIS på hur man ska sätta dit den nya, så jag är lite osäker på om jag satt dit den rätt? Den gamla var det bara en hög metallspån kvar av innuti så den gav mig inte mycket hjälp. Till den nya fick man inga låsringar, brickor eller muttrar så det blev garagegrävning efter sånt. Nån som har en länk till en schysst sida med "bilder" på hur man byter magnetkoppling eller något annat tips på varför det inte funkar.

    Nu har jag satt fast 1. magneten med en låsring sen 2. remhjulet med en låsring. Sen 3. en schimsbricka, sen 4.kopplingen och en låsmutter som håller den på plats. Har ett spel på ca 0,40 m.m. mellan remhjulet och kopplingen. Och sen var det en kabel som bara kan sitta på ett sätt. Stämmer det?

    MVH
    Sebbe
    9-3 2.0T

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian.Holmqvist
    http://www.saab9000.com/procedures/ventilation/airconclutch.php
    Ja, det är så schimset sitter nu, innan kopplingen. När remmen är av så kan man lätt snurra på remhjulet (0,4 m.m. spel). Och det går lätt att snurra pumpen också. Men pumpen kopplar inte in när man startar AC´n. Det är väl ingen del som ska pressas på axeln? Jag använde fett när jag "knackade" dit remhjulet.
    9-3 2.0T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Boden
    Inlägg
    15
    Hej! Jag bytte magnetkoppling förra sommaren och schimsade fel. ac-pumpen gick då hela tiden och efter ca 30 mil blev det övertryck i systemet och allt kylmedel trycktes ut på några sekunder! Men ditt problem är omvänt eftersom den inte kopplar in om jag förstår dig rätt. Kan det vara dålig kontakt i kabeln från kopplingen? Den kanske inte sitter i ordentligt? Jag vill minnas att den var lite svår att få på plats..
    Hursomhelst lycka till! Det kan ju vara skönt med fungerande ac i dessa tider..
    93 ss biopower -08 steg 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26
    Ja, jag har tvärt om problem. Får ta och plocka isär det ikväll igen och se om jag hittar något konstigt. Men det enda jag kan tänka mig att jag gjort fel med är schimsningen. Eftersom allt bara var pulver i det gamla lagret så vet jag inte hur schimsbrickorna satt innan? Eller hur de såg ut? Diameter? Tjocklek? Ska kolla kabeln också.
    9-3 2.0T

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    byttes även lindningen då? Om inte kanske även den är skadad.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    hej
    kollat säkringen i främre säkringslådan?
    annars så kan det vara termostaten/överhettningsskyddet på kompressorn som gett upp, fanns/finns en åtgärd i wis om detta.
    har du kollat att det finns tryck i systemet, kan ju vara så att gasen dumpades/läckte ut när kopplingen havererade.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    byttes även lindningen då? Om inte kanske även den är skadad.
    Jag är okunnig på AC området, vilken del är lindningen?
    9-3 2.0T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    kollat säkringen i främre säkringslådan?
    annars så kan det vara termostaten/överhettningsskyddet på kompressorn som gett upp, fanns/finns en åtgärd i wis om detta.
    har du kollat att det finns tryck i systemet, kan ju vara så att gasen dumpades/läckte ut när kopplingen havererade.
    Nej, det ska jag kolla. Tack för tipsen.
    9-3 2.0T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26
    Det var så enkelt som säkringen. Nu funkar kompressorn. MEN när den är inkopplad in så vobblar remskivan lite grann och ett gnällande ljud uppstår. Är det normalt, dåligt eller jättedåligt?
    Remskivan snurrar helt rakt när kompressorn inte är inkopplad.
    Kan det vara axen som har blivit krökt? Eller lagren i kompressorn? Vågar jag åka med bilen eller kommer jag förstöra den nya kopplingen?

    (Lite senare samma dag)

    Efter 1 mil med den nya kopplingen låter den som den gamla gjorde innan bytet. I econ läget låter det bra så det nya lagret är det inget fel på men när kompressorn kopplar in så låter det illa som fan. Är det kompressorbyte som gäller eller kan man byta lagret till axeln med?
    9-3 2.0T

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    hej
    ja du det blir nog till att byta hela klabbet, verkar troligt att du fått varmgång i axeln och krökt den lite för när lagret rasar så hamnar ju koppling/nav inte helt i cc......
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    ja du det blir nog till att byta hela klabbet, verkar troligt att du fått varmgång i axeln och krökt den lite för när lagret rasar så hamnar ju koppling/nav inte helt i cc......
    Ja, det verkar inte bättre. Vågar man åka med AC´n inkopplad eller är det "stor" risk för att axeln nyper och nya magnetkopplingen går?

    Tack för svaren!
    9-3 2.0T

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag hade inte kört så.


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Laga magnetkoppling ac på 9k
    Av Mussla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-07, 00:08
  2. Byta Magnetkoppling
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 16:35
  3. Shimsa om magnetkoppling, og 9-3.
    Av M_Blitzén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 21:55
  4. magnetkoppling 9-3
    Av JIMMYS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •