Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Nordics e85 konvertering?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Nordics e85 konvertering?

    Är det någon här som gjort en e85-konvertering som nordic har? Låter inte fel att de har satsat på bränsleekonomi.

    http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=etanol

    Är själv lite sugen på det då bensinpriset inte är så roligt idag, samtidigt som jag inte riktigt känner för att byta ner mig till en pappkartong för den sakens skull.

    Är dock tveksam över driftsäkerheten. Bränslepump och filter räknar jag ju självklart med att få byta, men i övrigt? Etanol är ju trots allt mer aggressivt än bensin.

    Sedan undrar jag över effekten. Står ju att det är runt 15% effektökning. Har ju magnetventil på min så det borde vara 15% från 185hk?

    Låt nu inte detta bli en diskussion om hallontårtor nu

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    kör med det kittet i min 9-5a, går hur gutt som helst får ja säga, drar ca 1.1 l/milen så man tjänar en hel del på att göra det.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Några enkla allmängiltiga råd/funderingar...

    a) Sök o finn svaren på vad Saab har förändrat på sina BioPowerbilar! Med detta har du lite av ett facit över vissa risker och tänkbara framtida problem.

    b) Focus på bränsle ekonomi? Nja, varför skulle en viss "konverteringssats" vara bränlsesnålare än en mer mer effekt? Vi förutsätter "vanlig körning i akt o mening att försöka köra snålt". Det finns i princip två "enkla sätt" att få ned förbrukningen något. Köra lite magrare och eller mer förtändning. Ingetdera är särskilt begåvat eller nyttigt för motorn och miljön heller.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Kom ihåg att jag mappade min 240 turbo med Haltech till att köra closed loop på lambda 1.15 och den gick hur fint som helst med detta på E85. Körde ledigt under litern. På bensin tyckte den dock inte om att gå så magert.

    Hade förstås ingen kat eller så på den. Katten tar säkert skada, eller är iallafall inte lika effektiv på den blandningen skulle ja tro.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Några enkla allmängiltiga råd/funderingar...

    a) Sök o finn svaren på vad Saab har förändrat på sina BioPowerbilar! Med detta har du lite av ett facit över vissa risker och tänkbara framtida problem.

    b) Focus på bränsle ekonomi? Nja, varför skulle en viss "konverteringssats" vara bränlsesnålare än en mer mer effekt? Vi förutsätter "vanlig körning i akt o mening att försöka köra snålt". Det finns i princip två "enkla sätt" att få ned förbrukningen något. Köra lite magrare och eller mer förtändning. Ingetdera är särskilt begåvat eller nyttigt för motorn och miljön heller.
    a: och att saab byter ut 525delar gör man antagligen enbart för att man måste det.. Jaa,,absolut..
    Inte för att de skulle bli endel frågetecken om saab SPS:ade ner en Etanolprog o sen klart,,nee,, lite spel för galleriet är de allt.
    Och det rätt mycke.. Ja vet att de låter tradigt,,men kolla hur länge BSR o mfl tuningbolag kört med E85 konvert utan problem..
    Och sen att Biopowerbilar från SAAB går avsevärt mycket sämmre i gången än en Konverterad av nån som vet vad man gör lite är ju skrämmande,, men men..
    Sen är ju problemen med Biopowerspridarna rätt rolig historia också,, saab som bytte ut allt för o få de o funka till skillnad från alla blåögda tuningbolag.. dumma dom..


    b: med bränslesnålare variant så menas de med att endel inte vill ha mer effekt utan inriktar sig mer på enbart en konvertering samt bränsleförbrukning.. så enkelt var det..
    Köra magrare blandning är inget som görs heller då de regleras fint av bilen själv,, förtändning ärt inte heller högre än vad Saab har i Biop bilarna under mellanlast..


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Jag hade uppe en tråd om hållbarhet. Jag får så många olika svar. Pratade med en SAAB verkstad idag som påstod att topp och ventiler var samma som på en bensinare. Det är egentligen ledningar samt tank och pump som skiljer. Jag blir inte klok på detta. Samma verkstad erkände att även biopowerbilarna beckar ihop av etanolen och att man bör tanka en tank bensin då och då.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Boliden
    Inlägg
    21
    Jag ska beställa tid på Saab i morgon för att få Nordics E85konvertering. Har inte bestämmt mig om jag ska ta standard eller steg 2? Är lite rädd att steg2 ska ta massa mer bränsle. Är det någon här som har gjort e85 konvertering som kan säga hur mycket bränsle bilen tar?
    ******************************
    Saab 9-5 2.3 1999 Nordic steg 1 E85

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Beldia
    Jag ska beställa tid på Saab i morgon för att få Nordics E85konvertering. Har inte bestämmt mig om jag ska ta standard eller steg 2? Är lite rädd att steg2 ska ta massa mer bränsle. Är det någon här som har gjort e85 konvertering som kan säga hur mycket bränsle bilen tar?
    står högre upp, min drar 1.1l/milen med steg 1 e85 biopower från nordic

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Kom ihåg att jag mappade min 240 turbo med Haltech till att köra closed loop på lambda 1.15 och den gick hur fint som helst med detta på E85. Körde ledigt under litern. På bensin tyckte den dock inte om att gå så magert.

    Hade förstås ingen kat eller så på den. Katten tar säkert skada, eller är iallafall inte lika effektiv på den blandningen skulle ja tro.
    Går att köra med lambda 1,15 även på bensin med låg last. Detta förbättrar bränseförbrukningen men katalysatorns NOx reducerade funktion sätts ur spel.

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    a: och att saab byter ut 525delar gör man antagligen enbart för att man måste det.. Jaa,,absolut..
    Inte för att de skulle bli endel frågetecken om saab SPS:ade ner en Etanolprog o sen klart,,nee,, lite spel för galleriet är de allt.
    Och det rätt mycke.. Ja vet att de låter tradigt,,men kolla hur länge BSR o mfl tuningbolag kört med E85 konvert utan problem..
    Och sen att Biopowerbilar från SAAB går avsevärt mycket sämmre i gången än en Konverterad av nån som vet vad man gör lite är ju skrämmande,, men men..
    Sen är ju problemen med Biopowerspridarna rätt rolig historia också,, saab som bytte ut allt för o få de o funka till skillnad från alla blåögda tuningbolag.. dumma dom..
    Ta en titt på vad Norman Brinkman vid General Motors NAO Research and Development Center har kommit fram till angående bruk av etanol (man började undersöka detta redan på 1980-talet). Jämför hans resultat med de modifikationer Saab har genomfört så ska du se att du får ett intressant resultat...

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    a: och att saab byter ut 525delar gör man antagligen enbart för att man måste det.. Jaa,,absolut..
    Inte för att de skulle bli endel frågetecken om saab SPS:ade ner en Etanolprog o sen klart,,nee,, lite spel för galleriet är de allt.
    Och det rätt mycke.. Ja vet att de låter tradigt,,men kolla hur länge BSR o mfl tuningbolag kört med E85 konvert utan problem..
    Och sen att Biopowerbilar från SAAB går avsevärt mycket sämmre i gången än en Konverterad av nån som vet vad man gör lite är ju skrämmande,, men men..
    Sen är ju problemen med Biopowerspridarna rätt rolig historia också,, saab som bytte ut allt för o få de o funka till skillnad från alla blåögda tuningbolag.. dumma dom..
    Ta en titt på vad Norman Brinkman vid General Motors NAO Research and Development Center har kommit fram till angående bruk av etanol (man började undersöka detta redan på 1980-talet). Jämför hans resultat med de modifikationer Saab har genomfört så ska du se att du får ett intressant resultat...
    Jaa,, klart de är värre med e85 såklart,,men de är lite väl uppblåst ämne..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    a) Kanske man kan få en lite mer saklig redogörelse om vad som är utbytt i onödan?
    Här är det fritt för var o en, inte företags specifikt.

    b) ALLA som har det minsta begrepp om hur t.ex. bilbranschen funkar förstår att detaljer byts inte ut det skall vara "ett spel för galleriet". Bara det faktum att ha ett nytt artikelnummer är dyrt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    149
    ett svar jag hittade angående etanolens aggresivitet på bilar mm..


    Är ethanolen mer aggresiv på bilar än bensin?

    Svar:

    Nej, när det gäller slangar så finns en jämförelse hos Hydroscand, marknadsledande på slangar och slangmaterial , som tydligt visar att det precis tvärt om är så, att etanol är mindre skadligt mot slang än vad bensin är.

    Hela listan finns att hämta som pdf-fil hos Hydroscand.

    Vad gäller metaller, verkar det vara så att etanol ofta sammanblandas med metanol och att det är därifrån ryktet om etanolens aggressivitet mot metaller kommer.

    Grundat på de erfarenheter som folk som experimenterat med etanolkonvertering har,
    där det finns exempel på bilar som gått både 15, 20 och 25000 mil på E85 och fortfarande går som dom ska.
    Så är min uppfattning att en motor som går på etanol håller minst lika länge (om inte längre) som en som går på bensin.

    Det finns heller ingen av alla de som håller på med etanolkonvertering, privat eller kommersiellt, som kan vittna om att en bil havererat till följd av att man använt etanol som bränsle.
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    a) Kanske man kan få en lite mer saklig redogörelse om vad som är utbytt i onödan?
    Här är det fritt för var o en, inte företags specifikt.

    b) ALLA som har det minsta begrepp om hur t.ex. bilbranschen funkar förstår att detaljer byts inte ut det skall vara "ett spel för galleriet". Bara det faktum att ha ett nytt artikelnummer är dyrt.
    a: nee,, inte tid.. Men redovisa du då istället om allt som måste byggas om för o kunna tanka e85.

    b: Jo ja,, för saab har ju inte för att de kommit en ny årsmodell lagt dit en lite snutt på nått, eller satt dit ett större hjul,, eller lite annan storlek på en styrning på någonting "bara" för att... Näääää aldrig hänt... Hmmm
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av sixth_of_june
    [...]
    Svar:

    Nej, när det gäller slangar så finns en jämförelse hos Hydroscand, marknadsledande på slangar och slangmaterial , som tydligt visar att det precis tvärt om är så, att etanol är mindre skadligt mot slang än vad bensin är.
    [...]
    Stämmer säkert. Jag läste nånstans att det inte är etanolen isig som skadar, utan kombinationen med att det funnits bensin i slangarna som etanolen rinner i. Vad jag förstått så 'äter' bensinen på slangarna och bildar ihåligheter av viss kvantisort. Etanolen i sin tur, som är mer lättflytande, kan då tränga ner i dessa ihåligheter och på detta sätt skapa ytterligare problem... Kombineras med att folk tankar bensin 'då och då'.

    Låter inte helt orimligt, även om jag inte kan hitta källan, med tanke på möjliga problem. Jag tycker dock det är mycket, mycket konstigt att folk ska tvingas tanka bensin 'då och då' bara för att hålla bilen i form även om det är en ren biopower.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    a) Är redan gjort, ingen hemlighet. Har förståelse för att du inte kan redovisa relevant information.

    b) Har full förståelse för att du svarar som du gör. Ni andra förstår säkert.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Som jag har hört så är det färgämnet i E85 som strular till det. Olja som byts på BioPower är röd inte svart och det är detta färgämne (tydligen skall vara till för att man inte skall dricka det?) som beckar igen lite här och där.

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    a) Är redan gjort, ingen hemlighet. Har förståelse för att du inte kan redovisa relevant information.

    b) Har full förståelse för att du svarar som du gör. Ni andra förstår säkert.
    Med tanke på varför Volvo PV:s folk på jobbet resonerar som de gör ang. etanolens påstådda farlighet och problem förstår jag att det är som det är.
    Det kretsar hela tiden kring de gamla vanliga ryktena och skrönorna, baserat på hörsägen. Detta tas sedan som intäkt för att det är så, för det säger ju Volvos eget folk. Och vips har man etablerat en "sanning" baserad på trams.
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    a) Är redan gjort, ingen hemlighet. Har förståelse för att du inte kan redovisa relevant information.

    b) Har full förståelse för att du svarar som du gör. Ni andra förstår säkert.
    A:

    B:

    C:

    Dr boost :

    Har också full förståelse att du måste försvara dig sådär när alla dumma tuners mm gör mer lyckade konverteringar än ni saab själva lyckas med.
    Förstår de fullt ut.. Men antagligen lyckas "vi" bättre bara för vi är så dumma som inte byter ut "massa" saker vid konvert / bio..

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Som jag har hört så är det färgämnet i E85 som strular till det. Olja som byts på BioPower är röd inte svart och det är detta färgämne (tydligen skall vara till för att man inte skall dricka det?) som beckar igen lite här och där.
    Vem fan vill dricka 15 % bensin?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    >>Robban

    Inte för att vara negativ, men kan det möjligen vara så att Saab har liiite annat ansvar och andra garantier än vad valfri tunerfirma har vid Bio-konvertering. Detsamma gäller ju vid vilken trimning som helst... Saab rekommenderar inte att man tar ut 300 hk ur en B205R medan valfri tunerfirma gladeligen kan göra det!

    Jag kommer troligen att köra E85 i hobbybilen när den väl blir klar men är klart tveksam till att etanolkonvertera bruksbilen som ansvarar för familjens transportbehov - i alla fall tills jag blivit ordentligt överbevisad om att det kan göras relativt problemfritt.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

Liknande ämnen

  1. nordics steg 1
    Av skånemartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 20:17
  2. Nordics PPC
    Av EmilSS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:19
  3. Nordics nya hemsa...
    Av perr i forum Allmänt
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 21:13
  4. Nordics steg i Vs ppc
    Av Knubbz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 08:51
  5. nordics ferrita
    Av Rikard.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •