Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bromsproblem saab 900 - 84

  1. #1

    Bromsproblem saab 900 - 84

    har haft problem med bromsarna, dom blev sämre & sämre. Har nu bytt ut huvudbroms cylindern o luftat tills det bara kom olja. men fortfarande NOLL bromsverkan.

    vad kan mer vara fel???

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    hur ser klotsar och skivor ut?
    Inte fått olja på dem?

    Glider kolvarna i oken som de ska?
    har varit med om att de kärvar och då kan man få taskig bromsverkan.

    Vet du om det är fram eller bak eller både?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    jadu kolvarna vet jag inte har bara bytt ut vänster bak. men jag antar att jag luftat för dåligt också för jag blev så satans arg å gav upp. ska ta en luftare imorgon å köra ett tag till på varje å se om det blir bra.

    för pedalen är väldigt "svampig"

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Låter definitvt som luft.

    Lufta vid alla oken om du bytt huvudcylindern.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5

    saab 900

    har nu kört med luftmaskin ca 5-7 minuter på varje sida tills nästan ingen luft kommer i slangen. och även luftat vid cylindern.

    Noll verkan fortfarande.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Tyvärr så är "nästan ingen luft alls" alldeles för mycket luft i ett hydraulsystem...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    ja det blir väll att ta fram luftaren imorgon igen.
    drygt i denna värme

  8. #8
    har nu luftat runt om, max 5 % bromsverkan. trots att det inte är någon luft i systemet, kan det vara någon packning i trumman som är paj?

    ge mig tips!

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Dum fråga kanske men har du pumpat upp något tryck i systemet efter att du har luftat det...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    vi har luftat alla nipplar så att olja kommer men jag trodde det räckte att göra så. dumt av mig då, så jag måste pumpa upp trycket runt om å lufta så också för att få tryck?

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av kristian123
    vi har luftat alla nipplar så att olja kommer men jag trodde det räckte att göra så. dumt av mig då, så jag måste pumpa upp trycket runt om å lufta så också för att få tryck?
    Nej, det var inte så jag menade. När man har bytt belägg (jag utgåt från att luftningen behövs för att du har gjort något med bromsarna...) så är ju inte kolvarna helt ute som dom ska vara. Därför måste man trampa ett antal gånger på pedalen för att köra ut kolvarna så bromsklotsarna faktiskt kommer i kontakt med skivorna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    skivor och belägg va ok eller? Inget som är trasigt av armarna och de vid bromsbackarna? hade en bil som jag hade dåligt bromsverkan på och då hade jag knäckt armen till autojustering så backarna justerades aldrig ut och va tvungen att pumpa för att få bromsar.. om du nu har luft rätt och luftat så mycket som du säger så få du nog söka vidare på dit problem..

    om du pumpar så du ha tryck då och sen håller tryck sjunker pedalen elle är pedalen kvar på samma ställe? Minskar bromvätska nivån? om de gör de har du ju läckage som syns.. kan ju oxå bli inre läckage i huvudbromcylindern och då försvinner ju ingen bromvätska... men den hade du ju bytt..

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av Greenmountain
    skivor och belägg va ok eller? Inget som är trasigt av armarna och de vid bromsbackarna? hade en bil som jag hade dåligt bromsverkan på och då hade jag knäckt armen till autojustering så backarna justerades aldrig ut och va tvungen att pumpa för att få bromsar.. om du nu har luft rätt och luftat så mycket som du säger så få du nog söka vidare på dit problem..

    om du pumpar så du ha tryck då och sen håller tryck sjunker pedalen elle är pedalen kvar på samma ställe? Minskar bromvätska nivån? om de gör de har du ju läckage som syns.. kan ju oxå bli inre läckage i huvudbromcylindern och då försvinner ju ingen bromvätska... men den hade du ju bytt..
    Jag antar att du pratar om bromsbackar så som de bromsbackar som sitter i bromstrummor? SAAB hade inte det från att SAAB V4 försvann tills att NG900 dök upp 1994, och det var då ett REJÄLT steg bakåt angående bromsarna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    nu jag luftat åtskilliga timmar å ingen luft i systemet, får ändå inte något tryck i bromsarna när bilen är igång, stänger jag av den å pumpar blir det tryck men så fort jag släpper pedalen å pumpar igen så är den swampig. kan det vara någon packning någonstans som är väck?

    eftersom att innan jag bytte bromscylinder så fanns det tryck cirka 70 % men efter att jag har bytt den plus vänster bromsok så är det max 5 % bromsverkan.

    lutar åt att det till slut får bli verkstan för saaben, nu orkar jag inte skruva mer.

    tänkte bara som sista fråga, det har inget med bromsservon att gör? dålig packning osv... ??

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Det kan mycket väl vara att någon packning till huvudcylindern inte kom riktigt rätt, ja...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    Hade någe liknande problem med bromsarna på min ng900.

    Att jag kunde få upp ett tryck, men det fösvann illa kvickt.
    Och när bilen var igång så tog pedalen så långt ner.
    Hade precis bytt skivor/belägg och bromsvätska, det visade sig iaf att jag hade satt tillbaka fjädern som håller oket, helt galet.

    Trodde aldrig att det skulle ha sån stor betydelse, men det hade de vist.
    Vet inte hur det ser ut på din og900, men kan vara värt å kolla upp.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  17. #17
    okej, så det va så enkelt?

    jag har dock bara bytt ut ett Ok, samt belägg. och det finns ingen fjäder där iaf. Tänkte det där med packning, kan det vara så att det finns någon i servon som är trasig? antar att det är där den bygger upp trycket?

    för man hör ett pys när man pumpar, ska det vara så?

Liknande ämnen

  1. bromsproblem saab 9-3 -04
    Av lage i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 21:05
  2. Bromsproblem Saab 9000-97
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 21:36
  3. Bromsproblem saab 900-91
    Av Druva i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 22:15
  4. Bromsproblem Saab 9-3ss
    Av Maledictus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •