Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svårt att byta kamrem?

  1. #1

    Svårt att byta kamrem?

    Har en Saab 9-5 -98 2.0t

    Har kommit till 17 000mils servicen nu å då är det dags för kamremsbyte vad jag förstått.

    Nu till min fråga, är det svårt att byta kamrem själv? Är det lätt att det blir fel? Jag bytte själv på min Gamla Passat, men antar det är lite svårare nu, och så är det juh lite mer pengar inblandade om det skulle gå snett :P

    Sen kan juh andra frågan vara vad en verkstad tar typ för det hela?

    Tacksam för svar! MVH Mattias.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    208
    Det är väl drivremmen till AC mm som byts vid 17 000, Det sitter kamjedja i saaben, den byts när spännaren är ute mer än 15-16? mm.

    EDIT: Sök på multirem så hittar du flera trådar
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    8163
    Du har kamkedja på den bilen. Om du är osäker på skicket på den så kan du mäta hur långt ut kamkedjesträckaren har gått, jag tror att gränsen för byte går vid 17 mm men den siffran hittar du om du söker i forumet.

    /Johan

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905
    Gränsen är 15mm & hur du kollar detta kan du läsa i detta inlägg jag tidigare gjort! http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 89#1417689

    Priset på verkstad varierar kraftigt, men en auktoriserad saabverkstad tar c:a 15000kr för detta arbete, då byts allt i kam & balanskedjedrivningen!

    Drivrem ska enligt min servicebok (9-5 M9 bytas vid 110000km & nästa gång vid 210000km!

  5. #5
    Ahaa, okej, det var en glad nyhet Ska kika på det då
    15 000kr? Å fy fan!

    Tack för svaren!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 475
    Det är inte polyV-remmen du menar som du ser till höger i motorutrymmet? Kamkedjan är underhållsfri. De enda modeller som har kamrem är väl saabs dieslar samt v6:an?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    De enda modeller som har kamrem är väl saabs dieslar samt v6:an?
    Ng9-3 i har också rem! Sen för att det ska bli rätt så får det bli V6:orna då dom har rem, finns ju mer än en 6:a V6:an i 9-3 ss/sc har dock kedja!

Liknande ämnen

  1. Byta kamrem på Z19DTR / 1,9TTiD utan specialverktyg?
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-07-06, 16:30
  2. [LÖST] När byta kamrem på 9-5 1,9TiD
    Av rauno81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 22:58
  3. Byta kamrem utan att lyfta motorn i 9-5 med V6?
    Av Jari-9K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 21:01
  4. Byta IC på 9-3 ng - svårt?
    Av Pelle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •