Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 Nordic steg 3 missljud (skrammel, klonkande, slamrande)

  1. #1

    9-5 Nordic steg 3 missljud (skrammel, klonkande, slamrande)

    Hej, har ett problem med bilen. Köpte den för en vecka sedan och tänkte att det var ett klipp med tanke på trimmet som sitter i den. Dock har jag upptäckt att den har ett missljud vid acceleration och när man har fart på bilen (läs hastigheter över 0km/h). Det börjar någonstans runt 1500-1800rpm och fortsätter hela vägen upp tills motorljudet överröstar det. Ljudet hörs endast i kupen, jag har inte lyckats höra det med huven öppen och det hörs nästan inte alls när man står stilla och varvar upp motorn (1500-4000rpm).
    Ok, beskrivning av ljudet. Det är som någon slags oregelbundet slamrande ljud ungefär som om man har en kokslev inuti en plastbox och skramlar. Ljudet är oregelbundet och är intensivare ibland och mindre intensivt andra gånger (oberoende av varvtal och belastning). Dock hörs det i princip hela tiden när man kör och som mest vid låga hastigheter då vägljudet inte är så högt än.
    Jag har kört bilen ca 150mil på en vecka och ljudet har inte ändrats något under tiden. Den drar ingen olja såvitt jag vet och ingen kylvätska heller. Bensinförbrukningen är förvånansvärt låg med tanke på att det sitter ett steg 3 i den (0,85 i 140 på motorväg med farthållare på 98okt). Jag plockade loss tråg och sil i helgen och gjorde rent. Jag kunde hitta några enstaka små metallspån och lite annat skräp (packningsmaterial mm då tidigare ägare smetat på alldeles för mycket av det vid montering av oljetråg). Samtidigt tog jag kort på vevaxel etc som man ser underifrån bilen och åkte till saabverkstan för att fråga om skicket och dom tyckte att det såg helt okej ut samt de var inte alls oroliga för det lilla skräp som jag hittat i oljesilen.

    Smidig som jag var drog jag av fästbulten till avgasröret vid turbon så jag fick montera loss hela turbopaketet och allt som hör därtill och fick till min fasa se att turbinen vid insuget hade fått sig en kyss. 3-4 blad i första varvet hade blivit deformerade vilket antagligen beror på att en del av o-ringen som sitter mellan turbo och kobran gått av och rätt in i turbon (får byta den vid tillfälle) dock så var det inget glapp i den och bilen ryker inte vid acceleration. Tror att det är en TD04-15T. Det som jag däremot märker är att man vid fullt gaspådrag på växel 3, 4, 5 får väldiga ryck i bilen ungefär som att den inte får någon soppa/luft. Turbon klarar av att ladda upp till 1,5bar men jag kan tänka mig att turbinbladen stallar pga deformationen. Tändstift är bytta till NGK-stift som rekommenderas av nordic, olja är mobil1 0W-40 och nyss bytt inkl filter. Inga synliga läckage på 55mils körning efter monteringen. Luftfilter är rengjort och oljat (öppet K&R sportfilter). Bilen har 3tums ferrita rostfritt system hela vägen från turbon inkl. racekat (den har fått sig en smäll underifrån och har pyttelitet läckage vid svetsen fram och bak vilket bilprovningen inte sa något om samt att avgasvärdena var helt okej)

    Så min fundering är denna: ska jag vara orolig för något kommande ras?

    Killen på saabverkstan provkörde bilen en sväng och tyckte inte att det var någon fara, men han kunde inte säga vart ljudet kommer ifrån. Däremot tyckte han att både motor och låda föreföll vara i väldigt fint skick. Jag har letat i en vecka här på forumet efter inlägg med samma problem och endast hittat sådana som tar upp problem med lagerknack, vevaxel och ram. Det mystiska är bara att det här ljudet inte är av den metalliska sorten och det hörs som sagt inte med huven öppen vilket lagerknack borde göra, eller? dessutom har jag inte märkt av någon försämring på 150mil.
    Jag kan tillägga att ägaren som hade den 2 eller 3 ägare innan mig bytte otroligt mycket delar på den, låda, turbo, fjädring och dämpare, ramlager, vevaxellager mm mm (kan dom verkligen ha gett sig redan igen? det var ca 4-8k mil sedan)

    Jag skulle verkligen vara tacksam för förslag på hur jag ska gå vidare. Bilen är inte ny -98 (2,3T) och var mer tänkt som ett projekt över sommaren varför jag inte gärna vill lämna den till verkstan för felsökning (alldeles för dyrt plus att jag inte riktigt litar på dom efter hur dom betett sig med farsans 9-5:a). Jisses det blev långt men jag hoppas att jag kunnat beskriva problemet ordentligt.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Saknar du blad på turbon, kan detta mycket väl vara orsak till missljudet.
    Turbon är balanserad och det kan bli ganska hörbara ljud även när bara ett blad är skadat.

  3. #3
    Det saknas inga blad på turbinen. Däremot så har några av de första bladen på turbinen blivit lite krökta och saknar småbitar i ytterkanten. Jag förstår att det förmodligen uppstår vibrationer i turbon pga detta men turbinen glappar ingenting (än) så jag förstår inte riktigt hur det skramlande ljudet skulle uppstå just där. Att jag behöver byta turbo så småningom vet jag om men jag tänkte köra med den tills den blir sliten och börjar spotta olja. Byter olja vart 500:e mil så jag hoppas att jag hinner upptäcka om den börjar koksa.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    turbo

    Hej!

    En turbo med stukade eller knäckta blad skall bytas omgående. En 15T turbo snurrar med 180 000 varv när den jobbar för fullt, vid dessa varvtal så utsätts axeln för oerhörda påfrestningar om bladen inte är som dom ska.

    Vad som kommer att hända förr eller senare är att vid så stora balansfel som böjda blad ger så kommer kompressorhjulet att börja slå i kompressorhuset. Har du tur när detta inträffar så kommer muttern låssna och kompressorhjulet släpper. När detta inträffar så är det bara att kasta LLK i soptunnan för den kommer att vara full med skräp från hjulet, du kommer även få riva hela inugssystemet inklusive insugningsrör för att tvätta bort det som passerar LLK. Även en koll i cylindrar är på sin plats då det gärna hamnar delar där också.

    Har du otur så lossnar turbinhjulet från axeln, då turbinhjulet är gjort i ett ganska hårt material så kommer det att splittras vid kontakt med huset. När detta inträffar så får man ofrånkomligt delar i motorn då splittret från hjulet studsar tillbaka upp i motorn och sen har man en hel del jobb framför sig.

    Så tipset är att byta turbon omgående. Dessutom kan man få en hel del konstiga surgefenomen med dåliga kompressorhjul vilket i sig kan förklara dina övriga problem.

    Mvh
    Phalanx.

  5. #5
    Vad är LLK för något? Det där med surgeproblemen låter troligt då den tappar laddtryck (rycker) när man accelererar kraftigt. Går det att renovera turbon själv eller måste man skaffa en utbytes? Vart kan man göra det lämpligast? speedparts eller skroten eller något annat ställe? Som sagt verkar det inte vara något glapp i turbinhjulet än så jag kanske kan köra ett tag till om jag tar det lugnt. Behöver ju inte ladda 1,5 hela tiden

    Kan det vara orsaken till det klonkande/skramlande ljudet också? eller är det något mer jag ska titta efter. Känns som att jag åker på en motorrenovering isåfall om några delar gått in i motorn. Cylindrarna kan man kolla genom att lyfta på toppen bara? kanske lika bra att ta sig en titt på kedjan också när jag ändå är där och gräver. Uff, verkar bli en dyr historia det här.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Netlarsa
    Vad är LLK för något?
    LaddLuftKylare dvs Intercooler
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    turbo

    Hej!

    Vad ditt klonkande beror på är svårt att säga, rycker motorn till när det klonkar så kan det vara misfire på någon cylinder. Orsaken till det kan vara en av massor av olika.

    Turbo med böjda eller knäckta blad skulle inte jag åka en meter med.

    Oavsett om du laddar fullt eller inte så utsetts turbon för väldigt höga varvtal. Den varvar i runda slängar 20 000 på tomgång och runt 50 000-80 000 vid normal väglast. Varvtalsgränsen på dessa turbos är 180 000 och där ligger man och nosar vid fullast.

    Mvh
    Phalanx.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    1

    Turbo

    Jag har liknande missljud i min 9-5 2,3,
    men skulle beskriva ljudet som från en subaru boxermotor hörs bara i kupen när jag kör inget när man lyssnar i motorrummet oavsett varv på motorn.
    SAAB 9-5 se 2,3t 00

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Turbo

    Citat Ursprungligen postat av Tonz
    Jag har liknande missljud i min 9-5 2,3,
    men skulle beskriva ljudet som från en subaru boxermotor hörs bara i kupen när jag kör inget när man lyssnar i motorrummet oavsett varv på motorn.
    Så låter våran 2.0t och morsanas 2.0t också. Verkar som det skall vara så.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Klonkande, kärvande missljud
    Av Steffelitix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 01:36
  2. Skrammel och missljud i egen tråd?
    Av Blodpudding i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 14:11
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •