Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Kolla skick på motorn OG9-5 3,0TiD D308

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Kolla skick på motorn OG9-5 3,0TiD D308

    Hur kan man kolla att motorn är ok på en 3.0 TID 2005? Jag har läst mycket om att ett fåtal motorer har tagit in vatten via sjunkande cylinderfoder.

    Det är bra pris på en 05:a.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Ingen som har kunskap?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Det är igentligen inte så lätt att avsyna på ett fåtal minuter. Det enklaste är väl att kolla så att alla servicearna är gjorda i första hand provköra så att det inte är några onormala ljud mm eller saknas vätskor. Alternativt få bilen till en verkstad och betala en halvtimma-timmas jobb så att dom kan kolla komptryck, provtryckning av kylsystemet, oljeläckage mm.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    diesel

    Hej!

    Jag vill inte vara negativ på något sätt,men om jag vore dig så skulle jag låta bilar med den motorn stå kvar där dom står även om det är bra pris.

    Enkelt förklarat så finns det inte något som är bra med den.

    Phalanx.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    7

    3,0 TID kan vara ett bra alternativ.

    Hej!

    Jag skulle gärna vilja ha en längre förklaring Phalanx.

    En stor fördel som jag ser med denna motor jämfört med de flesta andra saabar är att den går på diesel. Den andra fördelen är att den levererar mer kraft än de mindre (1,9 samt 2,2).

    Det som i mina ögon kännetecknar en trevlig dieselmotor är hög verkningsgrad, stabil konstruktion samt lättkörd men gärna lite ”brutal” karaktär. ISUZU 6DE1 som vi pratar om ligger inte på topp vad gäller verkningsgrad, konstruktionen kan upplevas tveksam med foderproblemen i åtanke men karaktären och momentet är det inget fel på. Motorn är ju till skilnad från de flesta av sina konkurrenter baserad på ett aluminiumblock och är väldigt kompakt.
    Motorn har DENSO common rail system (både elektronik och hydraulsystem vad jag kan förstå) 1450bar max samt VNT (variabel turbin geometri) turboladdare från Garrett.
    Om man tittar på motorns effektuttag samt kompressionsförhållande (44,1 Kw/l, 18,5:1) kan man mad relativt god säkerhet gissa att den har ett Pmax (maximalt cylindertryck) om knappt 145 Bar, Vilket är normalt för motortypen och därför inte borde vara några problem att ”bygga stabil”. Förutom foderproblemen så verkar det också vara få problem med denna maskin.

    Det är svårt att finna bra information om denna motor så det vore kanon om Phalanx (som har tillgång till info) kunde leverera detta.

    Det jag/vi söker är:

    1. Vad är anledningen till den något höga förbrukningen? Är det höga pumpförluster? (i så fall sitter dom knappast i den 24ventilade motorn utan i saabs insug/avgas med dubbla oxikattar)... Är det hydraulsystemet som saknar PCV (Pressure contol valve) i högtryckspumpen och reglerar railtrycket med läckning? Eller är det kombinationen insprutningsspets – kolvgrop/förbränningsrum som är sämre vald? Eller är den bara risigt kalibrerad?

    2. Vad har motorn för konstruktionsgräns på Pmax? Jag gissar att man på SAAB (GM powertrain) anser 155-160bar vara gränsen....? Komigen en hint kan vi få!

    3. Finns det skilnader i block/foder mellan årsmodeller eller vad gör att vissa bara klarar några tusen mil medan andra lätt fixar ett hårt taxiliv om dryga 30k?

    4. Jag söker kopplingsschema för motorstyr, skulle underlätta vid framtida lekar med min bil... Har tittat i en opel verkstadsmanual där mycket om motorn fanns men inga scheman...

    Angående bränsleförbrukningen bör nämnas att vi inte talar om ett monster. Tittar man på data från certifiering (finns hos vägverket) där alla fordon testas likadant med verkliga utrullningsdata osv. Så drar den ca 6% mer än BMW 530 -02. Jämför man med den motorsvagare V70 D5 så drar den ca 12% mer med 25% större motorvolym... (alla tvåhjulsdrivna med manuell låda)

    Saab 9-5 3,0 TID -02: 0,76 blandad, 1,03 i stan (urban cycle) och 0,6l på landsväg (highway cycle)
    BMW 530 -01: 0,71 blandad, 0,97 stad samt 0,56 på landsvägen.
    Volvo V70 D5 -02: 0,67 blandad, 0,9 stad samt 0,54 på landsvägen.

    Jag anser att Saaben är ett otroligt prisvärt alternativ, de första årsmodellerna på begagnatmarknaden kostar i många fall hälften av sina konkurrenter. Vill man ha en snål bil ska man leta efter en mindre bil än 9-5!

    Ni som känner dessa motorer, dela med er av allt ni kan!

    Mvh /
    Oskar

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Diesel

    Hej!

    Jag kan inte gå in speciellt djupt i varför, men den försvann rätt fort ur produktion.

    Men bland problemen fanns bland annat.

    Problem med foder
    övervarvande turboaggregat med axelbrott som följd
    vinteregenskaper
    vikt, orsaken till att den inte såldes med automatlåda
    emissioner

    Och sedan en del andra mer interna delar i motorn.

    Att tänka på är att denna motor inte från början var anpassad till personbilar utan till mindre lastbilar och pickuper.

    Phalanx.

  7. #7
    Vad var det för problem med vinteregenskaperna?

    Izusu borde ju inte vara dåliga på att göra motorer. Sitter den i några andra (last)bilar med ocg hur fungerar den i så fall där?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Var en 3.0tid här i umeå som har bytt motor 2 ggr på 2 år så lite fundersam blir man ju ?
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    Var en 3.0tid här i umeå som har bytt motor 2 ggr på 2 år så lite fundersam blir man ju ?
    Säger kanske mest om ägaren...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Tack för alla inlägg men det har blivit en V70 D5 03 med all tänkbar utrustning så som navi med dvd,Tv osv osv. Jag har ju dock kvar en av mina saabar. så slå inte sönder min profil nu.

    Det stod mellan mercedes 320 CDI 9-5 1,9TID samt V70 D5. Mrecedesen var ju underbar med sin sexa på 3 liter och nästan 200Hk men den hade gått för långt och de har ju haft en del rostproblem med sin miljöfärg. 9-5 gick bort pga för dåligt utbud av vector modellen. De har en 9-5 3.0 TID i Karlskrona men den ska ha ett fantasipris för den och han vägrade diskutera pris.

    Volvon tycket jag var ganska rapp samt snål. 100km/h plan väg så visade mätaren 0,46 lägger man på 10% blir det dock bra.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    4

    Varför är 9-5 3,0TiD motorn inte omtyckt

    Hej,
    Köpte mig en Saab 95 V6 3.0 diesel -02 för någon månad sen nu, men har hört lite om den att den inte är den populäraste motorn precis, men vet inte vad det är som skulle kunna va fel/ krångla med den?
    Skulle uppskattas om någon visste lite om det


    Fixat till topic och flyttat tråden / pumpe3
    Saab 95 3.0 TiD

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Saab diesel

    Hej

    En trevlig bil tills den börjar strula, och det är inte om utan när.

    Felet denna motor är att cylinderfodren åker ner i loppen, det börjar med att du kommer ha mycket gurglande i kylsytemet, sedan är det att leta efter någon som kan fixa detta, reperationskostnaderna är typ 30.000 +.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab diesel

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Felet denna motor är att cylinderfodren åker ner i loppen, det börjar med att du kommer ha mycket gurglande i kylsytemet, sedan är det att leta efter någon som kan fixa detta, reperationskostnaderna är typ 30.000 +.

    //MH
    Detta fel uppkommer vid för låg oljenivå i motorn, det finns en oljesticka som har minnivån högre upp. Så om du inte har det problemet se till att motorn alltid är välfylld med olja.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    4

    Re: varför är 9-5 3.0 Diesel motorn inte omtyckt (Saab diesel)

    Okej, då vet man lite mer om det, tack! men vad tycker ni, är den värd att behålla eller försöka sälja den nu när den går fint?
    Saab 95 3.0 TiD

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: varför är 9-5 3.0 Diesel motorn inte omtyckt (Saab diesel)

    Citat Ursprungligen postat av Gamberg
    Okej, då vet man lite mer om det, tack! men vad tycker ni, är den värd att behålla eller försöka sälja den nu när den går fint?

    Sköt du om bilen, du får inte många kronor för den tyvärr.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Saab diesel

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Felet denna motor är att cylinderfodren åker ner i loppen, det börjar med att du kommer ha mycket gurglande i kylsytemet, sedan är det att leta efter någon som kan fixa detta, reperationskostnaderna är typ 30.000 +.

    //MH
    Detta fel uppkommer vid för låg oljenivå i motorn, det finns en oljesticka som har minnivån högre upp. Så om du inte har det problemet se till att motorn alltid är välfylld med olja.

    J.K Nilsson

    Låter skumt! Men jag betvivlar inte sanningshalten. Vet du hur det kommer sig att låg oljenivå får foder att sjunka?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab diesel

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Låter skumt! Men jag betvivlar inte sanningshalten. Vet du hur det kommer sig att låg oljenivå får foder att sjunka?

    M.V.H.
    Hade nått att göra med att om du suger med luft i oljan så tappar kolvkylningen sin funktion och kolvarna tar med fodren ner när dom värmeexpanderar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    3

    Frågor ang D308L Saab 9-5 3.0TID

    Hej

    Har en bil med denna motor i, den är utbytt för ca 13000mil sedan. Är däremot rädd för att den skall få samma syndrom med sjunkna cylinderfoder igen då jag inte tror att den är åtgärdad.

    Finns det något sätt som kan hindra detta om motorn fortfarande är OK ? Har hört mig för vad man gör när det väl gått åt helvete men det är ju inte intressant än, är det någon som gör iordning block av denna modell till rimligt pris då jag har en defekt motor stående som jag skulle kunna göra iordning.

    //Daniel
    Vänersborg
    Lancia Delta Integrale
    Opel Monza GSE
    9-5 1.9 TID -06

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Frågor ang D308L Saab 9-5 3.0TID

    Det jag har hört är att man ska se till att det alltid är gott om olja i motorn. Så regelbunden koll på oljestickan och hålla oljenivån nära "max" röstar jag för.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Frågor ang D308L Saab 9-5 3.0TID

    Problemet med sjunkna foder är svårt att förhindra. Åtgärden du har hört om är troligtvis planfräsning av blocket.

Liknande ämnen

  1. Något sätt att kolla skicket på turbon OG9-3
    Av chris_liljeback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-08-21, 15:31
  2. Kan man kolla oilsludge utan att öppna motorn?
    Av JohanW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 13:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •