Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: og900 S -90, oanvända kontakter i kabelhärvan?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    og900 S -90, oanvända kontakter i kabelhärvan?

    Hej!

    Jag har en 900 S LTT -90 med Lucas sprut.

    Jag har monterat oljetryckgivare och oljetempgivare på motorn och skulle vilja koppla ihop dessa med min instrumentpanel som sitter där stereon brukar sitta.

    Jag skulle helst vilja slippa borra i torpeden och dra nya kablar. Det är bara två kablar som går åt (jord finns redan).

    Jag har märkt att det finns två oanvända "dinglande" kontakter på motorns kabelhärva. Vad används dessa till och kan jag eventuellt använda dem?

    Dessa två sitter ungefär vid toppens framkant:



    Dessa två har lite längre trådar:




    Det vore bra om någon visste vad dessa används till (APC, AC-koppling eller kallstartsanrikning?) och ungefär var dom mynnar inuti kupén.

    Om inget annat, vad är det smidigaste sättet att ta in två kablar in i kupén?

    Tack på förhand!
    Signatur...

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    De två anslutningarna med flatstift och röda platta hättor används om du har A/C och extra temperaturmätare på övre kylarslangen. Tror inte att de ledningarna går in i kupén. De andra runda anlsutningarna känner jag inte till vad det är.

    Enklast att ta in ledningar i kupen är nog att gå in strax framför högra dörrstolpen ganska långt upp. Det ska finnas en typ strut som är hopknyten där du kan öppna och pressa in nån kabel. Jag har för mig att det finns nåt sånt men minns inte exakt.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Hehe, dem gånger jag har meckat med någonting bakom knäskyddet eller i motorutrymmet hittar man ganska ofta roliga små sockerbitar, kablar osv som inte används hehehhe

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Jag hittade denna kontakt bakom instrumentpanelen. Någon som vet vad den används till? Den var inte inkopplad. Bara fäst med buntband:

    Signatur...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Har du taklucka, annars rent spontant ser den ut som kontakten till den..? möjligtvis lite få kablar. Finns ju antagligen massa saker som din bil kanske inte utrsustats med men där kablarna är framdragna till? Elstyrda speglar, värme i sätena osv......dock är det bara mina spekulationer.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Hade precis samma kabel löst liggandes i min 900S -90. Låg i närheten av rattstången.

    Den är hursomhelst varken till eltakluckan eller till elspelgarna. Eltakluckan har kontakten i mittkonsollen och elspeglarna har andra kontakter. Kan inte vara till värme i sittdynan heller då den var inkopplad på min 900.

    Jag har dock en teori om att det är fördraget kablage för elektrisk höjdjustering av strålkastarna, detta är ovanligt på svensksålda bilar men förekommer utomlands. HA skulle isåfall kunna vara förkortning för Headlight Adjustment?

    Finns fördraget kablage ute vid strålkastaren också som troligen är till motorn för höjdjustering.

    Jag tror att Bollman kopplade in detta, han kan nog isåfall bekräfta det jag skrev ovan.

    MVH

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hade precis samma kabel löst liggandes i min 900S -90. Låg i närheten av rattstången.

    Den är hursomhelst varken till eltakluckan eller till elspelgarna. Eltakluckan har kontakten i mittkonsollen och elspeglarna har andra kontakter. Kan inte vara till värme i sittdynan heller då den var inkopplad på min 900.

    Jag har dock en teori om att det är fördraget kablage för elektrisk höjdjustering av strålkastarna, detta är ovanligt på svensksålda bilar men förekommer utomlands. HA skulle isåfall kunna vara förkortning för Headlight Adjustment?

    Finns fördraget kablage ute vid strålkastaren också som troligen är till motorn för höjdjustering.

    Jag tror att Bollman kopplade in detta, han kan nog isåfall bekräfta det jag skrev ovan.

    MVH
    Super!

    Det finns mycket riktigt två kablar fördragna till strålkastare. Jag ska kolla med ohmmeter om dom är ihopkopplade. Om denna kontakt är fördragen dit slipper jag dra om sladdarna till mina givare.

    Tusen tack!
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Kan man klippa bort abs ur kabelhärvan?
    Av NRT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 21:01
  2. Oanvända knappar i panel - 9-5
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 11:04
  3. Hur många boxar är det i kabelhärvan?
    Av Freddas_900ltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 14:37
  4. Kontakter på fälktvredet og900....
    Av MaWeRic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •