Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp - Finns det verkligen inte ngn som kan ge tips?

  1. #1

    Hjälp - Finns det verkligen inte ngn som kan ge tips?

    HJÄLP!

    En kollega till mig tog i förra veckan upp mitt problem med min bil:

    Saab 9-5 Aero Automat kombi Salomon edition 2003

    Eftersom ingen svarade på tråden så gör jag nu en egen (och för att jag är nybörjare och kan skylla på det för att jag inte "lyft" tråden ist )

    Vad som tidigare sagts:
    Problemet blev uppenbart efter service vid 11000 mil. Bilen upplevdes "allmänt förkyld": Vid start är det som om den inte vill men gör det ändå. Vid normalt gaspådrag växlar den hårt och är både sen och slö. Vid jämn gas i ca 120 km/h beter sig motorn nervöst och turbon arbetar stötvist hela tiden - det känns som när man kör i stark byig medvind, dvs bilen puschas framåt. Samtidig vibbrerar bilen. Vid fullt gaspådrag spikar motorn (något som fragmentalt även kan uppfattas vid tomgång). Motorn "slamrar", både vid tomgång som vid alternerande varvtal.

    Efter ca 60 km efter servicen slog limp-home funktionen till. Detta sker efter 3-4 ryck (ung som om motor misständer på en cylinder).

    Ventilen på gasspället återställdes (även felmeddelandet med Tech2). Motorn går inte bättre men går åter att köra. Verkstadens förslag till lösning är att byta gasspjällhuset. Detta har tidigare gjorts på äldre Aeron och deras ägare har inte återkommit med problem.

    Felkoder är 1230 och 1231. Dessa säger inte mer än vad som kan konstateras visuellt på gasspjällhuset - att ventilen har ställt sig i felsäkert, limp-home, läge och att det beror på att för hög spänning.

    Frågan är: Är lösningen den rätta och enda?

    Vad som nu har hänt:
    Bilen har varit inne på verkstad och bytt gasspjällhus. Problemet verkar vara löst då bilen efter provkörning inte går i "limp-home" läge.