Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp - Finns det verkligen inte ngn som kan ge tips?

  1. #1

    Hjälp - Finns det verkligen inte ngn som kan ge tips?

    HJÄLP!

    En kollega till mig tog i förra veckan upp mitt problem med min bil:

    Saab 9-5 Aero Automat kombi Salomon edition 2003

    Eftersom ingen svarade på tråden så gör jag nu en egen (och för att jag är nybörjare och kan skylla på det för att jag inte "lyft" tråden ist )

    Vad som tidigare sagts:
    Problemet blev uppenbart efter service vid 11000 mil. Bilen upplevdes "allmänt förkyld": Vid start är det som om den inte vill men gör det ändå. Vid normalt gaspådrag växlar den hårt och är både sen och slö. Vid jämn gas i ca 120 km/h beter sig motorn nervöst och turbon arbetar stötvist hela tiden - det känns som när man kör i stark byig medvind, dvs bilen puschas framåt. Samtidig vibbrerar bilen. Vid fullt gaspådrag spikar motorn (något som fragmentalt även kan uppfattas vid tomgång). Motorn "slamrar", både vid tomgång som vid alternerande varvtal.

    Efter ca 60 km efter servicen slog limp-home funktionen till. Detta sker efter 3-4 ryck (ung som om motor misständer på en cylinder).

    Ventilen på gasspället återställdes (även felmeddelandet med Tech2). Motorn går inte bättre men går åter att köra. Verkstadens förslag till lösning är att byta gasspjällhuset. Detta har tidigare gjorts på äldre Aeron och deras ägare har inte återkommit med problem.

    Felkoder är 1230 och 1231. Dessa säger inte mer än vad som kan konstateras visuellt på gasspjällhuset - att ventilen har ställt sig i felsäkert, limp-home, läge och att det beror på att för hög spänning.

    Frågan är: Är lösningen den rätta och enda?

    Vad som nu har hänt:
    Bilen har varit inne på verkstad och bytt gasspjällhus. Problemet verkar vara löst då bilen efter provkörning inte går i "limp-home" läge.

    Efter ca 10 mil i 95 km/h börjar motorlampan att lysa i samband med ett kraftigt ryck, först blinkande - då lägger jag neutralläge, därefter lyser lampan konstant och motorn går först orent för att sedan dö...

    Vid vägkanten kan jag konstatera att gasspjällhuset är helt ok men att motorn inte går att starta. Efter ca 10 min går den igång men fruktansvärt orent och dör efter ca 30 s. Jag lyfter ånyo på huven och råkar sätta handen på expantionskärlet som jag, till min förvåning, finner inte vara varmt!!! Jag skruvar av locket, utan att det är ngn tryckskillnad, och kan sticka ner fingret i vätskan - när jag badar vill jag ha det varmare än vad vätskan var!

    Det fanns inte mer att göra för mig än att ordna bärgare coh hyrbil.

    Idag har verkstaden kunnat konstatera felkoder som indikerar misständning. Orsaken har kanaliserats till att bränslepumpen inte har högre tryck än 1,5 kg.

    Nu är frågorna:
    - Är bränslepumpen felet eller är det något mer allmänt elfel som inverkar på bl a bränslepumpens funktion?
    - Kan det vara något annat och kan det vara en serie av fel?

    Jag vill förtydliga att jag har stort förtroende för verkstaden men att detta felsökande kan bli hur dyrt som helst då komponent på komponent måste bytas i jakten på felkällorna.

    SNÄLLA HJÄLP!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Min första tanke när jag läser detta är att dom har schabblat när dom bytte kedja/spännare vid 11,000 mila servicen (om det gjordes då på denna dvs) att dom inte lyckats nolla motorn utan att en eller båda kammarna står en kugg fel? Borde resultera i en orkeslös bil men som ändå startar... Dock borde väl detta generera massa felkoder om att den misständer hela tiden?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Tack Manick för det snabba svaret.

    Det har inte bytts kedja/spännare.

    Jag borde ha varit tydligare och sagt att bilen kändes piggare efter byte av gasspjällhuset men att jag fortsatte att uppleva vissa vibbrationer samt att motorn fortsatte att spika.

    Jag har inte varit konsekvent med att tanka 98 oktan och hade vid tillfället 95 oktan i tanken. Jag tankade direkt V-power, eftersom verkstaden sa att det troligtvis var orsaken till spikandet.

    Tyvärr hann jag aldrig kolla om spickande försvunnit innan bilen la av.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093
    Testat annan DI-kassett?
    Dessa har en förmåga att ställa till de underligaste av problem.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    har de satt i rätt stift vid service? 11000 mil är ju en stor service och då ska ju stift bytas, fel stift kan få mycket kontiga fenomen, lika så trasig DI kasset.

    Soppapumpen brukar bara va fungerar eller fungerar icke, så den tror jag inte, kan ju kanske vara nått med soppafiltret för det byts väl vid den servicen med.

    Skulle iaf börja att kolla vad de satt i för tändstift och sen testat att låna en DI kasett, dessa 2 grejer är ju mycket ofta svaret på när bilen går konstigt och misständer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    AxlSam:
    Jag tog upp frågan kring tändkassetten med verkstaden och de hade kollat serienr och den var inte bland de kända defekta. Ska be dom kolla den iaf, tack!

    Pumba:
    Jag har bett dem mäta över och innan bränslepumpen för att se om det är ngt elfel. Givetvis borde jag ha påminnt om filtret - gör det direkt imorgon bitti! Tack!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Prova med en ny uppsättning stift, för att vara riktigt säker.

    När ja bytt stift en gång så gick bilen ungefär som din, felsökte i timmar tills ja såg en liten SPRICKA i isolatorn på ena stiftet, då kom jag ihåg att jag tappat det i golvet innan ja montera det, det räckte för att ställa till med en jväla massa problem för mig.

    Detta var en 9000 med T5, men ja skulle kunna tänka mig att din bil är ännu känsligare.

    Mvh
    Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Kolla att stiften är bytta och fräsha, elektrodavstånd.
    Fungerar DI-kasseten, testa med en annan.
    Alla slangar till turbon ok, luftläckage?
    Vevaxelgivare?
    Är termostaten ok, kollas genom att värma den i vatten tills den öppnar vid rätt temperatur.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av pe_king
    AxlSam:
    Jag tog upp frågan kring tändkassetten med verkstaden och de hade kollat serienr och den var inte bland de kända defekta. Ska be dom kolla den iaf, tack!
    Tycker jag absolut du ska göra. Att en tändkasett pajar är ju inte ovanligt, oavsett serienr. Ta även reda på vilken sorts stift som sitter i.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Tändkassetten låter mkt misstänkt tycker jag.

    Men jag reagerar på en annan grej: Verkstan sade till dig att 95 oktan kan påverka. Säger en del om deras nivå - en modern Saab i bra skick funkar perfa på 95, hade dom sagt så till mig hade jag omedelbums bytt verkstad = amatörer.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Nu är bilen hel och ren!!!

    Verkstan trodde initialt att felet kunde relateras till vevaxelgivaren men började med att kontrollera trycket från bensinpumpen. Trycket visade sig vara på 1,5 kg och fallande vid gaspådrag. De satte i en ny pump och vips var trycket + 4,5 kg. Nu går bilen som den ska och den har slutat att spika!

    Orsaken till att kylarvätskan inte var varm berodde troligtvis på att motorn inte arbetat med högre verkningsgrad än att den kyldes bra av farten genom luften.

    Nu har jag kört ca 15 mil sedan bytet av pumpen och allt verkar ok.

    Jag har tidigare varit i kontakt med andra större auktoriserade Saab-verkstäder och alla har irriterat mig med bristande service, resultat, långa väntetider och fantasipriser.

    Vid ett tillfälle fick jag ett pris av en större verkstad på byte av uttrampningslager på en 9000 CSE - när bilen skulle hämtas ut var det 5 ggr så dyrt. Jag ifrågasatte det och då tog mottagaren fram en pärm och började slå i den. Efter ett tag slog han in några siffror på en bordsräknare och kom fram till det pris vi tidigare hade sagt.

    Pärmen han tittat i var elschema till 900 och han stod i 5 minuter och tittade på kopplingar för instrumenteringen!!!

    Efter betalning bad jag om ytterligare en förklaring till hur han kommit fram till beloppet. Utan att svara, vände han mig ryggen till och började gå utan att svara. Att han var en idiot kunde inte ens undgå honom själv.

    Jag skulle också kunna berätta om andra erfarenheter av andra stora verkstäder men ni förstår säkert.

    DÄRFÖR är det förbannat skönt att kunna säga att den verkstad som jag nu varit hos har jag fullt förtroende för och det har inte funnits något att irritera sig på - tvärt om!!!

    Tack alla som har tagit sig tid till att försöka hjälpa mig - ett stort tack!

Liknande ämnen

  1. Finns det verkligen dumpventiler som passar till Trionic 7??
    Av 9-3_Freak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 23:39
  2. Behöver hjälp!! Bilder finns! Vet inte vad det är?
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 19:54
  3. GSM-styrning dieselvärmare 9-5 1,9TiD *finns det verkligen?*
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 11:50
  4. finns det sänkningsatser som Verkligen sänker mer än kilén?
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •