Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bílenb hackar vid fulltgaspådrag på 5:an mellan 2500-3000rpm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Bílenb hackar vid fulltgaspådrag på 5:an mellan 2500-3000rpm

    Bilen gäller den i min profil.
    Har upptäckt att om jag ligger vid 2500rpm och trycker fullgas så hackar bilen fram, upp till 3000rpm då den börjar gå sopm vanligt.
    Nåt tips?

    Ska tilläga att jag har bytt, Stift, Di, vevaxelgivare, bensinfilter för nån månad sen.

    Händer bara på 5:ans växel och vid full gas.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033

    Re: Bílenb hackar vid fulltgaspådrag på 5:an mellan 2500-300

    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Bilen gäller den i min profil.
    Har upptäckt att om jag ligger vid 2500rpm och trycker fullgas så hackar bilen fram, upp till 3000rpm då den börjar gå sopm vanligt.
    Nåt tips?

    Ska tilläga att jag har bytt, Stift, Di, vevaxelgivare, bensinfilter för nån månad sen.

    Händer bara på 5:ans växel och vid full gas.
    Snabba hack eller pulserande?
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Skulle säga att det är orgelbundna pulserande hack.
    ska försöka beskriva.. inte dadadadada utan mer.. daa daa daa daa
    hoppas det blev nån klarhet.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Skulle säga att det är orgelbundna pulserande hack.
    ska försöka beskriva.. inte dadadadada utan mer.. daa daa daa daa
    hoppas det blev nån klarhet.
    Det jag menar är om det är snabba som tändmissar eller att laddet går upp och ner som i vågor.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    hmm.. mer att laddet går upp och ner. har ju dock ingen laddmätare men det känns inte riktigt som tändmissar.
    magnetventil kanske?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911
    Eller så kan det vara fjädern i tryckklockan som inte orkar hålla emot.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433
    Såg att stiften var bytta... men skruva ur dom och se hur dom ser ut. kan vara något som är dåligt iaf.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    ska kolla på stiften vid tillfälle.
    Tryckklockan? vart sitter den och hur kollar man den fjädern?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  9. #9

    Re: Bílenb hackar vid fulltgaspådrag på 5:an mellan 2500-300

    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Bilen gäller den i min profil.
    Har upptäckt att om jag ligger vid 2500rpm och trycker fullgas så hackar bilen fram, upp till 3000rpm då den börjar gå sopm vanligt.
    Nåt tips?

    Ska tilläga att jag har bytt, Stift, Di, vevaxelgivare, bensinfilter för nån månad sen.

    Händer bara på 5:ans växel och vid full gas.
    Jag tror jag har samma problem som du, fast jag har automatlåda. Men vid fullgas i 3:an eller 4:an (sista växel) Hackar bilen. Många sa tändstift, ja har nu bytt de men problem kvarstår. Jag tror att det är laddet går upp och ner som i vågor, hur löser man detta? För att bilen hackar ej när jag gasar utan ladd.
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Det finns många saker för att felsöka laddproblem.

    När man kollat DI och stift så bör man gå över alla vakuumslangar så att de är hela. När du gjort detta så bör du kolla att WG-armen kan röra sig utan problem. Är detta avklarat bör du kolla att AV är hel, att MV är hel samt att de patetnterade blåa bakventilerna är hela.

    Sök för det finns en uppsjö med trådar om detta. Tror att det finns en i FAQ.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Hej!
    Tack för alla svar och tips..

    Har varit ute en sväng och verkligen testat bilen idag, dragit på alla växlar och vid olika varvtal, men den hackar bara mellan 2500 & 3000rpm och bara på 5:ans växel vid full gas. Inte minsta antydning till hack på dom andra växlarna.

    Har kollat detta.
    Stiften är ju knappt en månad gamla så dom såg fina ut.

    DI har jag uteslutit eftersom den oxå bara är en månad.

    Har kollat alla slangar men kan inte hitta nåt läckage.

    Backventilerna verkar fungera, jag har inte det typiska kraft bortfallet som det verkar bli om dom pajar. dom är bytta för nåt år sen.

    MV verkar hel då jag kopplade bort den och provade och bilen hackade även då på grundladd.


    Nu till lite frågor..
    AV vad är det?
    Läste ett annat inlägg om en lös arm till Wastegate klockan. Är det samma som tryckklocka/membrandosa?


    Jag bytte även ventilkåpspackning och uppdatera vevhusventilation för ett par veckor sen, efter det tycker jag att motorn låter annorlunda på tomgången, den knackar lite grann, samt så låter det som det pyser ut luft nånstans, typ som då man hade hål i topplocks packningen på moppen
    Kan detta ha nåt med problemet att göra?

    Nån som har nån idé på mer grejer jag kan kolla.
    Jag tycker att det är så underligt då det bara utspelar sig inom en sån kort varvintervall samt på bara en växel.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    av är avlastningsventil vissa kallar den lite vfelaktigt för dumpventil. På turbon sitter en membrandosa med ett membran i som reglerar hur mycket luft som skall in. Detta membran sitter fast i wastegatearmen enkelt uttryckt. Ibland blir detta membran slappt och man tappar då ladd. Detta sker oftast på trimmade bilar. WG-armen sitter fast med ett clips och detta kan släppa och då nsitter armen löst. Eftersom du har svajande ladd på grundladd skulle jag råda dig till att låta någon mäta ditt GLT samt kolla att armen sitter som den ska och med lätthet kunna rubbas med handkraft
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    av är avlastningsventil vissa kallar den lite vfelaktigt för dumpventil. På turbon sitter en membrandosa med ett membran i som reglerar hur mycket luft som skall in. Detta membran sitter fast i wastegatearmen enkelt uttryckt. Ibland blir detta membran slappt och man tappar då ladd. Detta sker oftast på trimmade bilar. WG-armen sitter fast med ett clips och detta kan släppa och då nsitter armen löst. Eftersom du har svajande ladd på grundladd skulle jag råda dig till att låta någon mäta ditt GLT samt kolla att armen sitter som den ska och med lätthet kunna rubbas med handkraft
    Hmm, gammal tråd men aktuell för mig...

    Var ute och kikade lite i motorrummet i helgen och kände på Wastegate-armen.
    I inlägget ovan så står det att man ska kunna röra armen med lätthet. Min Wastegate-arm gick knappt att rubba...

    Bilen (9-5 -07 2,3T) känns lite orkeslös på höga växlar under 2500 varv när man gasar på ordentligt och det låter lite mystiskt liksom lite durrande/brölande.
    Kan det finnas något samband måntro?
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av diggdagg
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    av är avlastningsventil vissa kallar den lite vfelaktigt för dumpventil. På turbon sitter en membrandosa med ett membran i som reglerar hur mycket luft som skall in. Detta membran sitter fast i wastegatearmen enkelt uttryckt. Ibland blir detta membran slappt och man tappar då ladd. Detta sker oftast på trimmade bilar. WG-armen sitter fast med ett clips och detta kan släppa och då nsitter armen löst. Eftersom du har svajande ladd på grundladd skulle jag råda dig till att låta någon mäta ditt GLT samt kolla att armen sitter som den ska och med lätthet kunna rubbas med handkraft
    Hmm, gammal tråd men aktuell för mig...

    Var ute och kikade lite i motorrummet i helgen och kände på Wastegate-armen.
    I inlägget ovan så står det att man ska kunna röra armen med lätthet. Min Wastegate-arm gick knappt att rubba...

    Bilen (9-5 -07 2,3T) känns lite orkeslös på höga växlar under 2500 varv när man gasar på ordentligt och det låter lite mystiskt liksom lite durrande/brölande.
    Kan det finnas något samband måntro?
    Hakar du av wastegarearmen så ska själva wastegaten (den biten som sitter fast i avgashuset på turbon) gå att flytta lätt. SJälva stången som går in i wastegateklockan ska vara trög.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av diggdagg

    Hmm, gammal tråd men aktuell för mig...

    Var ute och kikade lite i motorrummet i helgen och kände på Wastegate-armen.
    I inlägget ovan så står det att man ska kunna röra armen med lätthet. Min Wastegate-arm gick knappt att rubba...

    Bilen (9-5 -07 2,3T) känns lite orkeslös på höga växlar under 2500 varv när man gasar på ordentligt och det låter lite mystiskt liksom lite durrande/brölande.
    Kan det finnas något samband måntro?
    Hakar du av wastegarearmen så ska själva wastegaten (den biten som sitter fast i avgashuset på turbon) gå att flytta lätt. SJälva stången som går in i wastegateklockan ska vara trög.

    Tack för tippset!

    Ska undersöka detta.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2500-
    Av Beergh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 10:43
  2. 9-5 2.3t som hackar till vid 2500 rpm, trasig tändkassett?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 12:22
  3. Hackar vid 2000-2500 rpm när man belastar varm bil
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 22:16
  4. Motorn tvekar och hostar mellan 2500 och 3000rpm 0g9-3 -98
    Av Korben Dallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 12:11
  5. vad är trasigt när den är svag vid ca 2500-3000rpm ibland.
    Av gnidde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •