Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad är FAQ, och hur postar man material till FAQ-avdelningen?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519

    Vad är FAQ, och hur postar man material till FAQ-avdelningen?

    Vad är FAQ?
    Denna "Frequently Asked Questions" (FAQ) innehåller, som namnet antyder, vanligt förekommande frågor rörande våra turbobilar. Även en del tips och annat material som anses viktigt kommer ligga här. Avsikten är att avlasta STCS diskussionsforum såväl som att samla informationen på en plats. Informationen i FAQn är i första hand hämtad från Saab Turbo Club of Swedens olika diskussionsforum (http://http://forum.saabturboclub.com) och därefter bearbetad för att passa FAQn.

    I kända fall är de personer som bidragit med information namngivna, känner du att ditt namn saknas bör du meddela någon moderator.

    Observera att många av de förändringar som beskrivs i FAQn kräver en registreringsbesiktning för att bilen skall förbli i lagligt skick. STCS ansvarar inte för riktigheten i den information som lämnas i FAQn.

    Hur gör jag om jag vill bidra med information eller göra en egen FAQ-tråd?
    Om ni vill bidra till informationen i FAQ-avdelningen skall ni starta en tråd i ett av de befintliga forumavdelningarna, där ni samlar all information som täcker ämnet. Vänligen svara endast med info som ni vet är riktig/korrekt.

    Tråden flyttas sedan till FAQ där den låses. Flyttningen görs antingen genom att ni rapporterar du första inlägget med kommentaren "Önskar flytt av denna tråd till FAQ eller kontaktar en moderator som hjälper er att rensa tråden på övriga inlägg i tråden som flyttar in den till FAQ-avdelningen,eller när moderator anser det vara dags. Därefter tar moderatorerna över rättningsansvaret, och om någon har någonting att tillägga i ämnet så går det bra att kontakta moderator via PM.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  2. #2

    Re: Vad är FAQ,och hur postar man material till FAQ-avdelningen?

    Man kan inte redigera besvarade meddelande i FAQ-trådar. Tror det vore av värde om detta kan göras.

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Har detta ändrats? Kan man inte längre posta till FAQ-forumet?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Ja, Det har ändrats.

    Jag har för mig att jag informerat om detta men det var kanske bara internt.
    Anledningen är att antalet nya trådar började växa med frågor av typen "Min bil laddar inte, vad kan vara fel" dvs. sådant som hör hemma i den vanliga sektionerna. Jag tror många och då speciellt nya användare blandar ihop FAQ som i min värld (rätta mig om jag har fel) är Vanligt förekommande frågor OCH svar på dessa, Inte "Jag har en jättevanlig fråga".

    På kort sikt: Du postar en ny tråd precis som vanligt i relevant kategori och när tråden är mogen rapporterar du första inlägget med kommentaren "Önskar flytt av denna tråd till FAQ + ev. info om vilka inlägg som skall vara med alternativt rensas bort.
    En ideal FAQ är i de fall det är möjligt att hålla det kort en fråga/problemställning följd av en så detaljerad lösning som möjligt. Postar i tråden skall vara relevanta och komplettera eller vidareutveckla FAQ'n.
    Svar som inte tillför någon kan komma att rensas bort för att hålla trådarna korta så den som är i nöd hittar en lösning utan att läsa 41 sidor där 90% är brus.
    Tackar gör man lämpligtvis med gillaknappen på inlägg #1 hellre än att göra tråden längre genom att posta "Tack".

    När jag får tid till det: Då uppdaterar jag frazors inlägg #1 ovan så att det stämmer med verkligheten just nu.
    Och jag har ett antal trådar utspridda i forumet som jag markerat som FAQ kandidater som jag kommer att flytta till FAQ.
    En sak till jag flurar på är hur bilder skall säkras i FAQ/Guider eftersom vi förlorat bilder på både geting och andra hostingsiter vilket gör att värdefull information går förlorad.
    En annan fluring är indexering/sökning i både FAQ och monteringsanvisningar...
    Informationen blir ju värdefull först när man hittar den


    Hoppas det var svar på din fråga.

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag hänger på många olika forum i vitt skilda ämnen, och detta är ett vanligt problem. Jag tror lösningen fortfarande är att vara extremt urskillingslös och flytta/ta bort ämnen som inte ska vara i FAQ. Kanske till och med radera och inte flytta trådar som postas fel!

    En levande FAQ där trådar har diskussion tror jag är riktigt bra för detta forum.

    Tänk på att trådar inte absolut måste flyttas hit då Google ändå hittar dem. Alltså behöver man inte lägga tid på att flytta FAQ-kandiater hit.

    Orsaken till att jag ställer frågan just nu är att jag har en FAQ-video som jag tror skulle passa bra här. Ska jag skapa en annan tråd i broms-forumet så flyttar du den hit?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Avdelningen roliga fel - riktningskänslig glödtrådsfelindikering.
    Av Långmilare i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-29, 01:59
  2. Vilket material till stolar i bilen om man ska sy om.
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 23:55
  3. material till isolerplatta mellan topp och insug
    Av Klister i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 13:28
  4. Lämpligt material till fläns på downpipe?
    Av flaset i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 14:27
  5. Material till drivaxlar?
    Av Magnus 99? i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •