Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: val av turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194

    val av turbo

    jahapp, då va de dags för lite mer effekt. siktar på runt 450hk(400+ på hjulen)

    men går lite o velar om vilken jag ska ta, eftersom jag vill att bilen ska gå igenom SBP utan problem så är det ju klart en fördel o köra med org grenrör och då har jag titta på några turbos med t25 fläns


    jag använder airtune som refferens

    GT2871R-0.86
    GT2876R-0.86
    GT3071R-WG 90 trim

    alla ligger ungefär på samma prisklass, men det är ju då storleken jag är lite fundersam på

    skulle ju hemsktgärna vilja behålla AC'n i bilen

    eller har ni andra förslag?

    mvh joel
    Turbo galning

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    bollnäs
    Inlägg
    4
    är det en 900 -97 du ska trimma?

    jag hade en 900 -94 en gång i tiden och den trimma jag med en 15t turbo och hade 320 hk i motorn den bilen var den roligaste jag har haft. har man mer effekt i en saab så måste du köpa en låda för ca. 100k. det håller aldrig. i mina ögon är det lådan som sager ifrån.

    MVH daniel

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Tycker detta "köpråd" är så motorspecifikt att det platsar i "Motor och motorstyrning" så jag flyttar tråden dit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    bollnäs
    Inlägg
    4
    tänkte bara förvarna dig för jag har själv varit i den sitsen att lådjävlarna inte håller.. jag lovar du kommer att tröttna och tänk dig för innan du slänger ner allt för mycket pengar. men förlåt då. om du var så duktig hade du väl inte behöva fråga.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Bästa valet ur besiktningssynpunkt

    19T#7 + E85 ska kunna ge dig dessa effekter och då ser det ändå bara ut som ett vanligt steg3.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    bollnäs
    Inlägg
    4
    jag hade inga problem att besikta min.
    e85 smöjer för dåligt. awr i alfta deras motor var det 495 hk på hjulen och det höll inte. dom åkte med e85.
    jag och polaren byggde en 9-3 men 550hk i motorn och 494.7hk på hjulen med 98 och det gick 8 mil med lådan och 150 motorn. det håller och med den effekten iaf.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av diiaii
    jag hade inga problem att besikta min.
    e85 smöjer för dåligt. awr i alfta deras motor var det 495 hk på hjulen och det höll inte. dom åkte med e85.
    jag och polaren byggde en 9-3 men 550hk i motorn och 494.7hk på hjulen med 98 och det gick 8 mil med lådan och 150 motorn. det håller och med den effekten iaf.
    Det var nog inte enbart E85 som ställde till det för AWR. Med tanke på att Saab kan skicka ut bilar med E85 och lite modifikationer gör att det börjar bli beprövad mark. Finns flera här i klubben som åkt med effekter runt 400hk många mil nu med E85.

    Se bara till att ha ett program för BF och kör då och då för att hålla allt i skick.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    bollnäs
    Inlägg
    4
    såg att du hade mappa bilen hos maptun. det är dom som har mappa awrs och polarns bil. och dom gjorde boxen till mitt senaste projekt. men två av bilarna är rasad det var mapp fel med polarns iaf.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Bästa valet ur besiktningssynpunkt

    19T#7 + E85 ska kunna ge dig dessa effekter och då ser det ändå bara ut som ett vanligt steg3.

    Mvh

    Sebastian
    400hk å hjulen

    Skulle gärna se det.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Bästa valet ur besiktningssynpunkt

    19T#7 + E85 ska kunna ge dig dessa effekter och då ser det ändå bara ut som ett vanligt steg3.

    Mvh

    Sebastian
    400hk å hjulen

    Skulle gärna se det.
    Nej men han skrev även att han siktade på 450hk. Ni har väl bromsat en 2.0t till 430hk eller var det 423hk vilket i mina ögon är ungefär 450hk. Även fast man försöker sig på att komma nära med annan snurra är det ju inte säkert.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av diiaii
    är det en 900 -97 du ska trimma?

    jag hade en 900 -94 en gång i tiden och den trimma jag med en 15t turbo och hade 320 hk i motorn den bilen var den roligaste jag har haft. har man mer effekt i en saab så måste du köpa en låda för ca. 100k. det håller aldrig. i mina ögon är det lådan som sager ifrån.

    MVH daniel
    En F28 eller F40 kostar inte 100k.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av diiaii
    jag och polaren byggde en 9-3 men 550hk i motorn och 494.7hk på hjulen med 98 och det gick 8 mil med lådan och 150 motorn. det håller och med den effekten iaf.
    Med anledning av vad tråden egentligen handlar om: Vad satt det för aggregat i den då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    oj hade glömt bort denna tråden, kan iaf säga vad jag valde

    en GT3071R 0.64, hoppas kunna få upp den runt 450hk i motorn

    när det ändå va på tal, växellådan (fel forumkategori igen ) f28/f40. vad landar en sådan på? vilken passar mig bättre? lite allmän info om ni orkar med

    misstolka mig rätt, bilen är inte menat för strip eller många rödljus race.. bara lite roligt med några extra hk under huven när man ligger på t.ex e4an och en porsche dyker upp i bakspeglen

    mvh
    Turbo galning

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    oj hade glömt bort denna tråden, kan iaf säga vad jag valde

    en GT3071R 0.64, hoppas kunna få upp den runt 450hk i motorn

    när det ändå va på tal, växellådan (fel forumkategori igen ) f28/f40. vad landar en sådan på? vilken passar mig bättre? lite allmän info om ni orkar med

    misstolka mig rätt, bilen är inte menat för strip eller många rödljus race.. bara lite roligt med några extra hk under huven när man ligger på t.ex e4an och en porsche dyker upp i bakspeglen

    mvh
    8000 kostade min F28a mig inkl montering på bilen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    ta å titta igenom min gammla projtråd för att få en liten ide jag hade en gt28rs med ac kvarmonterad saknar lite den hårdvaran i dagsläget http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 1a3200ffbe
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  16. #16
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    oj hade glömt bort denna tråden, kan iaf säga vad jag valde

    en GT3071R 0.64, hoppas kunna få upp den runt 450hk i motorn

    när det ändå va på tal, växellådan (fel forumkategori igen ) f28/f40. vad landar en sådan på? vilken passar mig bättre? lite allmän info om ni orkar med

    misstolka mig rätt, bilen är inte menat för strip eller många rödljus race.. bara lite roligt med några extra hk under huven när man ligger på t.ex e4an och en porsche dyker upp i bakspeglen

    mvh
    Hejsan, står lite i samma val och kval . Har du monterat snurran?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    13
    Hej!
    vad används bilen till? Till o från jobbet även under vinter, i mitt fall även med barnstol. 2871 400 + kör 52 trim kompressor 86 hus, rappar på hyfsat med mycket hårdvara. AR 64 370 hk bra mycket rappare, E 85 mm- få se vad punkt koknings tråden slutar. Jag kör Q8 98 med mjuka slangar. Som Sasse skrev 400 på hjulen med 19 T - lite drömmar kanske. Besluta vad bilen ska användas till, sen basera effekt- kontra när laddet ska komma. Trots allt man använder ju inte full efekt jämt.

    mvh

    Björn 9-5 aero 406hk 510 nm

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    486 hk/630 Nm räcker tydligen en 2871R 0,86 till på en 2,3-litersmaskin med E85 i tanken. Riktigt rapp i responsen också enligt ägaren.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    13
    Hur myket får man pumpa på gasen då med 630 nm på tvåan för att inte tala om 3an på en 900

    får släppa av alt för ofta på en 9-5 trots Diffat på 2an

    mvh Björn

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av bossB
    Hur myket får man pumpa på gasen då med 630 nm på tvåan för att inte tala om 3an på en 900

    får släppa av alt för ofta på en 9-5 trots Diffat på 2an
    Beror ju helt på hur det är mappat. Min gamla BioPower blev betydligt snällare när vi labbade fram "rätt" moment på 2:an, d v s ganska precis så det inte spann på torr asfalt. Gissar att det landade på runt 400 Nm kanske?

    I mellanregistret hade jag 515 Nm på 3:an och uppåt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •