Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Elproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    2

    Elproblem

    bakgrund: såg en mysko grej här om kvällen på min 900 från 92. helt utan yttre eller inre påverkan så gick bromsljusena igång när den stod parkerad utanför mina föräldrars hus. dom släktes igen innan jag han gå ut och titta vad det var.
    har märkt av problemen sen jag besiktigade bilen, höger bromsljus var ur funktion så jag bytte den precis innan besiktningen. men jag satte i lampan på fel håll (?) så den lös konstant och fick en 2a på det (åtgärdat nu).
    fler konstigheter är att halvljusena flimmrar och släcks kort innan bilen blivit varm, och vrider man ljusväljaren (eller vad den nu heter, där man ställer in halv, parkering och helljus) till helljus så kan man med foten på bromsen stänga av bilen och ta ut nycklen utan att motorn stannar.

    har ställt frågan på isaab.net forumet men det är ganska dött där nu, men jag fick svaret att det antagligen var ett jord fel och att jag skulle kolla upp de punkter runt om i bilen där det är jordat. så jag tänkte börja med det idag.

    men när jag idag stängde av bilen så fortsatte batterilampan och oljelampan lysa samt att kupéfläkten inte stannade. började pilla på ljusväljaren och då stängdes allt av. så jag drog slutsatsen att här bör jag börja min undersökning. lyckades pilla bort ljusväljaren och såg då att en av kontakterna hade smällt (inte pang, utan smällt plast) om man ruckade lite på kablarna kunde man hör att något "klickade igång" bak instrumentpanelen.
    jag gick till min andra 900 (års90) för att titta hur det såg ut där, helt och snyggt. dock såg jag att just den kontakt som smällt inte fanns på min 90:a, tog en bild.

    som ni ser lyckades jag inte få loss den hel. kontakten som gick av var märkt med ett nr, 54 - 2, någon som vet vad det betyder?och vad den gör.



    här får ni ett smakprov på mina paintkunskaper. bilden visar de olika kontakterna och deras nr. vad betyder dom? kontakterna S - 5 och 54 - 2 var inte kopplade i min 90:a(fanns inga kablar)

    vad tror ni kan ha hänt? kontakerna smälter ju inte utan anledning,

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118
    Hej!
    Prova och byt ljusreläet, stort relä som sitter i elcentralen. Kolla samtidigt att det inte är bränt nere i sockeln, hände titt som tätt att ljusreäna gav upp och skickade ström till de märkligaste platser . Byt även ljuskontakten, den har nog fått sitt
    // Jens

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    2
    kan man byta reläerna själv? är det bara att dra loss dom eller behövs det specialverktyg.
    finns att köpa på mekonomen eller liknande?

    ljuskontakten fick jag ta från min 90:a annars fick jag inte igång bilen. kopplade dock inte in den kabel där kontakten smällt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56
    Bara att dra loss!
    9-5 se 4d 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 -03 elproblem efter polvänt batteri
    Av Debbsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 20:03
  2. Akuta elproblem!!
    Av Saab9000ltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 12:11
  3. elproblem 9000
    Av fabbebock i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 09:48
  4. Elproblem
    Av NnR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •