Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Köpa Saab 9-3 Turbo. Vad bör man tänka på?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45

    Köpa Saab 9-3 Turbo. Vad bör man tänka på?

    Tjena.

    Nu är det så att jag gått och blivit lite intresserad av Saab 9-3, första generationen. Mina krav på bilen är att det skall vara Turbo och den ska klara många mil med en effekt uppmot 250/270 hk.
    Vad jag fick höra så är dom tidigaste årsmodellerna bättre då det sitter D5 i dom.

    Kan ni hjälpa mig att få lite klarhet i dessa bilar? Är inte så påläst när det gäller 9-3. Vad är deras sämre sidor osv osv.

    Tack på förhand /Niklas
    Steg 1?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Kan tillägga att en Aero glänser mest i ögonen, men en 145 hästars är bättre när det gäller kostnadsfrågor både i inköp och försäkring.
    Det skiljer väl rätt mycket i försäkring? hade själv tänkt att modifiera lite lagom ju, så spelar ingen roll om det från början är en "S".
    Blir "bara" till att införskaffa ett Aero/Viggen pkt.

    MVH
    Steg 1?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Aero-bilarna har tyvärr t7-motorer. Är dock bra mycket snyggare än en vanlig SE

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Aero-bilarna har tyvärr t7-motorer. Är dock bra mycket snyggare än en vanlig SE
    Det jag menar, så därför blir det nog en SE med Aero paket, inrednig osv. Väghållningen kommer vara långt ifrån original så det kvittar med. Hehe
    Steg 1?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Köp dig en tidig 9-3 med T5, Viggenkjolar och sedan 3" framrör och mjukvara så har du en skön glidare. På med värre chassie och större snurra så har du en rolig bil

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Köp dig en tidig 9-3 med T5, Viggenkjolar och sedan 3" framrör och mjukvara så har du en skön glidare. På med värre chassie och större snurra så har du en rolig bil
    Tycker personligen att Coupén är mer lockande, men då är det bara en färg som gäller och det är Cosmic blue. Kan även tänka mig en sedan, en silver eller Cosmic blue. Annars lät det suveränt. Folk snackar om steg 3, avgassytem, chip, "öppet filter" och lite till. Vad mer exakt är innehåller i steg 3 och vad ger det för effekt? Du kanske inte har en aning, men värt att fråga

    Mvh
    Steg 1?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Det är lite olika från olika leverantör.
    Kolla upp de vanligaste så står det beskrivet på deras hemsidor exakt vad som ingår i de olika stegen.

    www.speedparts.se
    www.maptun.com
    www.nordictuning.biz

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Det är lite olika från olika leverantör.
    Kolla upp de vanligaste så står det beskrivet på deras hemsidor exakt vad som ingår i de olika stegen.

    www.speedparts.se
    www.maptun.com
    www.nordictuning.biz
    Tackar för det
    Steg 1?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Det finns ju en 98 till salu med ett individuellt steg 3, cupé, till salu här i Malmö.
    Har ingen länk, men jag kan kolla upp om du vill. Den har inget paket alls, men jag kan lova att den går bättre än _måååånga_ andra 9-3or.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det finns ju en 98 till salu med ett individuellt steg 3, cupé, till salu här i Malmö.
    Har ingen länk, men jag kan kolla upp om du vill. Den har inget paket alls, men jag kan lova att den går bättre än _måååånga_ andra 9-3or.
    Jag tackar för det, men är inte helt bestämd än. Köp blir aktuellt om några månader, men ville veta lite om bilens nackdelar innan. Alla bilar har ju liksom sina nackdelar.

    Någon som har en aning om dessa?

    Mvh /Niklas
    Steg 1?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    og9-3 som modellen kallas har väldigt få problem då denna har funnits i tillverkning ett ganska bra tag fast som ng900 fram tills 98:a, då det gjordes 1200 "förbättringar". Då jag har ägt en ng900 och nu en og9-3 är det en ganska bra skillnad.

    De "problem" som finns

    Hundbenet (endast på 5 dörrars), mellan bakdörren och bakrehjulhuset under mittlisten, denna kan börja rosta om man har otur, men det är inte speciellt vanligt.

    Pixelfel i displayen, detta drabbar nästan alla mer eller mindre, det ska dock gå och laga eller byta till en ny, det finns en tråd om hur man fixar detta. Problemet uppstår genom att CD-stereon i og9-3 producerar väldigt mycket värme (speciellt med cd i) och värmer upp SID:en och därmed tappar kontakter och pixelavfall.

    Det finns två olika motersystem till 9-3 turbomoterna, det är de med rödtändiskett, trionic 5.5 (årsmodell 98-99, samt -00ans lättrycksturbon), denna motor är mycket robust och en pålitlig skapelse och en favorit bland Saab trimmarna.

    Den andra är de med svart tänddiskett är trionic 7, (årsmodell -00 till -03 + viggen). Denna motor är bränslesnålare och ännu mer avancerad styrsystem och är faktist ganska trevlig och köra tycker jag personligen. Dock är det denna motor som är drabbad av oilsludge problemet, dock har jag personligen hört väldigt få som haft 9-3:an som fått problem, det verkar mer drabba dom som har 9-5:an. Det andra problemet med den motorn är att den inte är lika lätt att trimma "mycket", men så länge du ligger på max 300hk så ska det inte vara några problem. (Att tilläga finns dom som gått ännu längre utan att röra nåt i motorn).

    Ett annat "problem" om bilen har körts väldigt "slött" så brukar bakre bromskivor rosta, men ett par nya bromsskivor på biltema och det är åtgärdat.

    Du får gärna komma med fler frågor!

    Edit, tråden passar nog bättre i "Verkstäder, försäkringar och köpråd", får hoppas en snäll moderator flyttar åt dig

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Jag är snäll idag. Tråden flyttad. :-)
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    og9-3 som modellen kallas har väldigt få problem då denna har funnits i tillverkning ett ganska bra tag fast som ng900 fram tills 98:a, då det gjordes 1200 "förbättringar". Då jag har ägt en ng900 och nu en og9-3 är det en ganska bra skillnad.

    De "problem" som finns

    Hundbenet (endast på 5 dörrars), mellan bakdörren och bakrehjulhuset under mittlisten, denna kan börja rosta om man har otur, men det är inte speciellt vanligt.

    Pixelfel i displayen, detta drabbar nästan alla mer eller mindre, det ska dock gå och laga eller byta till en ny, det finns en tråd om hur man fixar detta. Problemet uppstår genom att CD-stereon i og9-3 producerar väldigt mycket värme (speciellt med cd i) och värmer upp SID:en och därmed tappar kontakter och pixelavfall.

    Det finns två olika motersystem till 9-3 turbomoterna, det är de med rödtändiskett, trionic 5.5 (årsmodell 98-99, samt -00ans lättrycksturbon), denna motor är mycket robust och en pålitlig skapelse och en favorit bland Saab trimmarna.

    Den andra är de med svart tänddiskett är trionic 7, (årsmodell -00 till -03 + viggen). Denna motor är bränslesnålare och ännu mer avancerad styrsystem och är faktist ganska trevlig och köra tycker jag personligen. Dock är det denna motor som är drabbad av oilsludge problemet, dock har jag personligen hört väldigt få som haft 9-3:an som fått problem, det verkar mer drabba dom som har 9-5:an. Det andra problemet med den motorn är att den inte är lika lätt att trimma "mycket", men så länge du ligger på max 300hk så ska det inte vara några problem. (Att tilläga finns dom som gått ännu längre utan att röra nåt i motorn).

    Ett annat "problem" om bilen har körts väldigt "slött" så brukar bakre bromskivor rosta, men ett par nya bromsskivor på biltema och det är åtgärdat.

    Du får gärna komma med fler frågor!

    Edit, tråden passar nog bättre i "Verkstäder, försäkringar och köpråd", får hoppas en snäll moderator flyttar åt dig
    Oj, oj, oj Tackar som in i h-vete för denna information Precis det jag sökte. Med andra ord, så en exempelvis 98:ans lätt tryckare (billigare försäkring?) är det mer eller mindre ultimata om man vill lägga lite mer pengar på utséende (aero paket) och uppgradering i motorn (steg 3).

    Tack än en gång /Niklas

    Ps. Tråden är flyttad
    Steg 1?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Hur är kopplingen på OG 9-3. Vid vilken effekt "bör" man uppgradera till exempel Viggen kopplingen?

    Mvh /Niklas
    Steg 1?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord

    Oj, oj, oj Tackar som in i h-vete för denna information Precis det jag sökte. Med andra ord, så en exempelvis 98:ans lätt tryckare (billigare försäkring?) är det mer eller mindre ultimata om man vill lägga lite mer pengar på utséende (aero paket) och uppgradering i motorn (steg 3).

    Tack än en gång /Niklas

    Ps. Tråden är flyttad
    Inga problem. Jag skulle rekomendera en -99a eller -00:a då dessa har de kromade innerhandtagen vilket är lite snyggare, men inga jätteproblem att eftermontera om det skulle vilja det.

    Lättryckaren ska generellt vara billigare i försäkring, jag pröjsar 5700:- helförsäkrad per år, då är det med en MER försäkring (skador med viltdjur), jag är 20 bast, så inga skyhöga premier. Tror inte det skiljer speciellt mycket mellan lågtryckaren och den vanliga högtryckaren, men bäst är att ringa och fråga! Jag har länsförsäkringar.

    Koppling börjar ge upp vid en 260-270 hk (dvs steg 3), fast självklart beroende på hur du kör.

    Ett ord till angående lättryckare och högtryckare, kolla först med försäkring, skiljer det inte mycket så tycker jag du ska välja efter skick och utrustning istället för om det är högtryck eller lättryck.

    Lycka till!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord

    Oj, oj, oj Tackar som in i h-vete för denna information Precis det jag sökte. Med andra ord, så en exempelvis 98:ans lätt tryckare (billigare försäkring?) är det mer eller mindre ultimata om man vill lägga lite mer pengar på utséende (aero paket) och uppgradering i motorn (steg 3).

    Tack än en gång /Niklas

    Ps. Tråden är flyttad
    Inga problem. Jag skulle rekomendera en -99a eller -00:a då dessa har de kromade innerhandtagen vilket är lite snyggare, men inga jätteproblem att eftermontera om det skulle vilja det.

    Lättryckaren ska generellt vara billigare i försäkring, jag pröjsar 5700:- helförsäkrad per år, då är det med en MER försäkring (skador med viltdjur), jag är 20 bast, så inga skyhöga premier. Tror inte det skiljer speciellt mycket mellan lågtryckaren och den vanliga högtryckaren, men bäst är att ringa och fråga! Jag har länsförsäkringar.

    Koppling börjar ge upp vid en 260-270 hk (dvs steg 3), fast självklart beroende på hur du kör.

    Ett ord till angående lättryckare och högtryckare, kolla först med försäkring, skiljer det inte mycket så tycker jag du ska välja efter skick och utrustning istället för om det är högtryck eller lättryck.

    Lycka till!
    Tackar och bockar så hemskt mycket för denna infon. Nu fick jag veta allt jag ville och behövde plus lite till Vi verkar ha samma "smak" på bil, och även samma tankar, ex "skiljer det inte mycket så tycker jag du ska välja efter skick och utrustning istället för om det är högtryck eller lättryck."
    Tänkte faktiskt precis likadant. Än en gång, tack och bock

    Med jätte vänliga hälsningar /Niklas

    Har du en aning om vad man får ge för ett Aero paket ungefär?
    Steg 1?

  17. #17

    OG9-3

    Jag äger en og9-3 sen ett år tillbaka. Mycket bil för pengarna, men om jag vetat om en del saker innan mitt köp så hade jag kollat detta:

    Undersök om det läcker från pack-boxen på vänster sida, där drivaxeln går in i växellådan. Det är en bussning där som går sönder och sen ryker packbocxen och olja börjar läcka ut från växellådan. Man ser lätt om det läcker där genom att kika in under bilen. Kolla också drivknutsdamaskerna när du ändå håller på.

    Väghållningen, kan du leva med den ? Provkör några snabba svängar! Jag körde Honda förr och tycker min 9-3a är som en gammal 70-talsamerikan i jämförelse. Mycket komfortabelt men som sagt inget att hålla i handen när dert blåser på. Kan fixas men då är det en icke försumbar investering, sök på forumet och du skall finna info.

    Lyssna på missljud från AC-kompressorn, kontrollera att den fuingerar (kolla att magnetkopplingen drar och skruva ned till lägsta temp, det skall bli riktigt kallt och mysigt).

    Lukta efter en sur doft från ACn. Om den finns är det byte av kupelufftfilter och sanering av AC systemet som gäller. En timmes pyssel ungefär.

    Kontrollera handbromsens funktion! Den är minst sagt yttepyttesvag redan från början och det blir inte bättre med tiden. Har bytt allt (vajer, handbromsbelägg och skivor) och det är fortfarande ett lotteri på SBP varje år.

    Prova lägg i 4-ans växel både snabbt och långsamt många ggr, lyssna efter ett skorrande. Om du hör det så är det synkringen som måste bytas. Inte billigt då lådan måste ur.

    Förutom SID-pixlar försvinner även AC-displayens pixlar. I mitt fall så illa att man inte ens ser ordet AUTO eller ECON i displayen längre. Går tydligen att fixa med strykjärn men har ej försökt.

    Annars en mycket trevlig bil jag uppskattar framförallt alla små omtänksamma finesser, designen på bilen och motorn. Samt att det är en mycket säker (enl tex Folksam) bil att åka runt i.
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord

    Oj, oj, oj Tackar som in i h-vete för denna information Precis det jag sökte. Med andra ord, så en exempelvis 98:ans lätt tryckare (billigare försäkring?) är det mer eller mindre ultimata om man vill lägga lite mer pengar på utséende (aero paket) och uppgradering i motorn (steg 3).

    Tack än en gång /Niklas

    Ps. Tråden är flyttad
    Inga problem. Jag skulle rekomendera en -99a eller -00:a då dessa har de kromade innerhandtagen vilket är lite snyggare, men inga jätteproblem att eftermontera om det skulle vilja det.

    Lättryckaren ska generellt vara billigare i försäkring, jag pröjsar 5700:- helförsäkrad per år, då är det med en MER försäkring (skador med viltdjur), jag är 20 bast, så inga skyhöga premier. Tror inte det skiljer speciellt mycket mellan lågtryckaren och den vanliga högtryckaren, men bäst är att ringa och fråga! Jag har länsförsäkringar.

    Koppling börjar ge upp vid en 260-270 hk (dvs steg 3), fast självklart beroende på hur du kör.

    Ett ord till angående lättryckare och högtryckare, kolla först med försäkring, skiljer det inte mycket så tycker jag du ska välja efter skick och utrustning istället för om det är högtryck eller lättryck.

    Lycka till!
    Det skiljer oftast inte många kronor mellan motorallternativen iaf inte vad jag upplever, max någon 1000 lapp mer eller mindre.

    Dock så kand et bli äckligt dyrt för en yngre person, min ng900 gick lös på 27 000kr hel förs per år när jag var 20, så har du fått din försäkrad för under 6000kr så är du förbannat lyckligt lottad.
    min ng900 går lös på 8700kr i hel förs nu när jag är 23.
    min 2,3i är 1000kr billigare.

    Så vill nog påstå att din försäkring inte speglar riktigt hur det verkligen ser ut, du har haft en jäkla tur...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Min og9-3 cab kostar 5500/helår helförsäkrad, parkerad på gatan vid Möllevången, Malmö. Vad har ni för skitbolag?

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Min og9-3 cab kostar 5500/helår helförsäkrad, parkerad på gatan vid Möllevången, Malmö. Vad har ni för skitbolag?
    du är 18 med nytt kort va?

    jag har länsförsäkringar, försäkrad 2500mil/år med lägsta självrisk:

    men 5500kr är ju inte direkt en normal siffra för en person med helt nytt körkort, de är ungefär vad farsan får för min ng900 och då har haft körkort i 31 år nu utan olyckor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Köpa Saab 9-5 06-07 2,0T Bio Vad ska man tänka på ??
    Av greger_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 00:38
  2. Köpa saab 95 aero. Frågor/Tänka på?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 13:10
  3. Köpa 9-5 Aero 04. Nåt att tänka på?
    Av Johan99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 11:07
  4. Köpa 9-3ss Aero, vad tänka på...??
    Av Hagge i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 11:47
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •