Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur kommer man åt att byta olja i växellåda? Saab 9-5 -99

  1. #1

    Hur kommer man åt att byta olja i växellåda? Saab 9-5 -99

    Hej!

    Jag ska byta olja i växellådan på en Saab 9-5 -99, och har till min hjälp en kopia av haynes "gör det själv-handbok". I den boken står det att nivåpluggen ska vara åtkomlig från motorrummet, men det sitter ju en massa grejer i vägen.

    En liten bild på det hela:


    http://geting.se/viewimage.php?image=106217-B1S0.jpg

    Hur kommer man åt? ska man behöva plocka bort en massa saker, och i så fall vad?


    Och hur kommer man åt att fylla på olja? tratt är nog uteslutet med tanke på hur trångt det är?


    http://geting.se/viewimage.php?image=106218-V1S1.jpg

    Edit:
    En sak till. Oljan är köpt på Saab, och den är i en flaska med orange/gul etikett med texten "SAAB Synthetic Manual Gear Box Oil" och Part No. 400 108 247/8748733. är detta den olja som finns i orginal, och om inte, är den blandbar eller måste det sköljas?

  2. #2
    är det trångt så får man ta bort grejerna som är i vägen.

    ta bort batteriet och sen säkringsboxen. tryckröret kanske underlättar också om du tar bort det. det är la bara att skruva på. Det absolut viktigaste är att du kollar så du får bort alla pluggar innan du börjar. Särskilt påfyllningspluggen. Även nivåpluggen.

    Är olja köpt på saab så ska det väl vara rätt? om det nu är den som de häller i orginal spelar väl ingen roll??

    om du inte har en tratt för ändamålet.... gör en då!

    mvh // Anders

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    är det trångt så får man ta bort grejerna som är i vägen.

    ta bort batteriet och sen säkringsboxen. tryckröret kanske underlättar också om du tar bort det. det är la bara att skruva på. Det absolut viktigaste är att du kollar så du får bort alla pluggar innan du börjar. Särskilt påfyllningspluggen. Även nivåpluggen.

    Är olja köpt på saab så ska det väl vara rätt? om det nu är den som de häller i orginal spelar väl ingen roll??

    om du inte har en tratt för ändamålet.... gör en då!

    mvh // Anders
    Jo, det är väl så man får göra gissar jag. eventuellt att man kan åka till en GDS-hall och fixa det underifrån..

    Om det är den som är i orginal undrade jag mest för att vissa oljor ju inte är blandbara, och jag vill helst vara säker innan jag sätter igång, för annars måste det ju sköljas.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Jag har en insexnyckel 9mm trfor jag det är som jag pakade av ca 6mm på den korta delen så att du kan komma åt nivåpluggen. Kommer du inte åt pluggen kan du ju alltid mäta hur mycket olja som du tappar ur och fyll på med lika mängd.

    Jag kommer åt påfyllningen mha en förlängare.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Ur med batteriet sen kommer du åt med en lång förlängare och vinkelled till fyllnadspluggen. Tapppluggen är lite jävligare eftersom en insexhylsa inte får plats. Den når du/ser underifrån sedan du skruvat av vänster framhjul. Kapar du ner en vanlig insexa och ett rör till dragskaft så funkar det kalas.
    Tips; Dra inte pluggarna tokhårt så är dom lätta att få upp nästa gång.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    avtappningen får du upp genom att ta ett kraftigt bits och sen brukar jag ta en skiftnyckel med lite längd på skaftet 10-12" brukar funka och sen knycka till så släpper det. Påfyllningspluggen lossar du FÖRST!!! som Hotrodder skrev med en lång förlängare, knut och spärrskaft, kan sitta åt rätt bra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. kostnad byta olja växellåda
    Av maaaakn i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 19:22
  2. byta olja växellåda
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 18:17
  3. [LÖST] Ojämn tomgång, olja kommer från påfyllning OG9-5 Aero
    Av Limpan85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 19:15
  4. hur minimerar man att olja kommer upp i MV:en i min 9000
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •