Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen sveper kylarvatten=( HJÄLP

  1. #1

    Bilen sveper kylarvatten=( HJÄLP

    Hello!
    Tänkte att det finns nog ngn här inne som är duktig på bilar då jag inte är det..
    Har problem med min saab 9-5 2.3t -02
    För några dagar sedan lös medelande fyll på kyllarvätska, detta gjorde jag, fyllde i ca 6liter?, körde och 2 km senare kom samma medelande
    upp igen.alltid samma mängd som måste fyllas...
    Upptäckte att det bildas inget tryck i expansionskärlet och att det läcker från det lilla hålet under locket högst upp på BPV:n, har monterat av denna o kollat om jag såg ngt fel i den, men som sagt var, är inte kunnig.
    Bilen rycker inte vitt o den går jämt så tror inte att det har med toppen att göra.
    När man tittar under bilen så rinner all kyllar vätska ner i samma höjd som katalysatorn typ.
    Fläkten har i samma veva oxå fåt sig ett eget liv.. är detta ngt att vara extremt orolig över eller kan man lyckas fixa det utan stora ingrepp?
    Köpt en ny termostat men fick inte av den gamla..
    Till råga på allt så befinner jag mig i norge och skall hem o hämta flyttkalaset i veckan..
    Ja ja, saab må vara mkt trevliga bilar med satan så dyra:P (motorhaveri i den förra

    Kanske skall tilläggas att bilen servades för 1 månad sedan o bara kört 150 mil sedan dess(19 000mils service)

    Här är en länk till det som det rinner vatten ur.
    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1

    Hoppas att det är ngn som inte dicker öl i solen idag utan som kanske kan svara hehe

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Kollat alla slangar,slangfästen ? kylaren. men ser du att det läcker utåt så borde du kunna lokalisera läckan..

    Och fläkten är ju värmereglerad, klart den går oftare om motorn går varmare..

  3. #3
    Japp, kollat slangarna o det läcker från "bypass" ventilen(heter kanske inte så??) men det är stora mängder som läcker.. lägger man sig på backen så ser man att det rinner ner, luktar lite så där efter att blandingen av vatten o kyllarvätska landat på ngt varmt ställe men det var ju så förbannat trångt! vet du vart man kan finna den reservdel som jag länkade till? har letat men finner inget.. speciellt inte på norska:P

    Ang fläkten , tycker inte att den går så ofta men det är klart har knappt vågat köra bilen sedan detta hände

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Har du prövat att ta loss den eller klämma åt den liksom.. kanske nån spicka i slangen som sitter på den.. lätt att det spicker precis vid fästena..
    Nja Norge har jag inte så mycket koll på.. men sök på nätet, typ reservdelar i norge,skrot eller likn..

    Men kör nu inte bilen, även om du måste. kan bli fan så mycket dyrare då..

    Nä fläkten ska ju gå när den kommer upp till arbetstemp på 70 grader eller nåt sånt.. inte helt 100 på det.. men den lär ju bete sig konstigare, eftersom den försöker reglera värmen hela tiden..

  5. #5
    tog isär allt idag o satte på slangklämmor runt om ist för de som satt, men vattnet strömmar fortfarande... men bilen får bli ståendes så blir det buss hem o hyrbl tillbaka men kanske fan så mkt billigare:P
    Men art nummer på den ventilen vore topppen om någon fann, läste att det var någon som hade köpt den på saab här på forumet men hittar inte länken... typ 500kr

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Okey, men då är det istort sett konstaterat att det är ventilen som gett upp.. måste ju finnas nåt likn mekonomen eller så där också..

    Jo det kan bli mycket billigare..
    tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med art.numret..

    Men sätt ut en tråd om det. så kanske nån ser som vet..

  7. #7
    en tråd.. det var ingen dum ide jo då de har ju det, men de hade inga(han som jobbade hade precis slutat köra moped) o biltema säljer mest möbler hä och bilextra hade det inte, saab ville inte hjälpa mig förens på måndag kl 08.. service minded..
    Japp men tack för hjälpen iaf o om ngn hittar art nr så säg till samt om ngn haft liknande problem

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Ja Norge kan vara lite bak å fram hehe

    Men lycka till.. å hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    122
    Min gissning är att värmepaketet har gått. Dvs radiatorn som sertill att du får värme i kupèn. Har tyvärr sett samma symtom vid detta fel förut.
    Kolla med Saab om dom tar det på någon slags garanti då detta tydligen är ganska vanligt?

    Mvh Daniel
    Saab 9000 Aero "wohoo äntligen!" <---- Såld
    Landsvägskryssaren 9-5 Aero 04 <------Nuvarande

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689
    Tror det förekommer en viss begreppsförvirring då jag antar att kylvätskan kommer från kylsystemet recirkulationsventil, inte inloppsluftens bypassventil: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...ps=2&nointro=1

    Jag tror att det nya artikelnumret på den är: 90566947
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241
    Bytte den för en vecka sen på en kompis 9-5 aero -02.
    Var till saab och frågade efter en värmeventil som den heter på speedparts hemsida, något dyrare på saab än speedparts men men.

    Ett rent helvete att byta då det är trångt så "!#!("¤)(%!.
    Men efter en helt uppriven arm och en timmes slit så var den utbytt och inget vatten läckte längre ut.

    Tydligen har det börjat gått åt en del sånadär prylar på sistonde sa dom på saab.

  12. #12
    hehe, jag tog lite längre tid än en timme för mig:P trångt så in i h#!# iaf, men blev det bättre efter att ni bytt?
    Ringde saab idag o de saab att det brukade hända... som allt annat på bilarna.. passar på att sätta riktiga slangklämmor runt rören så att man ifall det inträffar igen bara behöver svära en viss mängd o klara sig med bara ett finger skadat
    Men nu är man i sverige igen så nu skall delar köpas och det skall skruvas på lördag

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241
    Läcker ingenting längre för oss iaf

Liknande ämnen

  1. Kan bilen stå en natt utan kylarvatten?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 18:25
  2. Vafrör dricker bilen kylarvatten?
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 14:18
  3. hjälp hjälp...bilen ryker när den har stått............
    Av kruse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 11:50
  4. Bilen drar LITE kylarvatten...
    Av Mugen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 17:58
  5. Kylarvatten?
    Av shoei i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •