Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ac-kompressorn slår inte till?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Ac-kompressorn slår inte till?

    Som rubrik, min ac-kompressor slår aldrig till efter vintervilan.

    När jag kopplar +12v på den så startar den, å de blir kallt.


    Vad brukar/kan det vara vid detta symtom?
    Kan man läsa ut felkoder?




    Mvh/Roberth

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Finns ett "vanligt relä" som brukar strula ibland. Har för mig att det sitter i någon av boxarna under huven.

    Tror inte du får felkoder vid detta fel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Ok, Tack LM, skall genast ut ock kolla!


    Mvh/Roberth

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Och är det inte reläet så är det troligt att gasen har läckt ut. Det finns ett skydd som gör att kompressorn inte går igång när det är för lite gas. Inte helt ovanligt fel heller, tyvärr.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    OK, då kan det nog vara det, då den går att "tvinga igång" dok blir det riktigt kallt då, fast det kanske är lite gas etc, fylldes för ca1.5års sedan.

    Får kolla upp det, är nog dags för vissa delar att bytas.

    Mvh/Roberth

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Här har du lite mer att ta på, bla kretsschema: http://townsendimports.com/Web/clima.../acc2index.htm

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    56
    Hej,

    På min hade sladden gått av osynlig nära kompressorn pga vibrationer.

    Mät spänning på den sladden på olika ställen och se om du har 12 framme.

    /o

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    kan någon berätta vilket relä som går till kompressor och vilken kabel ja ska lägga 12 volt på för o testa kompressorn, där går ju 2 trådar in i kompressorn.


    tack
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    M.H.A en multimeter kan du ganska enkelt kolla vilken som är vad. (Lägg + mätpinnen från multimetern på någon annan strömkälla och kolla vilken av sladdarna från kompressorn som ger utslag på - mätpinnen på multimetern. Den sladd som ger utslag är jord. Följdaktligen är den andra sladden +


    Men om du öppnar huven och tittar på relä/säkringsboxen så är jag ganska övertygad om att något relä heter nått i stil med "AC", "AC kompressor", "AC Pump" eller liknande.

    Om det är ett, som jag misstänker, vanligt enkelslutande relä till den så räcker det att du byglar över anslutningarna på reläet som heter 86 och 30 med en liten kabelstump så bör kompressorn hoppa igång då också. Funkar det då så får inte reläet nån signal att gå igång. Funkar inte det så bygla 87 och 30 istället. Funkar det, så är det reläet som är paj.

    Men säker är jag inte, så jag friskriver mig från eventuella bränder osv som kan uppstå...


    Vidare kan jag tipsa om att INTE köra kompressorn i "byglat läge" några längre stunder om den hoppar igång. Det finns orsaker till att den har skyddsfunktioner som stänger av den om det t ex är för lite kylmedel osv.

    Lämna in till kylfirma så får de kika på den i så fall. Nån tusing som ryker då, men du får i alla fall reda på vad som är fel då.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    M.H.A en multimeter kan du ganska enkelt kolla vilken som är vad. (Lägg + mätpinnen från multimetern på någon annan strömkälla och kolla vilken av sladdarna från kompressorn som ger utslag på - mätpinnen på multimetern. Den sladd som ger utslag är jord. Följdaktligen är den andra sladden +


    Men om du öppnar huven och tittar på relä/säkringsboxen så är jag ganska övertygad om att något relä heter nått i stil med "AC", "AC kompressor", "AC Pump" eller liknande.

    Om det är ett, som jag misstänker, vanligt enkelslutande relä till den så räcker det att du byglar över anslutningarna på reläet som heter 86 och 30 med en liten kabelstump så bör kompressorn hoppa igång då också. Funkar det då så får inte reläet nån signal att gå igång. Funkar inte det så bygla 87 och 30 istället. Funkar det, så är det reläet som är paj.

    Men säker är jag inte, så jag friskriver mig från eventuella bränder osv som kan uppstå...


    Vidare kan jag tipsa om att INTE köra kompressorn i "byglat läge" några längre stunder om den hoppar igång. Det finns orsaker till att den har skyddsfunktioner som stänger av den om det t ex är för lite kylmedel osv.

    Lämna in till kylfirma så får de kika på den i så fall. Nån tusing som ryker då, men du får i alla fall reda på vad som är fel då.

    tack för ett bra svar
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    tack för ett bra svar
    Ingen orsak. Hoppas du kommer fram till vad som är fel.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 12:30
  2. ACC bekymmer, kompressorn slår ej till av sig själv!
    Av paef i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •