Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Väg/tripmätaren/ Saab 9000 visar för lite

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Väg/tripmätaren/ Saab 9000 visar för lite

    Inget jätteproblem men nu när jag skaffat gps får man lite större koll exakta avstånd.

    Vi kör ofta upp till Kramforstrakten. Gps:en och även Eniro säger ca 50 mil. Trippmätaren säger 49 mil. På några resor spelar det ingen roll men på 20 000 mil blir det väl ca 400 mil mer som bilen har gått än vad mätaren säger?

    Hastighetsmätaren är ganska exakt. Visar max 2 km/h för hög fart. Har standarddäck 195/65/15.


    Men det är kanske helt normalt för de flesta bilar?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Hur fort kör du när hastighetsmätaren visar 2km/h fel? Om du kör 100km/h och GPS visar 98km/h visar det varför det är skillnad på en mil på en 50 mil sträck. 2 procents fel i hastighetsmätaren orsakar 2 procents fel i trippmätaren.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Det är ungefär 2 km/ rakt över ( rimliga farter i alla fall). Nog exaktare än många andra

    En annan sak som kanske borde hamna i en annan tråd. Fick nu i mars den nya uppdateringen ( en gratis ingår) till min Garmin Nüvi 200. E4 motorvägsträckan fram till Dragon Drake vid Älvkarleby är inte med. Invigdes väl sista oktober 2007...

    Riktigt dåligt. Nu kör man genom väglöst land enligt GPS:se. Inte Gamins fel utan Navteq tro jag de heter som gör kartorna
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Lite off topic men är det Dragon Gate du menar?
    Den invigs nu i sommar...

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Varken GPS,n eller trippmätaren är helt 100% rätt hela tiden, så lite diff är helt enkelt sånt man får räkna med.

    Man får väl trösta sig med att det är samma sak för alla ute i trafiken.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Lite off topic men är det Dragon Gate du menar?
    Den invigs nu i sommar...
    Ha ha. Du har rätt. Dragon Gate detta besynnerliga bygge. Vore kul,om det blir klart till sommaren. Men när vi stannade till där vid Valborg och då kändes det om om det en del kvar att göra.....Men motorvägen invigdes fram och förbi vidare mot Gävle redan i oktober 2007.

    Klart att det inte går att få distansen helt korrekt. Men jag trodde att GPS var ganska exakt?

    Skall inte svära på detta. Men ev är "Musbion" korrektare än vägmätaren. Låter konstigt då allt väl är sammankopplat. Har för mig jag satte avstånd på 490 km i den och när det blev noll var det ca 8 km -10 km kvar. Men det måste jag kolla mer noggrant
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Klart att det inte går att få distansen helt korrekt. Men jag trodde att GPS var ganska exakt?
    Antagligen är den betydligt mer exakt än vägmätaren, som påverkas av fler felfaktorer men helt 110% rätt hela tiden har inte en GPS heller. Viss felmarginal finns ju i de också.

    Själva grundpoängen med mitt svar var inte hur exakt eller inte en GPS är utan att du inte kan göra så mycket åt att det diffar lite på vägmätaren och eventuellt lite på GPS,n.

    En missvisning är det ju i t ex hastighet och kanske även vägmätare osv, och är så på så gott som alla bilar, så det är liksom bara att acceptera att det är så och sedan köra, tuta och se glad ut. (Det enda du kan påverka är ju egentligen att se till att köra på rätt rullomkrets på hjulen).

    Om du nu känner för det så kan du väl ställa fram mätaren 400 mil om du ska sälja bilen vid 20000 då, men betänk då att nästa bil du köper har med all sannorlikhet samma felmarginal (eller kanske även mer) så det går säkerligen på ett ut innan det är färdigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    "Om du nu känner för det så kan du väl ställa fram mätaren 400 mil om du ska sälja bilen vid 20000 då, men betänk då att nästa bil du köper har med all sannorlikhet samma felmarginal (eller kanske även mer) så det går säkerligen på ett ut innan det är färdigt. "


    Nja, det ju inget problem som håller mig vaken om nätterna direkt
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Nja, det ju inget problem som håller mig vaken om nätterna direkt
    Hihi. Näe, det finns väl värre problem kanske.

    Men lite intressant ämne ändå.

    Skulle ju t ex vara kul att veta hur mycket olika bilmärken osv diffar, generellt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag vet att kompisar som kör med andra märken har noterat "glädjemätare". Typ de håller 120 km/h men blir omkörda nästan hela tiden. Är inte nyare bilar bättre på exakthet? Tror jag läste det någonstans
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Är inte nyare bilar bättre på exakthet? Tror jag läste det någonstans
    Nja.. Man skulle ju kunna tycka att det borde vara så, men när jag med min ng900 låg bakom en av jobbets firmabilar (Volvo V70 -05) som farsgubben körde så kunde jag inte fatta varför han körde så in i helvete långsamt. Låg och puttrade på lite drygt 80 typ. (Har kollat med GPS på min ng900 och den mätaren visar enligt GPS,n 1km/h för långsamt. Alltså väldig liten diff ändå)

    Var tvungen att ringa och fråga vad fan han sysslade med men i Volvon så visade mätaren lite drygt 90...

    Efter att vi testat lite olika intervaller osv medan vi pratade med varandra i telefon så kom vi fram till att Volvon hela tiden visade ungefär 8km/h lägre hastighet än vad ng900,an gjorde. Så i det fallet var nyare absolut inte mer exakt.

    Men troligen skulle de kunna fixa bättre exakthet, men det är ju också gjort så att många bilfabrikanter har en viss felmarginal neråt så att man inte ska råka köra för fort i "äkta" hastighet när mätaren säger att man kör lagligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Speedparts 1,5 laddtrycksmätare visar för lite
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •