Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Cambervinkel i bakvagn OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Cambervinkel i bakvagn OG9-5

    Shit pommes frites vilken skillnad.
    Jag har en -00 9-5 aero kombi som varit grymt spårkänslig och nött snett på bakhjulens innerkant. Jag tycker också att det varit högt vägljud.....
    Känns symptomen igen!! Ungefär av alla 9-5 ägare och i synnerhet aero.
    En klassiker på aero är ju också att cambern bak ser smått bisarr ut.
    Det gjorde den även på min.

    Jag gjorde en fixtur och mätte upp cambern.... Den var -3,5 grader!!!
    Enligt verkstadshandboken skall den vara ca -0,5 till -1.

    Pratade med en erkänt duktig verkstad som b.la gör fyrhjulsinst. åt den lokala saabåterförsäljaren. Han sa att man inte gör något åt det, "saabar ligger ofta över godkänt värde men man ser bara till att justera toe in, annrs måste man ju börja shimsa och då blir det dyrt"

    Icke nöjd med det rullade jag in eländet i garaget.... fick efter lite läsande bl.a på forumet fram att ett shims på 0,3 mm gör ca 0.5 grad. Räknade snabbt ut att det skulle gå några shims och de är ju dyra att köpa och det är inte bra att stapla flera tunna shims på varandra. Då är det bättre med ett tjockt. Siktade på att minska cambern ca 2 grader så att jag skulle hamna på ca -1,5 grad. Förvisso fortfarande för mycket men avsevärt bättre.

    Efter en del trixande och bök med långa hylsor som slipades och kapades för att komma åt, lossades hjulspindeln från länkarmen så pass att jag fick en glipa på ca 5 mm. En slö fogsvans från byggmax mättes upp till 1,1 mm tjocklek.... Perfekt! Fram med rondellen och två shims kapades ut ur nämnda sågblad. Monterade dit dem och drog fast det hela igen.

    Ibland blir det rätt av bara farten.... siktade på -1.5 grad men mätte nu upp den till ungefär -0.7 grader....!!! Perfetkt!

    Snabbt ut och körde på samma spåriga väg som jag kör var eviga dag....
    Vilken skillnad.... Den gick som på räls.... så stabil har den aldrig kännts!
    Jag upplevde dessutom att ljudvivån från däcken fan i mig halverats. Helt skadat vilken enorm förbättring. Mina däck är dessutom helt slut vilket brukar ge spårighet....

    Rekommenderar stark att ni som har samma problem som jag att åtminståne mäta upp cambervinkeln... Är den för stor så justera!!

    Om det finns intresse kan jag skriva en utförlig guide till hur jag gjorde....
    När man vet hur man ska gå till väga tar det ca 30 min per sida...




  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    En guide skulle ju inte vara helt fel. Har funderingar på att göra samma sak på farsans 9-5 aero -00 och min sänkta ng900T -94. Man börjar ju bli trött på snedslitningarna nu Så jäkla skönt när man som i ditt fall får det att funka.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundets Pärla
    Inlägg
    42
    Fan va skönt när man ska fråga om ett problem man har med bilen så är det redan nån som löst det. Fick ett tips nu när jag besiktigade min 9-3 aero med 19" att den sliter snett på bakhjulen. Så nu vill jag ha en guide så man kan lösa problemet.
    #6496
    SAAB 9-3 Aero -01
    Blinka med blåljusen om du vill raca

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Vet inte om jag missar något i oso:s tråd men jag tycker det låter som att han gjort precis som att han följt orginalistruktionen förutom att ha tillverkat egna shims?

    Tillägas kan att om man inte vill offra en fogsvans finns det nog shimsplåt att tillgå hos mek- eller elfirmor som sysslar med montage av större elmotorer som skall riktas upp mot växellådor.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    En fyrhjulsinställning gör under. Min 01-a har aldrig blivit justerad tidigare och bilen spårade utav bara helvete. Nu är det nya bussningar bak och en fyrhjulsinställning gjord. Trots att mina framdäck är i princip blankslitna så är bilen en dröm att köra igen.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Helt riktig reflektion av LM att jag följt originalföreskrifterna. Dock så är de hyfsat knapphändiga och det finns några trixiga fallgropar, men har man skruvat lite så är det inte några problem.

    Jag hade i så fall täkt göra som mina övriga guider, med bilder steg för steg... dvs en riktig "camber adjustment for dummies".
    Men finns inte behovet så .....

    Appropå fyrhjuls inställning så visst funkar det och löser problemen....
    MEN, Saab 9-5 har erkända problem i bakvagnen. Cambern är en av dem, vilket gör att det får absolut inte vara det minsta fel på toe in/toe out. Misstämmer den så börjar det nöta däck så in i h-vete. Insidan på bakdäcken med vågmönster, högt vägljud och restriktioner i däcksmönster som inte bör vara pilformat......!!!

    Jag är övertygad om att extrem camber är en av orsakerna till att saaben är så mycket känsligare än andra bilar. Jag tror att om man fixar cambern så att den ligger inom limits, så blir det inte lika känsligt med resten. Man kanske slipper göra en fyrhjuls i tid och otid för att hålla det perfekt. Man kanske rent av kan använda pilformade mönster :-) och att spårstabiliteten inte blir bedrövlig bara för att toe in/toe out råkat sticka iväg en tiondels grad..

    Kan bara konstatera att min bil blev som ny och jag bokade faktiskt av den tid jag hade för fyrhjulsinställning idag då jag inte längre kände att det behövdes.... Sparade in en lusentapp där som kan läggas på ngt roligare istället....

    Tjing...
    oso

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Gör gärna instruktionen så att vi kan ta del av den!
    Visserligen har jag en og9-3 men det ser vid en snabbtitt ut som om samma princip kan tillämpas på den. På den får man visserligen shimsa toe in/out också.

    Är det förresten någon som har shimsat en og9-3 bak som vet hur många tiondelar på shimset som ger vissa grader?

    Per L

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Jag vill också ha en instruktion.
    Samt gärna en mall att göra shimsen efter.
    Snälla!!!!!

    En fråga till är det minutgrader eller vanliga grader du pratar om?
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  9. #9
    Sugmotor Beigemobilens avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Utanför(läs;nedanför)Göteborg
    Inlägg
    6
    Jag kan hoppa på! Det behövs säkert nån gång....
    95 Aero, sportkombi -02. 12000mil.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    En anledning till att man inte schimsar 9-5 och og9-3 är att det ofta inte går att få loss hjulnaven hela då de kan vara fastrostade som fan, det blir ju lite dyrt att köpa två nya.

    Ett alternativ då som bara funkar på 9-5 är att slipa hålet för bärarmens infästnig i karossen ovalt istället.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357
    eller byta ut Saabs urusla fjädrar/dämpare mot bättre doningar så löser sig cambern med en gång.

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Vadå för fjädrar dämpare om jag får fråga?
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357
    Koni / Bilstein osv
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Det ändrar inte cambern, Saab kör med Sachsdämpare förresten.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Snälla ,en guide vill vi ha!!!!

    /Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Hej.... jag ska fixa en guide så fort jag har lite tid över... Har varit borta i jobbet några dagar... men ska försöka fixa det under helgen...

    Att en del av problemet löses med nya bussningar är delvis sant. Bussningarna påverkar dock inte cambern i så hög grad. Inte heller stötdämparna påverkar den särskilt mycket. Däremot påverkar kassa fjädrar och sänkningssatser cambern avsevärt. På min bil skilljer cambern ca 5 grader från det att den står på marken till upplyft då hjulen släpper från underlaget. Det innebär att nya fjädrar med ett mer utfjädrat länkarmsläge ger mindre negativ camber.

    Före shimsning: På marken: -3,5 upplyft: +1.5

    Efter shimsning: På marken: ca -1 upplyft: + 4

    Jag pratar tiondels grader, ej minutgrader.
    När jag säger 3,5 grader motsvarar det alltså 3 grader och 30 min

    Att de skulle kunna vara fastrostade tror jag inte ett dyft på tyvärr.....
    Då har man inte sett hur det sitter ihop.... det är bara två plana ytor som ligger mot varandra... Det finns ingen fläns eller tapp eller något som skjuts in i varandra som kan kila fast pga rost.

    Möjligen kan muttrarna ha rostat fast en del, men jag dränkte dem i WD40 ett dygn innan och lossade med muttermaskin :-) Det räcker ju om man får loss dem ett par gängor så att ett shims går in. Shimset är öppet i en änden så att det går att skjuta in uppifrån.

    Ok.... skall som sagt försöka få till bilder och en guide i helgen.....

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Att de skulle kunna vara fastrostade tror jag inte ett dyft på tyvärr.....
    Då har man inte sett hur det sitter ihop.... det är bara två plana ytor som ligger mot varandra... Det finns ingen fläns eller tapp eller något som skjuts in i varandra som kan kila fast pga rost.
    Det går in en fläns i "spindeln" abs kontakten sitter ju i mitten, annars finns det två varianter på 9-5.

    Skönt att de inte satt fast hursomhelst!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Byeade till Bilstein/H&R på mitt eget skåp förra vecka o vips så minskade cmbern från -2,5gt till ca -1 gr
    Dvs. höjden på bilen ändrades oxå?

    Vid samma höjd får du samma camber.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Har inte blivit någon guide ännu..... har haft lite annat att deppa över...
    Satt i andra tankar och blåste in på en 70-sträcka utan att tänka på det....
    De måste ha skjutit precis efter sjuttioskylten.... Lite dålig stil :-(
    Hur som helst så gick det 105 km/h så de drog lappen på plats!!!
    Big major fu...ing problems... Hur fan ska jag ta mig till jobbet nu....
    Pendlar 6 mil enkel väg och bor på vischan där det inte går att åka buss!

    Nåja, kommer väl med en guide vad det lider... Måste bara slicka lite sår först!

    oso

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    GUIDE vill vi ha

    Tråkigt med lappen.. lider med dig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Ställa cambervinkel på fjäderben med justerbara bultar?
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-07, 14:25
  2. [LÖST] Drar snett och sliter däck OG9-3
    Av saab93turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 11:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •