Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Oljebyten, problem,.... nu fungerar inte servon, LÖST!!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934

    Oljebyten, problem,.... nu fungerar inte servon, LÖST!!!

    Darwins lag eller vad hette den nu igen?....

    Tänkte att jag skulle byta både motorolja och växellådsolja lagom till Kinnekulle eftersom den skulle få frestas rätt hårt där. Åker till micro och köper växellådsolja och givetvis finns inte den jag sökte exakt men köper en valvoline iaf.....

    Kommer hem och börjar med att byta växellådans olja. Kollar i Haynes och kikar på bilderna och kommer fram till att det är en viss bult som ska skruvas ur. Jahopp, då får oljan rinna ner i tråget och i med den nya växellåds oljan. Går fint till när man efter 2,5 liter hör polaren säga, "det rinner utav bara helvete!!!" Efter en stund ligger det säkert 2 liter Växellådsolja på golvet....För att korta ned historien,... Sätter mig ned i bilen och ska åka iväg och då lyser oljelampan. , Har jag bytt motoroljan??!!!!!! Givetvis har haynes inte varit helt klara med att visa rätt bilder så jag måste ha lossat på någon konstig bult som hörde till motoroljan.

    Sure Bacon.... det är väl ett honest mistake och lossa fel plugg men nu kommer vi till det stora problemet!

    Efter att ha åkt iväg till statoil för att köpa avfettning(för att torka upp den spillda oljan) så när jag kommer ut till bilen igen och ska svänga fungerar inte servon som den ska. Det knackar och känns allmänt trögt.

    Vad kan ha hänt??!!!

    Snälla hjälp mottages med 110% glädje och tacksamhet. Skulle vara trevligt om man kunde råda bort på det imorgon då Kinnekulle lockar rätt mycket.

    Edit* Tråden passar både i Motor, Chassi, Verkstäder, och allmänt så någon moderator får väl flytta den dit den passar bäst?

    Edit 2* Har fått tips om att det kan ha kommit olja på styrservo remmen och att den bara slirar... kan detta ge följande symptom?

    Edit 3* Allt detta gäller självklart bilen i signaturen OG900-90

    Mvh/Micke

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Det hade varit bra om du beskrivit exakt vad du gjort, var du skruvat och tapat ur, och skruvat och fyllt på, samt vad för nåt du fyllt på.

    Som det låter nu så kan man ju tro att du klantat dig och trott du tappat ur växellådsoljan, men det var motoroljan. Och det du fyllde på var växellådsoljan som nu har för hög nivå, samtidigt som det är tomt på motorolja?

    När oljelampan för motorolja började lysa när du skulle till macken, vad gjorde du då? Stannade du och kollade oljenivån på stickan för motoroljan, eller körde du bara vidare till macken?

    är det blir för lite motorolja så brukar det kunna knacka tyddigt om motorn. Men om det blir för lite servoolja till styrningen så brukar det snarare skorra.

    Men motorn driver ju servopumpen, så när det började knacka och servotinte funkade, hur gick motorn då?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Hmm skulle varit lite tydligare men det blev ett så långt inlägg:P....

    Ja, det verkar som att jag hällde ur Motorolja när jag skulle hälla ur växellåds olja. Detta resulterade givetvis i att oljelampan började lysa. Fyllde på med motorolja där motoroljan ska vara innan jag började köra någonstans.... Ergo, Olja finns, om än efter mycket krångel. Tror dock ej att växellådans olja blev bytt:Phehehe Den är dock på korrekt nivå.

    Så det stora problemet är alltså inte oljepåfyllningen utan det är varför så plötsligt servostyrningen slutade att fungera korrekt.

    Motorn fungerade och gick som vanligt efter att servon och "ratten" började knacka och knorra

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    Om växellådsoljebytet blir ett motoroljebyte och styrservopumpen slutar att fungera så är ett bra tips är att vända sig till en auktoriserad Saab verkstad.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Dock hällde jag ju i rätt oljor i på rätt ställe....Det var ju "bara" det att jag antagligen tömde fel.

    Kan det inte ha varit så att det har kommit lite olja i kontakt på styrservo remmarna då?

    Mvh/Micke

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Känns ju lite pinsamt att man inte lyckades med ett oljebyte när man gjort betydligt mer avancerade saker

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    ja men om du nu tror att det är olja på remmen så är det väl bara att öppna huven och titta om det ÄR olja på remmen?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Dock hällde jag ju i rätt oljor i på rätt ställe....Det var ju "bara" det att jag antagligen tömde fel.

    Kan det inte ha varit så att det har kommit lite olja i kontakt på styrservo remmarna då?

    Mvh/Micke
    Om du från början lyckade tappa ur fel olja, t ex tappa motoroljan när du trodde du tappade växellådsoljan, men sen ändå fyllde på växellådsolja (för i det läget trodde du ju att du tappat växellådsoljan). Vart tog all växellådsolja vägen då? I det läget så borde du ju ha mycket mer växellådsolja än du ska ha, och måste tappar ur den påfyllda växellådsoljan för att komma ner till rätt nivå igen, eller hur?

    Så, exakt vad gjorde du, med vad och när?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Växellådsoljan rann ned på golvet genom påfyllnadshålet..... Märkte det inte pga att jag hade en tratt. Som jag skrev så justersde jag givetvis växellådsoljenivån efter detta så att den är på rätt nivå.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja men om du nu tror att det är olja på remmen så är det väl bara att öppna huven och titta om det ÄR olja på remmen?
    Jo, men var ju lite svårt eftersom att jag kom på detta efter jag hade gått upp från garaget och tänkte att jag skriver det som en hypotes här och ser vad ni tror?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Nu har jag varit både hos Mats Riesel och Solna Saab Service.... Grym service hos dem båda. De kom fram till att styrningen hade absolut inget som helst med att göra mitt inkompetenta utfört oljebyten.

    Det är antingen knuten ovanför styrväxeln som behöver smörjas lite eller någonting i rattstången. Dem sa att det var absolut ingen fara med att köra med bilen varken på bana lr i trafik......

    Så detta är löst.

    Mvh/Micke

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Så detta är löst.
    Hmm, det skulle inte jag ha tyckt. Se till att åtgärda problemet innnan du ger dig ut på en långresa (som du vet kommer att fresta på).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Om flera proffsionella SAAB mekaniker(riktiga mekaniker inte någon pöjk som nyss börjat jobba) säger att det inte är någon fara så litar jag på dem.......

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 22:11
  2. *edit* ni som bytt tryckslang på servon till ej org*löst*
    Av maxed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 01:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •