Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Min bil låter som en diesel?

  1. #1

    Min bil låter som en diesel?

    Köpte mig en Saab 9-3 turbo på 154hk för ett tag sedan.. Idag när jag körde med vindrutorna nervevade så la jag märke till att bilen låter typ som en diesel när man gasar på.. Gärna på växel 2 och 3.. Det är när man kör relativt sakta och gasar på, inte på högre hastigheter.. (vad jag hört).
    Öhh, låter kanske som en dum fråga, men varför låter den så? Låter Saab traktor / diesel-bil när man gasar ? Tycker mig inte ha lagt märke till detta förut. Det låter dock inte särskilt mycket om man inte vevar ner rutorna, d.v.s. man hör inte så mycket av ljudet inne i kupén då.. Men ljudet finns där, det gör det absolut.
    Något som är trasigt eller låter bilen helt enkelt så original?

  2. #2
    om det är ett tickande ljud tycker jag att du omedelbart skall kolla oljenivån, det är det allra vanligaste. hör du vartifrån ljudet kommer?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    kolla oljenivån, är det inte där så kan det ju mycket väl va en utsleten kamkedja som låter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Kollade oljenivån med den otroligt skitdåliga stickan som följer med till Saab.. Hur ska man kunna läsa av oljenivån med en oljesticka som är helt svart och jääättesvårt att se oljenivån?
    Men det såg okej ut tyckte jag. Oljan är bytt för knappt 900 mil sen enligt servicepappren. Om kedjan blivit dålig, så måste den ha blivit akut dålig precis nu isåfall, för jag har 3 pers som lyssnat efter missljud från kamkedjan innan jag köpte den och ingen av dem kunde höra något missljud alls. Bilen har alltid fått oljan bytt var 1000:e mil.

    Det är inget tickande (eller ja, vet inte riktigt hur det låter när det tickar) ljud och det låter inget när den går på tomgång utan det kommer endast när man accelrerar.. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet, mer än att den låter lite som en diesel när man drar på .. det typiska dieselljudet framträder iallafall (trots att det är en besinare) Det vore ju helvete om det är kamkedjan som gått åt helvete .. Det är väl ruskigt dyrt att byta?
    Oljelampan har inte lyst nån gång heller ?
    Ska ut och kolla nivån en gång till på oljan, men måste säga att det är grymt svårt att se var den befinner sig på den superkassa oljestickan som finns..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    Klargör först om det är en olje fråga.
    Rengör stickan med stålborste eller dylikt om den är svårläst.

    Vartifrån kommer ljudet? Kan det vara någon värmesköld som börjar lossna och skorra vid vibrationer från motorn vid vissa varv?
    Saablös dåre

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    är väl inget fel på stickan, torka av, tryck ner och dra upp, du ser väl ändå om stickan är blöt av olja eller lika torr som när du tryckte ner....

    Låter det nått om du frikopplar och gasar?
    kan ju lika väl va nått i lådan när du säger att det kommer när man accelererar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    är väl inget fel på stickan, torka av, tryck ner och dra upp, du ser väl ändå om stickan är blöt av olja eller lika torr som när du tryckte ner....

    Låter det nått om du frikopplar och gasar?
    kan ju lika väl va nått i lådan när du säger att det kommer när man accelererar.
    Har kollat oljan nu på morgonen och det är fullt. Oljigt ända upp till max på stickan när man torkat av och tryckt ner och sedan läst av.

    Bilen låter precis som den skall när man står på tomgång, den låter också som den ska när man gasar och står still. Den låter heller ingenting om man håller konstant fart (hör inget iallafall?) men det uppkommer när man gasar på upplever jag det som.. Det kan också vara så att "dieselljudet" ökar då, men finns där vid konstant fart också, men det är svårare att höra ljudet då iallafall.

    _Strongman_: Bra idé. Funderade också på det, men det känns som om en värmesköld skulle skallra mer ojämnt än detta. Vad svårt det är att beskriva ljud! Jag kan bara beskriva det som det typiska dieselljudet, de låter ju lite annorlunda.. Liksom det här knackiga ljudet .. Alltså det är ju inte fullt ut som en diesel, inte lika högt, men hörbart om man stänger av kupéfläkt och vevar ner rutorna, då blir det ganska påtagligt. Skulle kunna låta som ett kugghjul som åker runt..

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    hmm, vi kan väl bortse från tickande ventiler & lyftare ifall det inte låter något på tomgång.

    tickande magnet ventil brukar vara ett vanligt fenomen, iaf på og900. Men eftersom din är en ltt så har du ingen.

    Försök ta reda på vartifrån det kommer, låter jätte lätt att säga så men men :P

    Diesel ljud när du enbart kör.. Nee får tänka vidare!
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Om motorn går rent så sätter jag en slant på trasig grenröspackning eller turbopackning.

    Blir ett flärpande tjipprande ljud.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    om grenrörs packningen skulle vara trasig skulle det låta även på tomgång.
    turbo packning har jag aldrig upplevt själv så det kan jag inte svara på.
    Saablös dåre

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    hmm, vi kan väl bortse från tickande ventiler & lyftare ifall det inte låter något på tomgång.

    tickande magnet ventil brukar vara ett vanligt fenomen, iaf på og900. Men eftersom din är en ltt så har du ingen.

    Försök ta reda på vartifrån det kommer, låter jätte lätt att säga så men men :P

    Diesel ljud när du enbart kör.. Nee får tänka vidare!
    Hehe det är ju inte det lättaste att höra var ljudet kommer ifrån, med tanke på att jag måste ha fart på bilen för att få ljudet att uppkomma
    Lite jobbigt att springa jämter bilen
    Den låter helt normalt när den står still vid tomgång, som sagt. Likaså när man gasar upp motorn frikopplad eller utan växel..
    Jag funderade också lite på grenröret, för det kan låta lite som om det är hål nånstans i avgaset också, men det låter ju som sagt inte på tomgång utan bara när man kör.. Som ett kugghjul eller nåt i den stilen... ja skumt är det..

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jag gissar på att det är ljud från växellådan. Kan vara helt normalt, beroende på hur det låter.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Om motorn går rent så sätter jag en slant på trasig grenröspackning eller turbopackning.

    Blir ett flärpande tjipprande ljud.
    Sätter också min slant på grenrörspackingen.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  14. #14
    Jahopp, då har jag varit i väg till två SAAB-verkstäder i två olika städer ..
    Den ena sa direkt att det kom från växellådan. Något ljud som kopplingen egentligen skulle ta hand om, så den kunde vara lite sliten eventuellt.
    Man skulle få riva ner växellådan för att kolla och det är ju inte billigt.

    Den andra verkstadskillen på den andra verkstaden sa att det inte kom från växellåda eller koppling. Han trodde mer på avgassystemet.. Sitter tydligen någon mjuk del under bilen som det kan gå hål på och den sa han att det kunde vara, men det lät inte alls som det kom från växellåda eller koppling tyckte han. Denna kille sa även att han själv aldrig skulle lägga märke till det om jag nu inte påtalat problemet.

    Jaha, då står jag fortfarande på ruta 0 efter två besök hos olika SAAB-verkstäder. Kul. Vem ska man lita på? Jag vill ju inte lämna in bilen för nedmontering av växellådan om det nu visar sig att så inte är fallet. Jag börjar redan tröttna på denna bil och såna här diffusa fel som inte ens SAAB kan tala om vad det är, utan man får två olika bud från två verkstäder och båda säger emot varandra...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    Ja men där kanske vi har svaret, nån värme skölds isolering som skavts sönder mellan downpipe & katen !
    Saablös dåre

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    Nå? hur går det?
    Saablös dåre

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Hmm, det där ljudet har jag alltid frågat efter.

    Iofs har jag inte noterat det på växel 2 eller 3.

    4-5 växel 50 km/h och gasar på(Efter 2900-3000 varv så minskar det). Hörs bara om rutona är nere. Min har låtit så sedan 4500 mil på mätaren och nu är den på 11500 mil. Alltså verkar det inte vara så himla akutproblem. Jag tror det är något som ligger lite löst och skallrar. Slår inte turbon in vid 2900 varv? Och innan dess är det någon självresonans av någon plåt.

    Jag kör iofs en 9-5 som i signaturen, så "problemet" finns även på den modellen. Kan det vara "sprängplåten" vid delningen mellan växellåda och motor som dunkar mot något? Vet att det fanns någon bullentin om att man skulle dra åt några muttrar där nere...

    /Kling

    PS
    Lösningen för mig är att aldrig köra med rutorna nere eller under 3000 varv
    DS
    9-5 2,3t SC -03

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Klingen
    Hmm, det där ljudet har jag alltid frågat efter.

    Iofs har jag inte noterat det på växel 2 eller 3.

    4-5 växel 50 km/h och gasar på(Efter 2900-3000 varv så minskar det). Hörs bara om rutona är nere. Min har låtit så sedan 4500 mil på mätaren och nu är den på 11500 mil. Alltså verkar det inte vara så himla akutproblem. Jag tror det är något som ligger lite löst och skallrar. Slår inte turbon in vid 2900 varv? Och innan dess är det någon självresonans av någon plåt.

    Jag kör iofs en 9-5 som i signaturen, så "problemet" finns även på den modellen. Kan det vara "sprängplåten" vid delningen mellan växellåda och motor som dunkar mot något? Vet att det fanns någon bullentin om att man skulle dra åt några muttrar där nere...

    /Kling

    PS
    Lösningen för mig är att aldrig köra med rutorna nere eller under 3000 varv
    DS



    hehe, jag har en 9000 CD och den låter också som en diesel :P gjort i ett par år iaf.

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  19. #19
    kanske kommer låta som ett knasigt inlägg, men brorsan hade samma problem på hans gammla volvo efter han hade vart och pillat på brytarna och råkat ställa om tändningen så den tände för tidigt, då började den spika på ett sätt så att den lät som en diesel, och ljudet fanns bara unter acceleration upp till 3000 varv eller under hög belastning.. antagligen inte det problemet du har men jag tyckte det var nämnvärt..
    bjorn saab turbo -88

  20. #20
    hejsan!

    Såg att det finns andra som har samma problem(tror jag iaf)

    Jag har just bytt turbo efter ett ras och efter det så får jag ett konstigt ljud från motorn vid gaspådrag ,belastning låter som en diesel.
    om man tittar på staget som går till wastegaten så kommer ljudet precis när staget rör sig, detta kommer om jag gasar hårt upp över ca 4000rpm
    smyger jag på gasen så låter det inget konstigt alls.
    samt när man kör på för "hög växel" och turbon börjar jobba.
    Inget ljud från turbon toppen el så utan bara mystiskt.
    Har läst litegrann och det kan vara en magnetventil som sitter på alu röret som går ner till turbon, den styr wastegaten har inte provat än

    Kör en 9-5 2,3t 00:a och vill ha hjälp

Liknande ämnen

  1. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  2. 9-3 SS låter som en diesel
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 01:50
  3. 9-5 2.0t -00 låter som en diesel
    Av SAAB_Markus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •