Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SAAB 900 Turbo Specialtilllverkad i 1 ex?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    SAAB 900 Turbo Specialtilllverkad i 1 ex?

    Hittade denna på blocket...
    Vad är det som är så speciellt med denna? Lacken?

    http://www.blocket.se/vi/16552112.htm?ca=2_s
    9000 Turbo Sport 1992

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag känner inte till historien om just den här bilen - men det är fullt möjligt det är den enda 5D Pearlwhite og900an från fabrik, som skrivs i annonsen.
    1984 kom ju T16 Aero, den visades i PearlWhite på mässorna redan 1983. Strax över 20st PearlWhite Aero lär ha tillverkats. (kolla gärna in på projdelen och PeterT16s roliga tråd om renovering av en av dessa)

    Jag känner inte till att någon icke-aero bil tillverkats i denna färg, men detta är alltså tydligen en sådan! Kul historia, kul bil. Hoppas den hamnar i bra händer. (jag har fan inte plats, annars är jag given köpare.... )
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag känner inte till att någon icke-aero bil tillverkats i denna färg, men detta är alltså tydligen en sådan!
    Det finns ju även en 99 turbo som är lackerad i denna kulör (den har även en speciell inredning som bara återfinns i just den bilen), denna bilen visades upp på bilmässor när 99 turbo introducerades.

    Även en og900 cab -86 finns i denna kulör, samt även cabben baserad på en og900 CC.

    Kanske lite fel och räkna med dessa då de står på Saabmuseumet och troligen får väl aldrig någon privatperson möjlighet att äga någon av dessa.

    Hursomhelst, dags för lite obligatoriska bilder på skapelserna?




    Notera hur denna har aeropaket monterat på endast förarsidan, tänkte inte på detta förens jag bläddrade igenom bilderna efter jag kommit hem från museumet.



    Och slutligen en liten samlingsbild från festivalen förra året.


    MVH

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Caben verkar riktigt fet! Har den en targa del också? Måste ju nästan besöka museet...
    9000 Turbo Sport 1992

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Fina bilder, och ja - museet är värt ett besök! Jag tänker mest på bilar som sålts, nämnde därför inte dessa.

    Lustigt med cabben - jag har inte heller tänkt på det där med kjolpaketet på en sidan!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Synd att det inte var original monterad AC och lite billigare, då hade den varit lite intressantare. 30k är lite häftigt tycker jag även om det är en speciell bil, den verkar ju trotts att den är i bra skick vara ganska väl använd också...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    34
    Står på min innergård.. Min hyresvärd äger bilen. Är en ganska udda bil som ni säger, specialsydda dörrsidor och inredning eftersom den inte fanns då. Beställdes precis som annonsen säger av dåvarande högsta hönset på Saab i Sverige!

    Tyvärr så har ingen svensk nappat.. Handpenning är lagd av en samlare i Litauen. Tycker det är synd att den inte stannar! Min plånbok tillåter inga såna utsvävningar med tanke på Sonetterna som står och väntar på massor massor massor av tillsyn..

    ...men den är rätt rolig att köra...


    EDIT: Hm, är det den 99turbon som är den som återuppbyggdes efter att nån idiot till journalist (italienare, fransman, nåt sånt?) smällde den i ett räcke? Som kostade en annan perfekt-skick 99t att bygga upp..
    // Emil
    Saab 9-3SC -08 Vector, Saab 9000 A50 2,3T -98, Saab 95 -76, Saab 96L -77 på garaget.org, Sonett V4 -68, Sonett V4 -69, Sonett III -73, Saab 99 Super Automatic -78

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det var värst vad våra nya östeuropeiska vänner köper og900.... Den gröna lågmilade Sen i skåne nyligen gick till Polen, och det finns flera fall. Mkt fina bilar som lämnar nu - när skall vi i Sverige vakna?
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    satt precis o funderade på om de3t va din hyresvärds bil Emul.
    Läcker bil är det kan jag intyga, synd att jag inte haft chansen att varken få fram pengar eller studera den nogrannare.

    O ja... 99Turbon är den som fick byggas upp efter en olycka!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Min jubileum -88 som jag sålde i förrgår (14000 mil) ringde en polack på, men jag hade ingen lust att sälja den till honom så han tröttnade. Gjorde klart att det inte gick att pruta.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •