Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad har hänt?

  1. #1

    Vad har hänt?

    Var ute och handlade lite i affären för två dagar sedan, på hemvägen så hände något, körde i cirka 60 km när det helt plötsligt ryckte till lite i bilen sedan tappade han ork och dog. Provade att starta upp bilen några gånger, han gick runt på startmotorn precis som han skulle men motorn startade inte. Bogserade hem bilen för utredning, pratade med en kille som trodde att det var tändkasetten som hade pajat. Fick en fungerade tändkasett idag och tog bort den gamla och i med den nya. Provade därefter att starta bilen varpå motorn inte går runt alls och det låter skumt, knastrande smattrande ljud. Bytte då tillbaka till min gamla tändkasett och provade igen med samma resultat. Vad har hänt? Har inte haft några rasslande ljud från kamkedja tidigare men kan det vara kedjan som hoppat ändå? Annars finns inga spår på oljeläckage eller vattenläckage. Jag har för övrigt inte haft några driftproblem med bilen och jag har haft den i ett år nu.

    Bilen i fråga är en Saab 900 SE 2.0 turbo-96:a.

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Oljudet som du beskriver som smattrande är nog för att batteriet är slut.
    Att bilen stannade låter som Bränslepump.

    Fixa lite starthjälp och banka med en plastklubba eller likn på tanken medan någon vrider på starten. startar den då är det pumpen som är kass.
    Kan ev vara vevaxelgivaren oxå.
    Kolla om du hör pumpen gå?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    Kan vara kedjan som gett upp om du har otur.
    Prova att försiktigt dra runt motorn med en nyckel. minsta motstånd som inte skall vara (förrutom komplägen) och det kan vara riktigt knas med ventiler mot kolvar, var vaksam på ljud från toppen när du drar runt.

    Annars kan du ta ur kasetten och stift och i med en komptestare fast då blir du ju tvugen att vrida runt motorn, och om du inte redan slagit sönder ventiler och eller kolv kan du råka göra det då...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Det låter som pumpen gått. Spruta startgas i insuget. Tänder den då så är det så.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    vänta nu... så att pumpen har gått sönder skulle alltså göra att motorn inte går runt.?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Ganska troligt bara batteritorsk.

    Eftersom bilen gick att köra runt på startmotorn efter att den stannat så borde den inte ha tokhavererat efter det heller.

    Kolla dock om möjligt om det går att snurra runt motorn för hand samt skruva ur tändstiften och se efter så att det inte är vatten i cylindrarna p.g.a trasig toppackning eller liknande så att det är därför den inte orkar runt.

    Är det inget av det, släng in den nya tändkassetten, ladda batteriet och prova starta.

    Så skulle jag ha gjort i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Tackar för alla svar. Provade att starta upp bilen igen för att se om samma missljud kom upp och det visade sig att det inte är från själva motorn som ljudet uppstår. Eller det låter ungefär som att startmotorn hackar runt och genererar ett konstigt missljud men inget liv i själva motorn, upptäckte samtidigt att centrallåsen inte svarar som dom ska och att batteriet som sitter i bilen har fullt med blåvitt oxid runt hela pluspolen. Ska först och främst fixa ett som jag vet är fungerande batteri och prova med det. Verkar som att batteriet som sitter i nu har gjort sitt oavsett om det bara är det eller något annat.

    Bensinpumpen verkar fungera då han hörs pumpa bensin när tändningen sätts på.

  8. #8
    ett sätt att kolla om pumpen funkar är väl att ta bort banjon på fuelrailen och vrida om nyckeln. kommer det en skvätt funkar ju pumpen.

    mvh!

  9. #9
    Provade idag att byta batteriet utan resultat. Ett tag gick motorn runt lite halvsegt precis på samma sätt som när ett batteri börjar bli slut trots att batteriet som sitter i nu är nästan nytt. Efter andra provstarten så smattrar det bara, motorn går inte runt alls, smattrande ljudet kommer från startmotorn.

    Finns det någon sannolikhet att efter att bilen stannat av vad det nu var som gick söner, att även startmotorn gick sönder p.g.a. de två försöken att startat upp bilen efter att den stannade under körning? En mekaniker trodde det men jag tycker att det verkar vara osannolikt.

    Ska bogsera ut bilen imorgon till ett ställe där jag kan skruva lite mer i lugn och ro. Ska ta bort stiften och dra runt motorn för att se ifall det inte har skett något haveri. Hoppas inte för då blir min ekonomi ruinerad.

    Hur mycket jobb är det att byta startmotor på min bil? Verkar vara en del jobb om man tittat från ovansidan och om man ska ta bort den från ovansidan, går det att ta den underifrån eller är det ännu mera jobb?

    Känns riktigt bedrövligt just nu då min sambos 9000 T-90 också står med defekt ABS-pump, verkar vara en väldans massa jobb med det också.

  10. #10
    att byta startmotor är enkelt men lite trångt.

    Att ditt nya batteri laddar ur sig så snabbt är ju konstigt, testa med att ladda ditt batteri samt ha starthjälp samtidigt.

    Har bilen gått sönder vad det nu är för fel så kanske startmotorn fått sig en törn. Kanske lite hjälp på traven.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... nl%F6s.JPG

    mvh // Anders

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    att byta startmotor är enkelt men lite trångt.

    Att ditt nya batteri laddar ur sig så snabbt är ju konstigt, testa med att ladda ditt batteri samt ha starthjälp samtidigt.

    Har bilen gått sönder vad det nu är för fel så kanske startmotorn fått sig en törn. Kanske lite hjälp på traven.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... nl%F6s.JPG

    mvh // Anders
    Fick reda på att batteriet som jag trodde var nästintill nytt inte alls var det. Batteriet hade tydligen något år på nacken och hade stått oanvänt under ett halvår, satte det på laddning men jag skulle gissa på att min gamla batteriladdare inte är i direkt toppform och inte batteriet heller. Får väl helt enkelt köpa ett nytt för att prova så att man är på den säkra sidan.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Hellfire
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    att byta startmotor är enkelt men lite trångt.

    Att ditt nya batteri laddar ur sig så snabbt är ju konstigt, testa med att ladda ditt batteri samt ha starthjälp samtidigt.

    Har bilen gått sönder vad det nu är för fel så kanske startmotorn fått sig en törn. Kanske lite hjälp på traven.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... nl%F6s.JPG

    mvh // Anders
    Fick reda på att batteriet som jag trodde var nästintill nytt inte alls var det. Batteriet hade tydligen något år på nacken och hade stått oanvänt under ett halvår, satte det på laddning men jag skulle gissa på att min gamla batteriladdare inte är i direkt toppform och inte batteriet heller. Får väl helt enkelt köpa ett nytt för att prova så att man är på den säkra sidan.
    Illa, lika bra att köpa ett nytt batteri så du är på den säkra sidan. Tycker det nästan jämt låter "sprillans nytt/bättre begagnat/knappt använd" men i själva verket är det bara skit.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    När batteriet är dåligt så finns det ej kraft nog att slunga ut startmotordrevet så det tar tag i kransen/svänghjulet.. Detta gör att startmotordrevet ligger och hackar/slirar mot kanten på svänghjulet .. Detta ger ett kraftigt smattrande ljud och är ett väldigt bra sätt att göra sönder grejorna på!

Liknande ämnen

  1. Vad kan ha hänt?
    Av vertigo05 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 19:31
  2. Vad har hänt? (9-5 2.0t)
    Av Ove-Rall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 01:50
  3. Vad har hänt..?
    Av kylspray i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 14:54
  4. vad har hänt???
    Av chabo99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:28
  5. Vad har hänt med SS1?
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •