Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Steg 3 box i övrigt original bil.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62

    Steg 3 box i övrigt original bil.

    Hej, jag kör ng900 med steg 1 idag men tänkte fixa lite mer hk i bilen.
    Bilen är helt orginal förrutom ett öppet luftfilter och boxen.

    Jag funderar bara på vad jag får ut om jag stoppar i random steg 3 box i bilen utan att byta nått annat? Vad kommer gå sönder? Vad kommer bli flaskhals osv.

    Jo tro det eller ej jag är nybörjare!

    mvh Viktor !

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Steg 3 box i övrigt original bil.

    Citat Ursprungligen postat av xain
    Hej, jag kör ng900 med steg 1 idag men tänkte fixa lite mer hk i bilen.
    Bilen är helt orginal förrutom ett öppet luftfilter och boxen.

    Jag funderar bara på vad jag får ut om jag stoppar i random steg 3 box i bilen utan att byta nått annat? Vad kommer gå sönder? Vad kommer bli flaskhals osv.

    Jo tro det eller ej jag är nybörjare!

    mvh Viktor !
    Du bör byta avgassystemet samtidigt annars riskerar du för höga avgastemperaturer.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Hej!
    Katten + avgassystemet kommer att bli flaskhalsen. Inte bara flaskhals utan rekomenderas ej då det kan vara skadligt (finns nog trådar om detta).

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 397
    downpipen är viktigast att byta...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62
    ok så jag måste byta downpipe, cat. typ hela avgassystemet för att få över 230hk typ. Drygt, kommer den låta som en traktor med

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113

    Re: Steg 3 box i övrigt original bil.

    Citat Ursprungligen postat av xain
    Hej, jag kör ng900 med steg 1 idag men tänkte fixa lite mer hk i bilen.
    Bilen är helt orginal förrutom ett öppet luftfilter och boxen.

    Jag funderar bara på vad jag får ut om jag stoppar i random steg 3 box i bilen utan att byta nått annat? Vad kommer gå sönder? Vad kommer bli flaskhals osv.

    Jo tro det eller ej jag är nybörjare!

    mvh Viktor !
    Det är inte ens säkert att bilen kommer få mer effekt om du inte samtidigt byter nödvändig utrustning som programmet är anpassat för.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62
    jo det förstår jag, trodde jag kunde komma undan lite billigt. Sen är jag emot allt vad 10" utblås heter, tycker det låter/är fjantigt, när man endå inte har så många hästar i bilen.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av xain
    jo det förstår jag, trodde jag kunde komma undan lite billigt. Sen är jag emot allt vad 10" utblås heter, tycker det låter/är fjantigt, när man endå inte har så många hästar i bilen.
    Ta då och köp ett 2,5" ferrita sportsystem så slipper du de bekymmren.
    Det är inte grovleken på rören som spelar roll utan flödet i ljuddämparna.
    Så byter du bara ljuddämparna och kat så går det fint med original storlek efter katalysatorn.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av xain
    jo det förstår jag, trodde jag kunde komma undan lite billigt. Sen är jag emot allt vad 10" utblås heter, tycker det låter/är fjantigt, när man endå inte har så många hästar i bilen.
    Jag kör med 3" downpipe, större metallisk katalysator och 2,5" Ferrita avgas efter det, låter definitivt inte som en traktor, de flesta blir mycket förvånade när de sätter sig i bilen åker med
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62
    ok, jo om jag skulle köpt så hade det varit nått sånt. Men det blir nog inte att jag lägger några pengar på denna. Det käns inte rätt helt enkelt, fick inte den såld för 25k. Så jag tänkte skrämma upp den lite å köra tills den tar slut men va inte sugen att lägga för mycket pengar på det. Får väll klara mej med 225hk

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av xain
    ok, jo om jag skulle köpt så hade det varit nått sånt. Men det blir nog inte att jag lägger några pengar på denna. Det käns inte rätt helt enkelt, fick inte den såld för 25k. Så jag tänkte skrämma upp den lite å köra tills den tar slut men va inte sugen att lägga för mycket pengar på det. Får väll klara mej med 225hk
    Är det inte bättre att sälja den billigare istället för att köra slut på den?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62
    Finns inget löjligare än när man står i stan och hör ett fett ljud så tänker man "nu kommer det nått brutalt". Så rullar det en 740 runt gathörnet med "740 racing" i framrutan så går den som en påse skit.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av xain
    ok, jo om jag skulle köpt så hade det varit nått sånt. Men det blir nog inte att jag lägger några pengar på denna. Det käns inte rätt helt enkelt, fick inte den såld för 25k. Så jag tänkte skrämma upp den lite å köra tills den tar slut men va inte sugen att lägga för mycket pengar på det. Får väll klara mej med 225hk
    Är det inte bättre att sälja den billigare istället för att köra slut på den?

    hehe jo, men jag tänkte lite på vad jag får för 25k, typ ingenting. Så jag kan lika gärna köra med min lite till. Bara att jag är i behov av dragkrok. Mest därför jag ville byta, funderar på att montera en istället. Det är en Saab 900 -97 gått strax över 14k. Så jag tyckte inte jag ville sänka priset på den mer.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Men det kommer ju ingen 740 runt hörnet, det kommer ju en saab med 250hk++! Det är väl skillnad?

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av xain
    ok, jo om jag skulle köpt så hade det varit nått sånt. Men det blir nog inte att jag lägger några pengar på denna. Det käns inte rätt helt enkelt, fick inte den såld för 25k. Så jag tänkte skrämma upp den lite å köra tills den tar slut men va inte sugen att lägga för mycket pengar på det. Får väll klara mej med 225hk :cry:
    Vad är det för fel på den? Borde gå att få den såld för 25k såvida det inte är något drastiskt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    OM man fått tag i en burk med ett visst innehåll så "BÖR" man ha den hårdvara som "föreskrivs". Antag att 2½" avgas med si-o-så-katalysator föreskrivs, använder man då 3" o super-duper-huper-dunder-mega-katalysator så kan man få problem, TROTS att man använder "bättre grejjer".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av xain
    ok, jo om jag skulle köpt så hade det varit nått sånt. Men det blir nog inte att jag lägger några pengar på denna. Det käns inte rätt helt enkelt, fick inte den såld för 25k. Så jag tänkte skrämma upp den lite å köra tills den tar slut men va inte sugen att lägga för mycket pengar på det. Får väll klara mej med 225hk
    Vad är det för fel på den? Borde gå att få den såld för 25k såvida det inte är något drastiskt.
    Inget fel alls på den, MEN.. Det är en italienimport, ingen utrustning alls typ. Men är gott skick. Jag har kört 4000mil med den utan några som helst bekymmer, endast bytt slutburk och bromsar. Den gick dåligt ett tag men det var slutburken som var upprostad så den var igensatt.

Liknande ämnen

  1. Montera original AS3 steg
    Av sammy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 20:02
  2. Storlek på original AS3-steg og9-3?
    Av ErikR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 23:34
  3. Steg 1 vs original (bensinförbrukning)
    Av Lob i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 15:25
  4. Original vs steg 3 på 9-5 Aero
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 12:50
  5. Original Koppling + Steg 3
    Av Johnken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •