Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Avdragen pinbult på turbon hos verkstad vid byte av kamkedja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    Avdragen pinbult på turbon hos verkstad vid byte av kamkedja

    Min bil står just i detta nu på verkstaden och de råkade dra av en av pinbultarna på turbon mot avgasröret sett och vill ha betalt för den extra tiden detta tog i anspråk att fixa.. Är det normalt att detta händer och skall jag som kund stå för detta?

    Bilen är en og9-3 aero.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Ja, det är nog så vanligt att man knappast kan hävda att det beror på deras oförsiktighet. Så många minuter tar det väl inte för dem att fixa det att det blir någon större kostnad?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ja, det är nog så vanligt att man knappast kan hävda att det beror på deras oförsiktighet. Så många minuter tar det väl inte för dem att fixa det att det blir någon större kostnad?
    Om det är en Saabverkstad så lär dom ta mycket betalt för pinbulten...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ja, det är nog så vanligt att man knappast kan hävda att det beror på deras oförsiktighet. Så många minuter tar det väl inte för dem att fixa det att det blir någon större kostnad?
    fick betala 1800kr för att de pajade en skruv till generatorn när jag fick den bytt.
    Tyvärr är nog det bara att betala en sånn grej.... är ju nått helt annat om de börjar byta grejer som inte är överenskommet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ja, det är nog så vanligt att man knappast kan hävda att det beror på deras oförsiktighet. Så många minuter tar det väl inte för dem att fixa det att det blir någon större kostnad?
    Har själv blivit tvungen att lämna iväg avdragna och hårt sittande pinnbultar i ett turboaggregat. Tog någon timme att fixa, men då var det fler än en bult.

    Pinnbultarna är rostfria och kan sätta sig ordentligt.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Pinnskruvar heter det...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Avdragen pinbult på turbon hos verkstad, akutfråga..

    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Min bil står just i detta nu på verkstaden och de råkade dra av en av pinbultarna på turbon mot avgasröret sett och vill ha betalt för den extra tiden detta tog i anspråk att fixa.. Är det normalt att detta händer och skall jag som kund stå för detta?
    Det KAN också kosta 35 spänn i fikabröd att låta en aukt. Volvo-verkstad fixa en bruten pinnskruv i ett turboaggregat..... dock med aggregatet löst.

    Annars skulle jag säga att "det beror på vad verkstadsarbetet urpsprungligen avsåg". Om arbetet avsåg en åtgärd där turboskruvande ingick torde det inte kommit som en överraskning att pinnskruvar påfallande ofta går mitt av. Detta borde man gentemot en privatperson rimligen förutskickat, i annat fall borde verkstaden bära kostnaden själv som en riktig karl. Det tar man ju ändå igen på nästa faktura som betalas av företag/FB.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    Re: Avdragen pinbult på turbon hos verkstad, akutfråga..

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Min bil står just i detta nu på verkstaden och de råkade dra av en av pinbultarna på turbon mot avgasröret sett och vill ha betalt för den extra tiden detta tog i anspråk att fixa.. Är det normalt att detta händer och skall jag som kund stå för detta?
    Det KAN också kosta 35 spänn i fikabröd att låta en aukt. Volvo-verkstad fixa en bruten pinnskruv i ett turboaggregat..... dock med aggregatet löst.

    Annars skulle jag säga att "det beror på vad verkstadsarbetet urpsprungligen avsåg". Om arbetet avsåg en åtgärd där turboskruvande ingick torde det inte kommit som en överraskning att pinnskruvar påfallande ofta går mitt av.
    Arbetet avsåg byte av kamkedja, balansaxelkedja och tillhörande drev mm. Enligt verkstaden var de tvungna att lossa det främre röret som sitter på turbon.. Den som vet får gärna bekräfta om detta är ett måste.

    Merkostnaden gick på strax över 2000:-
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Avdragen pinbult på turbon hos verkstad, akutfråga..

    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Min bil står just i detta nu på verkstaden och de råkade dra av en av pinbultarna på turbon mot avgasröret sett och vill ha betalt för den extra tiden detta tog i anspråk att fixa.. Är det normalt att detta händer och skall jag som kund stå för detta?
    Det KAN också kosta 35 spänn i fikabröd att låta en aukt. Volvo-verkstad fixa en bruten pinnskruv i ett turboaggregat..... dock med aggregatet löst.

    Annars skulle jag säga att "det beror på vad verkstadsarbetet urpsprungligen avsåg". Om arbetet avsåg en åtgärd där turboskruvande ingick torde det inte kommit som en överraskning att pinnskruvar påfallande ofta går mitt av.
    Arbetet avsåg byte av kamkedja, balansaxelkedja och tillhörande drev mm. Enligt verkstaden var de tvungna att lossa det främre röret som sitter på turbon.. Den som vet får gärna bekräfta om detta är ett måste.

    Merkostnaden gick på strax över 2000:-
    Att lossa de muttrar som håller framröret brukar inte vara något större problem om man ser till att smörja dem först och sedan drar försiktigt. Problemen brukar komma först när man ska ha loss pinnskruvarna från turbinhuset.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    men sen kan man fråga med, ska verkstaden stå där och försiktigt försiktigt lossa bultar för de kan gå sönder, då tar ju i regel arbetet längre tid, frågan är ju då vad som är gynnsamast, att det ibland händer att någon skruv pajar eller att arbetet helt enklet bli dyrare för de kör ett lugnare tempo, tror egentligen ingen vill betala för något av det.

    Nja i detta fallet kan jag nog ha viss förståelse, att bilen är gammal och saker och ting inte är nya och kan gå sönder vid demontering, gäller ju även när man gör saker själv.

    jag uppfattade det ju ändå som verkstaden kontaktat kunden i detta fallet.

    Sen kan man ju diskutera om 2000kr är rimligt för en avbruten skruv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Någon skriftlig offert vid inlämning av bilen innan rep?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    men sen kan man fråga med, ska verkstaden stå där och försiktigt försiktigt lossa bultar för de kan gå sönder, då tar ju i regel arbetet längre tid, frågan är ju då vad som är gynnsamast, att det ibland händer att någon skruv pajar eller att arbetet helt enklet bli dyrare för de kör ett lugnare tempo, tror egentligen ingen vill betala för något av det.

    Nja i detta fallet kan jag nog ha viss förståelse, att bilen är gammal och saker och ting inte är nya och kan gå sönder vid demontering, gäller ju även när man gör saker själv.

    jag uppfattade det ju ändå som verkstaden kontaktat kunden i detta fallet.

    Sen kan man ju diskutera om 2000kr är rimligt för en avbruten skruv.
    En kunnig mekaniker borde veta vilka muttrar som ska oljas och lossas försiktigt. När det gäller muttrarna som håller turbinhuset så finns till och med en notis om detta i Saabs verkstadshandbok.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Avdragen pinbult på turbon hos verkstad, akutfråga..

    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Arbetet avsåg byte av kamkedja, balansaxelkedja och tillhörande drev mm. Enligt verkstaden var de tvungna att lossa det främre röret som sitter på turbon.. Den som vet får gärna bekräfta om detta är ett måste.
    Har dom lämnat ett fast pris på bytet av drev och kedjor då gäller det även all kringutrustning som måste demonteras...
    nu har verkstaden bedömt det som att dom var tvungna att demontera röret mot turbon och eftersom det är deras beslut så skall dom stå för det extra arbete som dom själva vållat sig.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Om jag har förstått det rätt:

    -Dom har har gjort fel när dom lagat din bil och vill att du skall betala för att dom skall åtgärda sitt misstag?

    Isf, Jag hade inte pröjsat ett skit!
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    Om jag har förstått det rätt:

    -Dom har har gjort fel när dom lagat din bil och vill att du skall betala för att dom skall åtgärda sitt misstag?

    Isf, Jag hade inte pröjsat ett skit!
    frågan är ju dock om det verkligen kan ses som ett fel att en gammal rostig skruv gått av när de försökt demontera den?

    som jag sr det har ju kunden blivit informerad och godkänt detta, då är det ju rätt kört att försöka klaga på att det blev dyrare om man fått infon om detta.
    Enklare att klaga om de inte hört av sig.

    Men som jag ser det, ska verkstaden verkligen hållas ansvarig för att någon har dåliga/rostiga skruvar?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    En seriös verkstad skall ha utrymme i sina prisberäkningar för sådana händelser. Ser en duktig mekaniker en rostig skruv så vet han/hon de risker som medföljer när en rostig skruv skall demonteras.

    Nu hävdar jag att det inte finns några seriösa verkstäder (enligt min egen erfarenhet). Jag själv har bytt bilar efter jag fått tillbaka dom från verkstäder efter service. Bilarna var sämre skick efter service än innan. Och detta var Auktoriserade SAAB verkstäder. Tyvärr hade jag inte tillräckliga bevis för att sätta dit svinen då. Nu om jag måste lämna bort bilen, så fotodokumentar jag allt. Samt kräver genomgång innan och efter en reparation, om jag inte själv kan medverka vid reparationen.
    Jag har även blivit nekad reparation (Mekanikern ville inte åta sig arbetsuppgiften) efter att jag presenterat mina krav på dokumentation och undersökning.

    Sedan ger jag ett råd till alla som lämnar bort sina bilar... Fotografera mätarställningen, samt gå igenom och dokumentera alla ev lackskador som finns på bilen. Förrutom det vanliga.... få allt skriftligt.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

Liknande ämnen

  1. Verkstad som byter kamkedja i linköpingstrakten
    Av rjonsson22 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 16:36
  2. Är det så här man gör, byte kamkedja 2.0t?
    Av johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 19:18
  3. Pinbult som gått av, hur får jag ut den ?
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •