Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Frågor ang turbobyte-oljekylare samt IC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73

    Frågor ang turbobyte-oljekylare samt IC

    Hej!

    Har försökt att hitta svar genom sökvägen men många frågetecken är kvar tycker jag.

    Har en 9-5 2,3 -01 som blåryker precis vid startögonblicket ca 5-10sek & bilen har gått ca 12300mil, vi är 2:a ägarna & köpte bilen vid 7500mil. Kamkedjan mm är bytt vid 6000mil. Har uppdaterad vevhusvent version 6 & skött oljebytena med ca 800mil intervall + sedvanligt service. Har haft koll på vevhusvent & den är ok (har dock inte tagit bort oljefällan & titta i) samt sett till att inte köra korta sträckor.

    Tog bort ena slangen till IC häromdan & den nästan rann ut olja visst det är den lägsta punkten men iallafall. Det finns lite oljefukt på turbon samt vid sprutet så finns förmodligen olja i tryckröret också. Det är väldigt trångt att komma åt turbon för att ev kolla axeln. Oljan i IC kan detta vara kvar sen man byte till nyare vevhusvent eller borde det ha försvunnit vid det här laget då den byttes vid 10000mil servicen?

    Har fått ett tips för att verkligen se om turbon läcker. Han sade att man gjorde rent IC samt slangarna till den & lossade ena slangen till vevhusvent som sitter på ventilkåpan. Kör någon vecka & är det inte fuktigt i IC slangarna så är det vevhusvent som är boven, stämmer det?

    Eller ska jag ta det säkra före det osäkra & byta turbon iallafall eftersom den inte har bytts tidigare samt rengöra IC i samma veva, det bli Speedparts turbo då men nya packningar & pinnbultar mm. Hur är det med oljekylaren på 9-5 är den kopplad till växellådan eller till motorns oljesystem???

    Tackar för alla svar!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    1. Rengör först IC och tryckrören så du har något att jämföra med. Just nu vet du ju inte hur mycket olja som hamnar på trycksidan, även om det låter mycket om det rinner ur när man lossar en slang. Vanligen brukar det mest vara kladd på väggarna enligt vad jag förstått.

    2. Om du ska byta turbo, så se till att rengöra oljerören till och från turbon.

    3. Oljekylaren är enbart kopplad till motorn, sålänge bilen är en manuell. Automatlådor kan ha ett eget oljekyl.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    1. Rengör först IC och tryckrören så du har något att jämföra med. Just nu vet du ju inte hur mycket olja som hamnar på trycksidan, även om det låter mycket om det rinner ur när man lossar en slang. Vanligen brukar det mest vara kladd på väggarna enligt vad jag förstått.

    2. Om du ska byta turbo, så se till att rengöra oljerören till och från turbon.

    3. Oljekylaren är enbart kopplad till motorn, sålänge bilen är en manuell. Automatlådor kan ha ett eget oljekyl.

    Mvh
    Aha tackar dock så glömde jag att nämna att bilen har Aut! Så då sitter det 2st oljekylare en till motorn & en till lådan eller?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Inga fler en Hyvens som verkar ha kunskaper inom detta?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Har du känt på axeln i turbon om den glappar eller inte?
    Gör den de är de turbon som är boven.
    Hur är de med olje nivån? Håller den sig på samma ställe hela tiden??

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Jag hoppar in lite på samma tråd och ställer egna frågor.
    I måndags rasade min turbo och så fort ekonomin tillåter skall jag beställa en utbytes från SP. Ska även beställa ny oljeslang och ny oljeledning som rekommenderat. Självklart även ny olja+filter. Köpte bilen för två veckor sedan (surt med turboras redan, jag vet), och den tidigare ägaren körde på GM´s olja, borde jag köra på samma eller kan jag byta till Mobil1? Är det något mer man skall tänka på?
    zoonera (Saab 9-5 SE, 99:a)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Har du känt på axeln i turbon om den glappar eller inte?
    Gör den de är de turbon som är boven.
    Hur är de med olje nivån? Håller den sig på samma ställe hela tiden??

    MVH

    F
    Nej det har jag inte gjort, det är förbannat trångt att nå in ditt men ska kolla närmare imorgon. Visst drar den lite olja men inte dramatiskt att jag måste kolla varje vecka. Oljeringarna är det ju vanligt att de fastnar så man vet ju inte om det ställer till det med oljeförbrukningen också. Men hur är det med oljekylaren då jag hade tänkt att rengöra den ordentligt i samband med ev turbobyte eller är den bara kopplad till lådan?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Tolan
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Har du känt på axeln i turbon om den glappar eller inte?
    Gör den de är de turbon som är boven.
    Hur är de med olje nivån? Håller den sig på samma ställe hela tiden??

    MVH

    F
    Nej det har jag inte gjort, det är förbannat trångt att nå in ditt men ska kolla närmare imorgon. Visst drar den lite olja men inte dramatiskt att jag måste kolla varje vecka. Oljeringarna är det ju vanligt att de fastnar så man vet ju inte om det ställer till det med oljeförbrukningen också. Men hur är det med oljekylaren då jag hade tänkt att rengöra den ordentligt i samband med ev turbobyte eller är den bara kopplad till lådan?
    Tyvärr låter de ju lite som om du kan ha en dålig turbo och då är de oljan från den i ICn. De är den mest logiska förklaringen.
    Har för mig de är en för lådan och en för motorn men de är inte alla marknader som har för automat lådan så de får du kolla upp.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Tackar för svaren!

    Har målat huset hela dagen så tänkte kolla lite på bilen imorgon men som sagt det lutar åt att privata saabmeken får göra ett turbobyte. Turbon är aldrig bytt men kamkedjan så det är bara bita i det sura & inse att snurran är
    inte så hållbar som man hoppades på.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 00:15
  2. Pyser ur expansionskärl samt frågor om F, P pottar.
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 12:51
  3. [LÖST] Frågor ang påfyllning oljekylare 9000 Aero -95
    Av M5-Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 20:39
  4. Frågor Om DI/APC-Box samt Kablage(igen...)
    Av mågis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •