Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och uppåt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och uppåt

    Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och uppåt sen avtar ljudet efter ca 100km/h eller så hörs det inte pga annat ljud/buller i bilen. Låter inte konstant utan kanske två sekunders mellanrum mellan ljuden typ sskkii....sskkii....sskkii osv sorry för förklaringen men fan svårt att förklara. Finns det nån som har/haft liknande problem skriv gärna vad ni tror det kan vara samt en prisidé..
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  2. #2

    ljud

    Kolla så inte bromsskölden tar i skivan.

    mvh
    loca

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Ett hjullager börjar bli trött

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Alltid lättare att ge tips om både felkälla och pris på åtgärd om man vet vilken bilmodell edt rör sig om.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och uppåt

    hehe sorry det är en 93 -99 2.0T 200hk 12700mil alltid servad hos saab
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    hoppar in en sväng jag med, har typ samma problem med min SS. Trodde det va högerbak...fick för mig det av att försöka lyssna...bytte men det blev ingen skillnad. Nu tror jag det är fram, hörs mera om jag flyttar huvudet mot mitten av bilen. Hördes annu mera på nylagd slät asfalt...liksom sjungande ljud som pulserade. Hur F*N vet man vilket av de övriga 3 lagren som är dåligt?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och uppåt

    hehe jag har osså fått för mig att det är höger bak men men det trodde du osså vad kostar det att byta hjullager? och var fan sitter ett hjullager? det kanske märks att jag inte är en mekaniker
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    Citat Ursprungligen postat av slixz
    hoppar in en sväng jag med, har typ samma problem med min SS. Trodde det va högerbak...fick för mig det av att försöka lyssna...bytte men det blev ingen skillnad. Nu tror jag det är fram, hörs mera om jag flyttar huvudet mot mitten av bilen. Hördes annu mera på nylagd slät asfalt...liksom sjungande ljud som pulserade. Hur F*N vet man vilket av de övriga 3 lagren som är dåligt?
    lyft upp bilen och tag tag i hjulet kl 12 & 6, vicka på hjulet ta sedan tag kl
    9 & 3 vicka på hjulet, glappar det så är det ju glappt, om du inte känner något så ta tag dämparen och snurra på hjulet (vibrationer känns nu),
    om du fortfarande inte har något som verkar onormalt så känn på däcken så du inte har fått "trappslitage" på dom, detta ger samma ljud dock mest på "ren" asfalt...

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    jag vet inte vad meken tar, bytte det själv. Var inte alls speciellt svårt på SSén. Men man va tvungen att köra på med värmepickan på bultarna som håller själva okhållaren...satt med locktite. Men själva lagret va juh svindyrt...fick ändå ett bra pris på det 1800kr. Tror de kostar rätt mkt fram åxå, så man vill juh inte hålla på byta och testa allt för många gånger

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och u

    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    hehe jag har osså fått för mig att det är höger bak men men det trodde du osså vad kostar det att byta hjullager? och var fan sitter ett hjullager? det kanske märks att jag inte är en mekaniker
    kostnad på lagret + sen beroende på firma mellan 1500-3500:- för jobbet
    lager sitter i hjulnavet,

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och u

    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    hehe jag har osså fått för mig att det är höger bak men men det trodde du osså vad kostar det att byta hjullager? och var fan sitter ett hjullager? det kanske märks att jag inte är en mekaniker
    Detta är hjullagret till din bil... kostar 1980kr på Speedparts! http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/52,8046.jpg

    Länk till Speedparts! http://www.speedparts.se/

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Skärande ljud från bakvagn när man kör i ca 60km/h och uppåt

    Grejen är den att jag började höra ljudet efter att jag körde lite väl fort på en dålig väg (typ hål i vägen) och då slog även bakre stötfångaren i däcket och gjorde ett lite fult avtryck, som ett streck men ändå har nämligen 235/45 bak så det kan slå i ifall jag kör fort över speedbumps samt liknande. Kan hjullagret gå sönder vid sådan händelse? kan väll knappast vara mina continental
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

Liknande ämnen

  1. problem med vibrationer, vinnande ljud från bakvagn
    Av Tigerofssweden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 00:58
  2. Vinande ljud från ca 3,5k varv å uppåt + inget ladd
    Av emul i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 22:45
  3. [LÖST] Pulserande ljud från bakvagn/däck OG9-5 SC / Kombi
    Av adamski i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •