Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Obalans 9-3SS HJÄLP!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508

    Obalans 9-3SS HJÄLP!!

    Hej!
    Har haft min 9-3SS i drygt ett år och har haft obalans i den större delen av tiden med sommardäcken på. Fälgarna var nya när jag köpte bilen har balanserat flera gånger och även bytt däck på garantin för att de har varit ovala men då har ett nytt blivit ovalt och jag har inte orkat brytt mig. Hade ingen märkbar obalans med vinterdäcken som är 225/45-17 mot sommardäcken som är 225/40-18 så borde ju inte vara så mkt mer gummi att det dämpar. Har även provat med en kompis 19" men obalans där me men på ett annat vis inte så konstigt kanske då de däcken var helt slut och oanvända på över ett år.

    Iaf så bytte jaf däck nu då jag körde punktering och jag var allmänt less på att ha obalans och var helt säker på att det skulle försvinna då jag visste att ett däck var ovalt men icke.

    Skakar nu med helt nya däck lika mkt mellan 80-130 km/h bara i de hastigheterna och inga konstiga ljud eller hjullager som skriker.
    Har bla bytt

    Länkarm vä fram
    Axiallager båda sidor
    Bananstag i bakvagnen
    Nya fjädrar
    Bussning till krängningshämnare fram

    Har både besiktat och servat bilen med den tidigare obalansen som jag trodde berode på ovalt däck och de har inte hittat något.

    Ska prova med att balansera de nya däcken en gång till och byta centrumringar

    Men vad går jag vidare med sen? Har gjort hjulinställning också
    Sakerna jag bytt har jag inte bytt pga av att det har varit obalans utan i jakt på andra oväsen osv.

    Kom med tips!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Har du gjort hjulinställning nyligen? Alltså efter alla grejor du bytt i framvagnen?

    Så fort man river lös t ex en länkarm eller liknande så är det lätt hänt att inställningen blir lite knas.

    Annars så kan det ju tyvärr vara så att det är fälgen/fälgarna som är vinda. Vissa eftermarknadsmodeller är ju tyvärr ganska kass i det avseendet. Särskillt eftersom du inte har vibrationer med vinterdäcken så kan man ju misstänka något sådant, även om det märks mer med 18" hårdare sommardäck mot för 17" mjukare vinterdäck..

    Har du centrer-ringar på fälgarna? I så fall, passar de perfekt mot navcentrum på bilen? Fälgen behöver ju inte hamna mycket snett för att det ska bli ruggiga vibrationer i bilen.

    Och slutligen, när du monterar fälgen. Se också till att anliggnignsytan på navet och fälgen är rena och fina. Inte kladda med kopparpasta eller liknande konstigheter.

    De tipsen jag kommer på just nu i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Obalans 9-3SS HJÄLP!!

    Hur är det med stötdämparna?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Har gjort hjulintsällning efter allt är bytt.
    Anlägnings ytan är ren och fin gjort rent flera gånger. Ska prova byta centrumringar men enligt mig tycker jag de ligger bra tajt mot nav och fälg.

    Vad skulle det vara med stötdämparna?

    Om det vore skivorna borde jag väll känna något när jag bromsar mjukt?
    Ska prova farsans 17" som sitter på en likadan bil utan obalans för att utesluta vad det kan vara.
    Kan tilläga att det är värst när man har runt 130 och släpper gasen och rullar. Så det är inte varvtals beroende utan hastighets beroende till en viss fart!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Vad kör du på för däckmärke?

    // Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109
    Jag hade grym obalans i min bil när jag körde på Good Year F1.
    Balanserade om dom 3ggr
    Bytt däck och fälg nu och då är problemet borta.

    Testa med andra hjul och se om det blir ngn skillnad

    /D
    9-3SS Vector

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Köpte Maxxis däck pga ekonomi som allt annat
    Men jag känner killarna på däckverkstan väl och de rekomenderade däcken för att de hade så få reklamationer osv.
    Ska prova med nya däck och se.
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Har gjort hjulintsällning efter allt är bytt.
    Anlägnings ytan är ren och fin gjort rent flera gånger. Ska prova byta centrumringar men enligt mig tycker jag de ligger bra tajt mot nav och fälg.

    Vad skulle det vara med stötdämparna?

    Om det vore skivorna borde jag väll känna något när jag bromsar mjukt?
    Ska prova farsans 17" som sitter på en likadan bil utan obalans för att utesluta vad det kan vara.
    Kan tilläga att det är värst när man har runt 130 och släpper gasen och rullar. Så det är inte varvtals beroende utan hastighets beroende till en viss fart!

    Eftersom det ända du tydligen inte bytt är stötdämparna så föll tanken på att något kunde vara fel där.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Jag hade grym obalans i min bil när jag körde på Good Year F1.
    Balanserade om dom 3ggr
    Bytt däck och fälg nu och då är problemet borta.

    Testa med andra hjul och se om det blir ngn skillnad

    /D
    Om jag förstår rätt så har du bytt både fälg och däck så hur vet du att det är F1ornas fel?

    Ska som sagt testa däck så snart som möjligt för att utesluta om det är bilen det är fel på.
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Teasta med att flytta bak framhjulen o tvärt om...Jag provade detta med positiv effekt på min gamla Honda.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Teasta med att flytta bak framhjulen o tvärt om...Jag provade detta med positiv effekt på min gamla Honda.
    Har provat det med mina gammla däck utan bra resultat.

    Syftet med tråden är att komma vidare i felsökningen om jag konstaterar att det är bilens fel och inte hjulen vad kan det då vara???
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Be verkstaden (eller du själv) att ge sig ut och köra med bilen rätt så aktivt innan så att de får upp temperaturen i däcken, sen direkt upp på lyften och balansera igen och se om det förbättrar situationen..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Jag hade grym obalans i min bil när jag körde på Good Year F1.
    Balanserade om dom 3ggr
    Bytt däck och fälg nu och då är problemet borta.

    Testa med andra hjul och se om det blir ngn skillnad

    /D
    Om jag förstår rätt så har du bytt både fälg och däck så hur vet du att det är F1ornas fel?

    Ska som sagt testa däck så snart som möjligt för att utesluta om det är bilen det är fel på.
    Naeh det är ju det som är problemet, vet inte om det va däcken eller fälgen eller båda..
    Men problemet försvann iaf. tänker inte byta däck på dom gamla fälgarna för att testa.

    Lycka till

    /D
    9-3SS Vector

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Har nu troligen hittat problemet efter mkt funderande och däckbytande.
    Provade i söndags farsans däck då var obalansen helt borta! Satte sen dit mina däck igen och då var obalansen borta där med!!
    Körde in till däckverkstan idag och vi diskuterade lite sen kollade vi centrumringarna och de var inte 100% men väl 97% så troligen inte problemet men vi hoppades på att det skulle hjälpa! Kollade äevn däcken igen och ingen obalans i något.
    Men när sista däcket skulle dras fast så tyckte han på däckverkstan att det inte riktigt stämmde med bultmönstret och där har vi det! Förra ägarnen av bilen har köpt fälgar med bultmönster med 5/108 inget problem om man har lösa koner som jag haft på alla utom låsbultarna så de har troligen dragit däcken snett och även sig själva så nu provade jag med nya centrum ringar och bara med 4 hjulbultar med lös kona och det var borta! Det förklarar även att det kan varit bra ena dagen och kast dagen efter.
    Så nu blir det till att få på alla hjulbultar med flyttande kona sen ska det nog gå bra.
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Om man nu har fyra bultar med lös kona, men inte på den femte (låsmuttern), Så skulle jag iallfall bli misstänksam. Obs. Absolut inte någon kritik mot dig. Bara en undran varför det inte blivit upptäckt tidigare...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Har faktiskt inte tänkt på att det var någon skillnad mot orginalbultarna där det bara är flyttande kona men man lär sig något nytt! Så jag har hela tiden trott att de bultarna används för att de blänkte mer:P
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

Liknande ämnen

  1. HJÄLP!! Obalans/vibb med 19" DOTZ Saab 93 aero -02
    Av Simon_RS.SS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 14:47
  2. [LÖST] Vibrationer vid sänkning
    Av AERO_chrille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 21:22
  3. Obalans i 9-5:a
    Av Sundance Kid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 01:20
  4. Obalans!
    Av skaree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 17:26
  5. Obalans i framvagn
    Av joskin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •