Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ljudspärr i en Saab 9-3 av årsmodell 05?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    3

    Ljudspärr i en Saab 9-3 av årsmodell 05?

    Tjenixen, jag köpte nyligen ett par nya 6x9'or 3-vägs till hatthyllan, frågade snubbarna på BRL (kungenskurva) om ja kunde sno kablarna från dom dåvarande högtalarna, kopplade ihop dem me dom nya men fick igen bas alls ifrån högtalarna.

    Då åkte jag tillbaka och frågade vad felet var och fick veta att de fanns någon slags ljudspärr till dom bakre högtalarna, de sa att jag skulle åka å snacka me Saab själva men tänkte fråga här först, Vad kan ja göra för att få bas i mina bakhögtalare?

    Saab 9-3 05'a
    (Linear Plus)
    Orginalhögtalarna i hatthyllan var visserligen bara 4" diskanter

    (har inte så står koll på ljud-delen) ^^


    /tack i förhand Victor

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Hej Victor! Tyvärr så är dom enda alternativen du har att antingen köra högtalarna så som du gör nu och koppla ett steg på dom, då kommer dom spela rätt bra men bara allt över 120Hz, alltså inte bas. Om du vill att dom ska fungera osm basar (som i AS3 systemet) så måste du ta signalen från dörrhögtalarna till ett slutsteg som du då koppla till dina 6x9or, men då kommer dom enbart spela bas, så dina passagerare i baksätet får inget annat ljud.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    3
    Tack för svaret, uppskattas verkligen!

    får väl antagligen koppla in ett slutsteg till de bakre högtalarna och sedan dra in en fin baslåda, låter som de bästa alternativet!

    tack åter igen!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Mycket bra info om Saabs olika audiosystem, både för dig och killarna på BRL, kan du hitta på Göran Larssons site.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Mycket bra info om Saabs olika audiosystem, både för dig och killarna på BRL, kan du hitta på Göran Larssons site.
    Hmm verkar vara grova problem att bygga eget ljud i 9-5.. Är det samma problem i Saab 9-3 ?
    Jag har tänkt att byta ut den uberkassa stereon som sitter i min bil till någon pioneer eller kenwood av något slag.. Blir det problem?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    I jämförelse med 9-3 03-06 kan man nog säga att en 9-5 är enkel att bygga i. 07- borde vara enklare än tidigare.

    Äldre 9-3 är enklare än 9-5.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Mycket bra info om Saabs olika audiosystem, både för dig och killarna på BRL, kan du hitta på Göran Larssons site.
    Hmm verkar vara grova problem att bygga eget ljud i 9-5.. Är det samma problem i Saab 9-3 ?
    Jag har tänkt att byta ut den uberkassa stereon som sitter i min bil till någon pioneer eller kenwood av något slag.. Blir det problem?

    Jag har inte alls fått puling på hur jag ska göra, de enklaste är nog att snacka me Saab själva å se hur man kan lösa de, tråkigt om man måste lämna in bilen å få de gjort när man vill pula lite själv

Liknande ämnen

  1. El-schema Saab alarm IA 200, Saab 900 årsmodell 1991 sökes
    Av tornros i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 18:44
  2. Saab 92 årsmodell 1954
    Av rainfog i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 20:42
  3. saab 900 t8 88 årsmodell
    Av aero70 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 13:10
  4. värdering saab 9-5 årsmodell -99
    Av KingDingeLing i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 16:11
  5. Årsmodell Saab 9000
    Av Chorus i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •