Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljeretur blårök och frappande ljud

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Oljeretur blårök och frappande ljud

    Blir inte klok pä min oljeretur. Har bytt packningar både mot tråget och turbo, ändå läcker det! nu är det från turbon. Bytte till 16t för en månad sedan, på 4an och 5an kommer det nu blårök, men inte direkt vid ladd utan efter ett tag. Säg att jag börjar gasa på 5an vid 100, vid 140 börjar det komma lite.. Sen ökar det. Släpper jag av och börjar om kommer det nästan direkt. Slutar jag gasa upphör det.. Senaste är ett svagt frappande ljud vid laddtryck, tänk spelkort på cykel.. Fast ganska svagt.. Uppdaterar mer imorgon. Mobil inlägg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Lite mer utförligt idag då.

    Före turbobytet hade jag ej några problem med oljeläckage eller blårök, imponerande med tanke på hur den gamla turbon såg ut..



    Köpte en "ny" 16T turbo som hade gått ca 2500mil, innan jag monterade den kände jag inga som helst glapp.

    Några tips på hur jag ska komma tillrätta med oljeläckaget. Såg att 9-5 kör med ngnform av slang ned i tråget? Är den slangen böjbar, hur lång är den? Börjar luta åt något sådant för mig också.

    Blåröken, kan den komma av att det är olja på avgaset som sedan när avgaset får upptempen (vid lite laddtryck) börjar bolma eller är jag körd och det är från turbon oljan kommer?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Ljudet vid laddtryck tycker jag mig känna igen och det har hos mig två gånger kommit av läckage vid grenröret.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Du var nära.. suck när ska detta sluta. Fick svetsa på en ny fläns för avgashuset på turbon på min DP. Svetsen visade sig lite mindre bra då det "blåser" lite där.. Bara ta ned DP och göra om göra rätt imorgon (inte jag som svetsar.. ).

Liknande ämnen

  1. Oljeretur ned i sumpen
    Av Lasselee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 23:26
  2. Oljeretur
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:45
  3. Slang för oljeretur
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 16:16
  4. Oljeretur Turbo
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •