Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: O-ring spridare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426

    O-ring spridare

    Efter ha monterat sotningssats så ville inte bilen starta så jag felsökte och fick se att ena spridaren läckte som ett såll. Montera ner enda delen till insuget igen och fick se att 2:a spridaren saknar en o-ring som ska sitta längst upp i fuelrailen som gör att den läcker som bara den. Går det att köpa den o-ringen separat hos Saab?

    Bilen är 9000 2.3i 1993

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Ja det går, heter 75 61 210 hos Saab.

    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Om jag inte minns fel så tar Saab ut ett "väl tilltaget" pris på dessa o-ringar. Ta en av o-ringarna från någon av de andra spridarna och ta med denna till Mekonomen (eller liknande) så kan de nog plocka fram en som passar betydligt billigare.

    MVH

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    jse, tackar tackar!

    Saab tar alltid hutlösa priser för smådelar. Betalade 14 kr för en torx-skruv häromdagen. Får kolla hos OK imorrn och se om det finns något som passar där. Jävla synd för jag hade tänkt att få bilen besiktad till måndagen...

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Du kan ju t om ta dig en tur förbi Mekonomen, finns ju två stycken i Västerås och båda har söndagsöppet. OM det nu inte skulle finnas på OK dvs.

    MVH

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Saab tar alltid hutlösa priser för smådelar. Betalade 14 kr för en torx-skruv häromdagen.
    Saab tar i det aktuella fallet inte 14 kr för själva skruven utan för att ha den på lager.

    Själv tycker jag att min lokala saabhandlare har oväntat många smådelar på hyllan och betalar ibland en tia extra istället för att åka runt halva stan och leta grejor med tveksam kvalitet och passform.
    Därmed inte sagt att Saabs orginalgrejor ALLTID är bättre och jag handlar gärna på ett billigare ställe om tillfälle ges.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Saab tar alltid hutlösa priser för smådelar. Betalade 14 kr för en torx-skruv häromdagen.
    Saab tar i det aktuella fallet inte 14 kr för själva skruven utan för att ha den på lager.

    Själv tycker jag att min lokala saabhandlare har oväntat många smådelar på hyllan och betalar ibland en tia extra istället för att åka runt halva stan och leta grejor med tveksam kvalitet och passform.
    Därmed inte sagt att Saabs orginalgrejor ALLTID är bättre och jag handlar gärna på ett billigare ställe om tillfälle ges.
    Sant, men tycker min Saab-handlare väldigt sällan har saker på lagret, nu kanske jag bara beställer udda saker men tycker jag alltid får vänta 3 dagar, som var fallet med min skruv. Då betalar jag 14 kr för en skruv

    Borde nog uppdatera min profil, flyttade från Västerås för lite mera än ett halvår sedan till platsen där glad-tv inspelas

    edit: Mekonomen hade inte, dom hade bara till Volvo

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Är det standardstorlek på o-ringarna så kan du köpa dem hos ex. Momentum. Har köpt tätningsringar där tidigare då Saab inte sålt dessa separat.

    O-ringar i Viton skulle jag ha valt för bränslespridarna.

    http://momentum46.iweb.se/archive/katalog_tatningar/Tèta_O-ringar.pdf

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Meca har de på hyllan..

    För övrigt är det samma o-ringar på Volvo om vi pratar standard Bosch-spridare..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. o-ring spjällhus
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:06
  2. kinekulle ring -06
    Av _WmB_ i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •