Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bromsljusen funkar, men SID klagar ändå. 9-5 kombi -99

  1. #1

    Bromsljusen funkar, men SID klagar ändå. 9-5 kombi -99

    Hej!

    Mina föräldrar har en 9-5 kombi från -99 där SID nu tycker att bromsljusen inte funkar. det kommer lite då och då upp ett meddelande: "Bromsljus ur funktion". Grejen är bara den att bromsljusen lyser.

    Jag har plockas loss kontakterna vid bakljusen och tryck tillbaka dom ordentligt, men så enkelt var det inte.

    Jag har sett att det går tre kablar till lampan, och jag gissar då att en är för matningen, en för jorden och en för avkänning av trasig lampa. Vad kan vara fel? och vart börjar man bäst att felsöka? Drag är monterat, så det skulle kanske kunna sitta där..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    1
    Det är fel till 99% på bromsljuset i mitten på luckan.
    Byt diodbryggan så ordnar det sig.
    9000 aero med bur för att leka med. 9-3sc aero automat året runt
    http://www.garaget.org/?car=24989
    -07 201m@8.646 -08 201@8,566 -09 201@8.485 Medlem 5994

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Om det går tre kablar till lampan så är det säkert den lampan för kombinerat bakljus/bromsljus du tittat på.

    En kabel för + till bakljus, en kabel för + till bromsljus och en kabel för - jord.

    Ljusavkänningen fungerar så att den mäter motståndet mellan de båda sidorna på bilen.

    Om t ex den vänstra bromslampan går sönder så blir det en skillnad varvid bilen varnar för det.

    Personligen skulle jag börja med att se så att alla lampor är fräscha och att inte kontaktytorna i lamphållaren är ärgade. Är de kontaktytorna ärgade så kan det ge så pass mycket skillnad att bilen varnar, trots att lampan lyser. Finns också möjlighet att det är en lampa som är glapp, och som fungerar mestadels av tiden men glappar till och sätter en "bromsljus ur funktion" fast det kanske fungerar när ni kikar.

    Kolla också att det sitter samma lamptyp och samma watt på båda sidorna.

    Det är väl vad jag kan tipsa om.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av MoFFo
    Det är fel till 99% på bromsljuset i mitten på luckan.
    Byt diodbryggan så ordnar det sig.
    Jag funderade på om den kanske går att plocka isär och löda om? hur får man loss kontakten till den? den är inlindad i något filtliknande material som verkar vara fastlimmat.


    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Om det går tre kablar till lampan så är det säkert den lampan för kombinerat bakljus/bromsljus du tittat på.

    En kabel för + till bakljus, en kabel för + till bromsljus och en kabel för - jord.
    Självklart är det så. ibland tänker man inte så långt

    Kontaktytorna i lamphållarna är inte ärgade, det har jag kollat. Om det är lika lampor på båda sidorna kan jag ju kolla, men det har funkat utan problem tidigare, så det verkar inte helt sannolikt. en lampa kanske kan ha blivit dålig men inte slocknat?

    Tack för alla svar, får ta en titt på det här imorgon!

Liknande ämnen

  1. Kommunen klagar på min parkering...
    Av Pumba i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 03:33
  2. Bakre spolare 9-5 kombi -02 funkar ej
    Av muppen74 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 19:55
  3. Bromsljus problem dom funkar bak får ändå varnig att dom är
    Av Tardblog i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 01:18
  4. Löst! Bromsljusen ur funktion!
    Av TobbenA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •