Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bytt batteri i larmdosa, hur programmerar man den?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Bytt batteri i larmdosa, hur programmerar man den?

    Hej allihopa!

    Första posten här, efter att ha köpt en ng900 -96 igår.

    När jag fick den, så var batteriet slut i den ena larmdosan. Köpte nya batterier idag, men den tycks inte funka direkt. Har sökt på forumen här och det verkar som att den måste programmeras. En del har pratat om att det går att göra själv på något sätt om man har en annan dosa som funkar, men jag har inte kunnat hitta en beskrivning på hur det faktiskt går till.
    Är det någon som vet hur man går tillväga och vill beskriva för mig? Eller är det bara att knalla in till Saab och be de fixa?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    nä behövs inte programeras, bruckar dock ta en massa knapptryckningar innan den "hoppar" igång.

    Som jag fattat det så sänder dosan en signal till boxen, signalen är den samma från dosan hela tiden, men men får programera om boxen så den känner igen signalen.
    Enkelt förklarat.

    Så nej du behöver inte programera om, testa att gå till bilen och hålla in knappen en stund, ska hoppa igång efter ett tag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9
    Ah, så pass? Ska prova det. Tack för hjälpen!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Har själv varit med om att säljaren uppgav att "bara batteriet som är slut" men det visade sig vara en defekt larmdosa istället.
    Hoppas dock att det i ditt fall räcker att följa Pumbas instruktion.

    Lycka till!

    Edit: Om du skall koda in en helt ny dosa måste detta göras med Tech2 dvs oftast av Saab-verkstaden, det går inte att göra detta själv med hjälp av en annan fungerande dosa.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9
    Jag tror bara det är batteriet, när jag fick den så hände ingenting när jag tryckte på nån av knapparna, men när jag gör det nu efter batteribytet så blinkar iallafall dioderna på dosan. Så lite liv är där i den iallafall..

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Tillhör den bilen så skall det räcka med 5 tryck när du är nära.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Som jag fattat det så sänder dosan en signal till boxen, signalen är den samma från dosan hela tiden, men men får programera om boxen så den känner igen signalen.
    Dosan sänder inte samma kod vid varje knapptryckning då detta skulle göra det för enkelt för ohederliga typer att lyssna efter koder de kan använda senare.

    I stället har varje dosa en egen kryptonyckel och med den nyckeln skapas en ny kod varje gång knappen trycks ner. Bilen har en kopia på kryptonyckeln och vet vilken kod som dosan ska sända nästa gång. För att kunna hantera att knapptryckningar missas då och då, t.ex. om dosan används på för långt avstånd, accepterar bilen ett antal koder som den vet ska följa efter den senast mottagna. Om dosa och bil kommer ur synk, t.ex. vid batteribyte, måste man trycka flera gånger (fem gånger för en Saab) och om bilen då kan se att denna serie med olika koder måste komma från rätt dosa öppnas bilen och dosa och bil är igen synkroniserade.

    Den enda gång en TECH2 behövs är när bilen ska lära sig en ny dosa.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9
    Funkade jättebra att trycka några gånger på dosan. Tack för hjälpen, grabbar!

Liknande ämnen

  1. Batteri till larmdosa!
    Av turbosug i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 22:59
  2. Batteri larmdosa 9000-98?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 16:14
  3. bytt batteri, tänder ej. larm?
    Av JKIBMM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 18:20
  4. Saab 9-5-99 Bytt batteri i siren
    Av ferm2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •