Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Törs jag köra bilen med vatten i oljan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Törs jag köra bilen med vatten i oljan?

    Precis som rubriken säger - törs jag köra bilen ca 5 mil med vatten i oljan?

    Upprinnelsen är att topplockspackningen har gått eller så måste jag bara efterdra bultarna, har inte kännt på dom än.
    Bilen i fråga är en 9-5 2,3t -99 (170 hk). Hittills skulle jag gissa på att runt 4 liter kylarvätska har letat sig in i motorn. Kollar man på oljestickan så finner man en lilaaktig mycket lättflytande substans där som jag bedömmer har förlorat större delen av sina smörjande egenskaper.

    För att kunna byta packningen och olja samt kylarvätskan så måste jag få in bilen i farsans garage 5 mil bort. Att hyra trailer och låna bil som får dra trailern samt besinkostnader kommer att kosta närmare 1000-lappen. Helt sjukt, blir nästan billigare att pröjsa en bärgare svart för den transporten.

    Så, törs jag köra bilen 5 mil?
    www.bensinskatteuppror.se
    Gör din röst hörd!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ja skulle INTE köra bilen en meter med så pass mkt vatten i oljan 5 mil är ändå hyffsat långt.

    Det är nog värt med en bärgare med tanke på vad det kan resultera i om du kör bilen själv.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Du kan ju bogsera den...5 mil går ganska fort och är inte så dyrt om du kan offra 2 timmar i en bilfärd i 30 km/h.

    Jag skulle INTE heller köra bilen. Högst eventuellt provstarta den i felsökningssyfte. Oljefilmen varar kvar en stund på lager osv men inte i 5 mil.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Oj, jag glömde skriva att det är en automat, så bogsering är inte så bra heller.

    Tack för snabba svar.
    www.bensinskatteuppror.se
    Gör din röst hörd!

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    1/1 vatten olja.

    Skulle inte ens våga provstarta den...

    I så fall tömma motorn på olja och hälla i ny fräsch, så kanske jag skulle våga prova köra de fem milen. Men frågan är ju hur mycket det läcker liksom. Är inte nyttigt hur som helst.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Men frågan är ju hur mycket det läcker liksom.
    Han trycker ur sig kylarvätska ganska ordentligt, ca 0.5 liter på 15 min stadskörning.

    Konstigt är dock att det inte ryker nått direkt. Kanske är jävligt dåligt med glykol, för det är väl glykolen som skapar röken, inte vattnet?
    www.bensinskatteuppror.se
    Gör din röst hörd!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    När man kör bilen så borde ju all kylarvätska tryckas ut i avgaserna, eller hur?

    Problemet uppstår väl när motorn är avstängd och kylarvätskan sipprar ner i cylindern och vidare ner i vevhuset?
    Frågan är hur mycket kylarvätska det faktiskt är i själva motorn. Jag har fyllt nästan 4 liter i expansionskärlet men det mesta borde ju ha förångats tillsammans med bensinen, eller är jag helt ute och cyklar? Jag tror inte att blandningen olja/vatten är 1/1 med andra ord.
    Hittills skulle jag gissa på att runt 4 liter kylarvätska har letat sig in i motorn.
    Detta var en olycklig formulering, det jag menade var att ca 4 liter kylarvätska har försvunnit från kylarsystemet, hur mycket som de facto finns i motorn vet jag inte.

    Jaja, oljestickan säger att jag inte ska köra bilen så den får stå så länge.
    www.bensinskatteuppror.se
    Gör din röst hörd!

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Lagbrant
    När man kör bilen så borde ju all kylarvätska tryckas ut i avgaserna, eller hur?
    Det beror ju på var du har läckaget på packningen... din verkar ju trycka vattnet in i oljan!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Lagbrant
    När man kör bilen så borde ju all kylarvätska tryckas ut i avgaserna, eller hur?
    Det beror ju på var du har läckaget på packningen... din verkar ju trycka vattnet in i oljan!
    lite brukar väl åndå försvinna av vattnet?

    Min ena bil får lite kondens i oljan när den går mycket korta sträckor, brukar ju räcka med att köra ett par mils varmkörning för att de ska försvinna.

    Men 4 liter är kanske lite väl häftigt, framgår ju dock inte på hur lång tid.

    Köpa en dunk billig biltema olja och göra ett byte och sen köra bort bilen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men 4 liter är kanske lite väl häftigt, framgår ju dock inte på hur lång tid.
    Citat Ursprungligen postat av Lagbrant
    Han trycker ur sig kylarvätska ganska ordentligt, ca 0.5 liter på 15 min stadskörning.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t med vatten i oljan....
    Av Softpack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 18:51
  2. Vatten i oljan, varför? :(
    Av D-style i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 10:22
  3. Vatten i oljan B202, stått så i två år!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 03:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •