Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: byte av motor olja..!

  1. #1

    byte av motor olja..!

    Av erfarenhet vilken olja föredras till 9-5 02.. trimmad av hirsch till 305 hk... vilket hade varit erat val..
    jag har hört så mycket om mobil 1 5W50, att den ska vara underbar medan andra menar att den är för blaskig och motorn kan hacka vid hög temp? annars jag har funderar på Castrol EDGE sport.

    Tänkt nämligen byta nu innan kullen.

    mvh henrik
    http://www.garaget.org/hirsch-305 -Mitt åk!
    Performance!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Annars kan du ju köra på GM helsyntet från din lokala saabhandlare. Castrolen blir säkert kanon annars om det är ett bättre alt. för dig.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Hmmm, Mobil1 åker jag i alla mina bilar och den funkar klockrent.
    Använde den även i mina Rally o Rallycrossbilar utan några som helst missöden.
    Sist jag skulle köpa olja försökte handlaren pracka på mig Castrol Edge men den kostar för fan nästan 1000kr för 4liter och även om den skulle påvisas vara bättre så är den inte dubbelt så bra men priset är ju just dubbelt jämfört med Mobil1.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Finns ju rekommendationer att följa...

    Saab Turbo Oil 0-30 eller Mobil 1 0-40 eller olja som uppfyller kvalitetskravet:
    GM-LL-A-025 helt enkelt
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  5. #5
    ok då tror jag att det blir mobil 1.. ¨

    tack för tipsen mvh henrik
    http://www.garaget.org/hirsch-305 -Mitt åk!
    Performance!!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Beror väl på hur långt du tänkt köra mellan olje å filter byte, tänker du köra 2000 mil mellan varje byte så ska du köra på en GM-LLA-025 olja....

  7. #7
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Tips ang olja, jag köper härifrån www.mapodo.de
    Går på tre dagar så ringen posten på dörren och vill leverera.

    Från 50:- --> 100:-/liter för de dyraste oljorna (Typ Castrol).

    Jag betalade 270:- i frakt för 12l (Och köpte BMW orginal LL -04 5w-30 för 85:-/l)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Du, de var banne mig billiga med olja
    Blir att shoppa där nästa gång
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Beror väl på hur långt du tänkt köra mellan olje å filter byte, tänker du köra 2000 mil mellan varje byte så ska du köra på en GM-LLA-025 olja....

    Jaha, så man behöver alltså inte följa oljekraven från Saab om man byter oftare än 2000 mil?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Det är väl egentligen upp till var och en men byter man med 500mil intervall så ser jag ingen anledning till att ha long-life funktioner på min olja. Kan tillägga att jag inte byter med 500 så jag följer direktiven men rent principiellt väljer man ju själv.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Beror väl på hur långt du tänkt köra mellan olje å filter byte, tänker du köra 2000 mil mellan varje byte så ska du köra på en GM-LLA-025 olja....

    Jaha, så man behöver alltså inte följa oljekraven från Saab om man byter oftare än 2000 mil?
    jag köper Gm-klassad olja för 189kr för 5 liters dunk, byter var 1000e mil och har kört med det de senaste 7 byterna.

    Skulle hellre välja en billigare olja och byta oftare än att köpa en dyr och köra längre intervall.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Att köra på en dålig olja och byta ofta = fel.
    Att köra på en bra olja och byta sällan = fel.

    Att köra på en bra och korrekt klassad olja och byta ofta = bra. GM-LL-A-025 innebär inte bara att den klarar en längre bytesintervall...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Att köra på en dålig olja och byta ofta = fel.
    Att köra på en bra olja och byta sällan = fel.

    Att köra på en bra och korrekt klassad olja och byta ofta = bra. GM-LL-A-025 innebär inte bara att den klarar en längre bytesintervall...
    Precis så ska det se ut

    Byter med ofta men köper ändå Mobil 1 av rätt sort
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Beror väl på hur långt du tänkt köra mellan olje å filter byte, tänker du köra 2000 mil mellan varje byte så ska du köra på en GM-LLA-025 olja....

    Jaha, så man behöver alltså inte följa oljekraven från Saab om man byter oftare än 2000 mil?
    Som sagt Vad funkar bäst för motorn att köra 2000 mil med LL-olja eller 500 mil med biltema alias statoil lazerway mån tro

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Beror väl på hur långt du tänkt köra mellan olje å filter byte, tänker du köra 2000 mil mellan varje byte så ska du köra på en GM-LLA-025 olja....

    Jaha, så man behöver alltså inte följa oljekraven från Saab om man byter oftare än 2000 mil?
    Som sagt Vad funkar bäst för motorn att köra 2000 mil med LL-olja eller 500 mil med biltema alias statoil lazerway mån tro
    500 mil med Mobil 1??
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Beror väl på hur långt du tänkt köra mellan olje å filter byte, tänker du köra 2000 mil mellan varje byte så ska du köra på en GM-LLA-025 olja....

    Jaha, så man behöver alltså inte följa oljekraven från Saab om man byter oftare än 2000 mil?
    Som sagt Vad funkar bäst för motorn att köra 2000 mil med LL-olja eller 500 mil med biltema alias statoil lazerway mån tro
    Om du byter olja var 2000e mil så har du ju en bra olja i motor (iaf en tid om man nu anser att den är värdelös efter 1000 mil eller så), byter du olja var 500e mil och häller på fel olja så har du en dålig olja hela tiden. Vilket som är bäst? Borde inte vara så svårt att räkna ut.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Om du byter olja var 2000e mil så har du ju en bra olja i motor (iaf en tid om man nu anser att den är värdelös efter 1000 mil eller så), byter du olja var 500e mil och häller på fel olja så har du en dålig olja hela tiden. Vilket som är bäst? Borde inte vara så svårt att räkna ut.
    Men du förutsätter ju nu att de andra oljorna som räknats upp ovan verkligen är "dålig olja hela tiden" vilket kanske inte är fallet trots att de saknar den av Saab föreskrivna klassningen?

    När det gäller val av motorolja känns det som att många av oss verkligen går på känsla då det är mycket svårt att skaffa sig några egna erfarenheter av vad som är bra respektive dålig motorolja.
    Om man kört 20 000 mil på en dyrare olja, byter till en billigare och efter några tusen mil får problem med ex oljeläckage är det knappast veternskapligt fastställt att det berodde på oljebytet utan kan lika gärna bero på att motorn då gått 22 000 mil.

    Själv har jag i många år enbart använt mig av Mobil 1 i mina olika bilar men har sedan några år bytt märke, främst beroende på tillgång och viss mån pris.

    När det gäller en nyare bil där det fortfarande förekommer motorgaranti eller om det handlar om en modell med dokumenterade oilsludge-problem känns det mindre motiverat att frångå tillverkarens rekommenderade kvalitetsangivelse.

    Att tro att man som lekman vet bättre i frågan än biltillverkaren är nog att skjuta sig i foten. Man skall dock komma ihåg att tillverkaren också måste väga in kostnaderna för täta oljebyten för den vanlige kunden och det knappast skadar att kosta på sin bil tätare oljebyten än maximal angiven oljebytesintervall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men du förutsätter ju nu att de andra oljorna som räknats upp ovan verkligen är "dålig olja hela tiden" vilket kanske inte är fallet trots att de saknar den av Saab föreskrivna klassningen?

    När det gäller val av motorolja känns det som att många av oss verkligen går på känsla då det är mycket svårt att skaffa sig några egna erfarenheter av vad som är bra respektive dålig motorolja.
    Om man kört 20 000 mil på en dyrare olja, byter till en billigare och efter några tusen mil får problem med ex oljeläckage är det knappast veternskapligt fastställt att det berodde på oljebytet utan kan lika gärna bero på att motorn då gått 22 000 mil.

    Själv har jag i många år enbart använt mig av Mobil 1 i mina olika bilar men har sedan några år bytt märke, främst beroende på tillgång och viss mån pris.

    När det gäller en nyare bil där det fortfarande förekommer motorgaranti eller om det handlar om en modell med dokumenterade oilsludge-problem känns det mindre motiverat att frångå tillverkarens rekommenderade kvalitetsangivelse.

    Att tro att man som lekman vet bättre i frågan än biltillverkaren är nog att skjuta sig i foten. Man skall dock komma ihåg att tillverkaren också måste väga in kostnaderna för täta oljebyten för den vanlige kunden och det knappast skadar att kosta på sin bil tätare oljebyten än maximal angiven oljebytesintervall.
    Egenskaper som gör att oljan inte bryts ned med tiden är inte dom enda viktiga dock.

    Finns massor av prylar som bör stämma för att motorn ska få optimal smörjning.
    Tex, vilka temperaturer oljan tål (extra viktigt på 9-5 tex där den har en turbo som värmer oljan PLUS en katalysator som sitter skitnära)
    Vilka tryck oljorna tål, och hur tunn film den klarar att hålla utan att "spricka".
    Temperaturbeständighet, dvs om den verkligen håller rätt viskositet vid rätt temperatur osv.
    Att den är fri från allt vad brännbart heter, dvs bra för tex katalysator, lambdasonder tex.
    Samt massor mer.

    Och jag tror inte en olja klarar kraven enligt GM-LL-A-025 utan att det står på flaskan, det vore ju ganska korkat av tillverkaren, eller hur? Och som sagt, att tro man vet bättre än Saabs och alla oljetillverkarers tekniker och kemister tror jag är att skjuta sig själv i foten ja...

    Själv känner jag mig dock inte kunnig nog för att gå in på en djupare diskussion än så här, men Saab-johan, dr-boost eller nån tror jag säkert håller med mig i mycket av det ovan och kan säkert diskutera vidare VARFÖR man ska ha rätt olja i sin motor. Finns även en hel del att finna om man söker i forumet.

    Hur som, jag skulle då aldrig hällt i tex en biltema olja i min bil även om jag tänker köra 200 mil mellan oljebytena ... Då är nog en 1000 mil gammal rätt klassad olja bättre tom Finns faktiskt rätt många fall där verkstäder fått stå för motorrenoveringar på bilar pga av det var FEL olja i motorn. Dock kanske inte med saab men tex Volvos senare som också har speciella krav på vilken motorolja man ska tippa i.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Och jag tror inte en olja klarar kraven enligt GM-LL-A-025 utan att det står på flaskan, det vore ju ganska korkat av tillverkaren, eller hur?
    Vet faktiskt inte hur det är med just detta men jag kan ändå tänka mig att det finns många tillverkare av smörjoljor som inte bryr sig om att klassificera oljan enligt detta om det innebär alltför stora kostnader.

    Kan väl förtydliga att jag inte finner det särskilt motiverat att frångå "rätt" klassificerad olja men att regelbundna och någorlunda täta oljebyten förmodligen är minst lika viktigt för motorns välbefinnande.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111
    Shell Helix Ultra 465kr 4 Liter.
    Den är la rekomenderad av Saab också.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •