Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lampbyte på 9-5:an

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228

    Lampbyte på 9-5:an

    Hur f...n byter man parkeringslampan på en 9-5:a -04 aero med xenon-halvljus?????
    Har kollat i instruktionsboken och där står att man bara skall dra i sladden så kommer lampan med!!!
    Där finns två kabelpar: gul/svart: går till xenon, brun/svart: ser inte vart det går men förmodligen till parklampan. Har försökt att dra lite i den brun/svarta men det känns som om hela paketet (reflektorn) skall följa med.
    OM jag skulle lyckas att dra ut den så kommer jag aldrig att hitta rätt igen då jag inte ser infästningen/sockeln. Båda kabelparet är dessutom fästa i varandra med buntband lång inne i strålkaastaren så jag kommer inte åt att sära dem från varandra heller....

    Är det någon som har något tips på hur man ska byta????


    //Martini
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  2. #2
    Hej !

    Jag har svurit många ramsor om denna konstruktion. Man ska kunna dra ut lampan genom att dra i kabelparet. Det sitter små plast "hullingar" som håller sockeln i lampuset i bland kan det sitta rätt hårt. Det kan också hända att lampan inte är insatt korrekt från början då kan plasten smälta och det blir riktigt jobbigt att få ut. Jag fick plocka ut hela lamphuset på min för att fixa till detta när det hade smält och missformat plasten. Ett tis kan ju vara att byta till LED lampor av hög kvalitet så du slipper byta på många år. Ett annat tips är att tända parkeringsljuset när du ska montera då kan man se frammifrån när lampan är på rätt väg.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Det bytet är onekligen en av höjdpunkterna.... eller inte.
    Jag hade tur. Den lossade fint på min och jag fick dit den igen genom att titta framifrån genom strålkastaren.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=164124
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Hm, ja nog sitter dom ordentligt iallafall....
    Har beställt dioder och ville bara prova och se hur lätt/svårt det var att byta. Skall nämligen även koppla in en liten ljusslinga (parallellt med parkljusen) som jag gjort själv av rund formad plexistav och en lysdiod som skall monteras ovanför lyktorna.
    Som vissa här på forumet men de använder sig av x antal dioder. Jag tänkte mig att en diod på sidan skall lysa upp hela plexistaven... Återkommer när jag har hittat en vit diod som levererar tillräckligt med ljus så att det syns nåt sånär...
    Kollade lite på en nyare 9-3:a och försökte göra något liknande.... bilder kommer snart för den som vill se...

    //Martini
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Martini
    Hm, ja nog sitter dom ordentligt iallafall....
    Har beställt dioder och ville bara prova och se hur lätt/svårt det var att byta. Skall nämligen även koppla in en liten ljusslinga (parallellt med parkljusen) som jag gjort själv av rund formad plexistav och en lysdiod som skall monteras ovanför lyktorna.
    Som vissa här på forumet men de använder sig av x antal dioder. Jag tänkte mig att en diod på sidan skall lysa upp hela plexistaven... Återkommer när jag har hittat en vit diod som levererar tillräckligt med ljus så att det syns nåt sånär...
    Kollade lite på en nyare 9-3:a och försökte göra något liknande.... bilder kommer snart för den som vill se...

    //Martini
    Hej

    Tror det kan bli svårt att få plexistaven att lysa annat än i andra änden på staven. Kanske om du sågar/filar lite spår i den. En plexistav är en ganska bra ljusledare...blir som en optisk fiber...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    hej igen.
    jag har testat och fått ett bra resultat med plexistaven dock så är dioden inte tillräkligt stark för att synas i dagsljus. den jag har nu har en ljusstyrka på 7000mcd och jag har beställt en som har 25000mcd.
    den som väntar......

    //Martini
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    218
    Bytte mina P-ljus igår till vita....tog 45min per sida.
    Använde en spegel för att kunna se var f-n lamphållaren skulle in.
    Bra blev det i alla fall.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Puuuh allt fixat nu. Jag fick använda en spegel för att se och visst sitter den där med ett litet snäppfäste i själva lampsargen... tur att jag inte drog för hårt...

    Ledstrippen är monterad och kopplad till parkljusen. Plexistaven övergavs då den lös mycket finnt i väldigt mörker...
    Nya xenonlook dimljus är åxo beställda för att monteras...

    Se gärna länken och kommentera.. Fler bilder är på G.

    //Martini
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

Liknande ämnen

  1. SID-larm lampbyte?
    Av brandcore i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 01:23
  2. Lampbyte | 9-3 Aero -02
    Av Mr.X i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 19:17
  3. Lampbyte 95a
    Av Waller90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 13:10
  4. Lampbyte vid automatväxelväljaren 9-5 ?
    Av Uky i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •