Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Räknas inte Toe-In som en framvagnsinställning?

  1. #1

    Räknas inte Toe-In som en framvagnsinställning?

    Hej,

    Lämnade in min og9-3 Aero -01 hos Saab igår för framvagnsinställning, på telefon skulle detta kosta 400kr, på ordern står det ca 500kr och när jag slutligen skulle betala så var notan 900kr.

    Framvagnsinställnigen kostade 450kr plus moms och sedan så tillkomm en toe-in justering på 270kr plus moms.

    Är ju inga stora summor som skiljde men ändå lite störande.

    Ska inte en Toe-in räknas in som en framvagnsinställning? Tydligen så skulle de ha varit två gubbar som jobbat på bilen i 2 och en halv timme!

    Problemet är bara att jag tycker symtomen kvarstår, nämligen att bilen drar väldigt mycket åt höger ibland och vibrationer i ratten. Detta skulle ju kunna bero på annat iof. Men bilen var riktigt varmkörd när jag hämtade den några minuter innan stängning så de borde ju ha kännt problemen tycker jag....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Är inte toe in just det enda du kan ställa in på en OG9-3 framvagn?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454
    Får dom dra över mer än 10-15 % ?
    Lämna in den på vianor nästa gång, då blir det riktigt gjort och antagligen kostar det inte mer än det är sagt från början heller, har blivit nöjd där varje gång
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    900kr låter som ett "normalt" pris.

    fick först 960kr sen ringde dem och frågade om de va ok att byta en styrled då den gamla satt fast så pass att de inte kunde göra arbetet rätt.
    Så blev 1300kr inklusive byte av styrleden.

    har du fått en offert på papper där priset står specificerat?
    isf har du ju en chans, nått muntlig gissning över telefon är inte mycket värd i sånna här sammanhang.

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Får dom dra över mer än 10-15 % ?
    Lämna in den på vianor nästa gång, då blir det riktigt gjort och antagligen kostar det inte mer än det är sagt från början heller, har blivit nöjd där varje gång
    Händer ju var och varannan gång man lämnar bilar på verkstad, var väl någon undersökning nyligen som de gjort där de framkom att det var en av de vanligaste felen när man lämnade bilen på verkstad.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    På papperet står det ca 500kr, men muntligt var det ca 400kr.

    Så nog svårt att få ut några pengar där.

    Har lämnat in bilen tre gånger på verkstaden, och varje gång så har de haft problem när de fixat som gjort att de blivit dyrare än beräknat.

    Första gången: Byta och programmera styrdon skulle kosta 500kr. Notan blev 800kr har jag för mig.

    Andra gången: Ta ut felkod, 4-500kr. Slutade på ca 1800kr då de även bytte några slangar utan mitt medgivande.

    Och då denna gång 958kr istället för 400kr som var första siffran jag hörde.

    Börjar bli ganska störande, kan inte lämna in bilen med fullt förtroende till dem länge. Behöver jag lämna in bilen till dem en till gång så kommer jag defenetivt begära en fast kostnad.

    Fick förresten inte heller något protokoll på framvagnsinställningen, skulle ligga i bilen men de gjorde de inte, så ska förbi och hämta den iaf. Funderar om man ska dra upp de här med kostnaden med dem eller inte..

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Kanske kan det vara så att uppmätningen gick på 450spänn och åtgärden 270....
    Kanske beställde du en framvagnskontroll.
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Är inte toe in just det enda du kan ställa in på en OG9-3 framvagn?
    Ja... det vill jag med påstå!

    Sen tycker jag att det är lustigt att du lämnar in bilen där du flera gånger tidigare känt dig lurad

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kanske kan det vara så att uppmätningen gick på 450spänn och åtgärden 270....
    Kanske beställde du en framvagnskontroll.
    Njae, beställde en framvagnsinställning

    När jag lämnade in den första gången för styrdons bytet var det inte många andra verkstäder jag kunde vända mig till här uppe i Östersund, och andra gången när jag skulle läsa ut felkoderna så var det enda firman som hade en lucka. Denna gång var det samma sak, endast dem som hade tid, så de blev som de blev :/

    Är ju ganska enkla grejjer jag lämnat in bilen för så tycker pådraget de gjort varje gång känns lite sådär.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Eftersom jag jobbat på Saab förut så vet jag hur det går till.

    Ca 1000.- kostar mätningen och sen kostar det att justera, då tar de timpenning på det.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Gör det på en Mekonomenverkstad. Betalade 600 sek inkl moms i feb 2007 (saab 9-5).

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Gör det på en Mekonomenverkstad. Betalade 600 sek inkl moms i feb 2007 (saab 9-5).
    fick ge 1300kr på mekonomenverkstad i onsdags...
    960kr för själva uppmätningen, sen resten för byte av en styrled och justering.

    jag väljer i den utsträckning det är möjligt att välja bort verkstäder som jobbar efter konceptet att ta mer betalt än vad som var överenskommet.

    Visst någon gång kan ju nått inträffa som gör att de blir illa tvugna att byta nått om det ska gå att montera ihop det riktigt, en del ringer ju faktiskt och frågar, de flesta struntar dock i detta.
    Men vissa verstäder verkar ju mer elelr mindre satt i system att de kostar mer än offerten, vet en mekonomenverkstad som gör så, har inte hört någon som lämnat bilen där och fått betala det som var överenskommet, alltid dyrare där, sånna ställen ska inte sponsras, har man sagt ett pris och de blir mycket dyrare kan man ju iaf ha så pass med vett att man ringer och frågar om det är OK.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Har man gett ett ungefärligt pris får man inte höja det mer än max 20%. Gäller både på varor, för hantverkare och för verkstäder. Spelar ingen roll om det är muntligt eller skriftligt. båda gäller lika mycket.
    Kan man inte ge ett pris inom den ramen ska man inte heller nämna något!
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454
    pumba skrev:

    Händer ju var och varannan gång man lämnar bilar på verkstad, var väl någon undersökning nyligen som de gjort där de framkom att det var en av de vanligaste felen när man lämnade bilen på verkstad.

    Jovisst, men det ger väl ett bra läge att protestera när det händer? Med den vetskapen skulle jag propsa på att dom inte får salta räkningen mer än det tillåtna över överenskommet pris, sen skulle det bli ARN.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Framvagnsinställning.....
    Av AeroSmith i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 22:37
  2. Framvagnsinställning
    Av Markus_82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:15
  3. Framvagnsinställning 9-5
    Av P4 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 18:33
  4. Hur räknas ut bränsleförbrukning i färddatorn?
    Av zsh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •