Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med kopplingen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519

    Problem med kopplingen

    Hej allihop!!

    Jag har lite knasiga problem med min koppling och undrar om ni har några bra tips!

    Jag är ägare av en 900 ng 2.0i. När jag trampar ner kopplingen så tar den enbart kanske dom sista 3-4 cm av pedalen, dragläget är nästan obefintligt och den är väldigt "hård".. Alltså nästan som att antingen har man kopplingen nere eller så är det helt uppe, nästan inget dragläge alls... Den första decimetern ungefär (plus - minus någon cm) av pedalen kan man trycka upp och ner om man vill utan att det händer något alls, alltså man känner att det inte sker någon som helst påverkan på kopplingen...

    Finns det någon justering man kan göra? Eller vad beror det på att kopplingen är så långt ner och så "hård"? Sliten? Ibland är det skitsvårt att få i några växlar, man för nästan slita i dom och backen är inte alltid så kul att lägga in då det ibland skrapar en helt del i dreven.... Vilket inte känns så kul för min växellåda äts ju upp ganska så fort!

    Som sagt, någon som vet vad man kan göra åt detta problem?
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag skulle prova att byta kopplingswire om jag var du. Den kostar runt 350kr på Saab vill jag minnas.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Okej, är det ett svårt arbete att byta den? Den enda nackdelen är att jag inte alltid har alltför mycket tid över att pyssla om bilen mer än en tvätt lite då å då... Men tar det inte mer än en halvtimme en eftermiddag så är det lugnt...

    Han som jag köpte bilen av sa att den var lite knepig och att han lite då å då får justera kopplingswiren och spänna den lite... Men blir kopplingen "mjukare" om jag byter wire?
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    kopplingen kan bli lite mjukare, men de gör hju inte underverk.

    Vad jag förstått det med vajern är om den tar långt ner mot golvet så är vajern utsliten, tar kopplingen väldigt högt upp så är kopplingen sliten.

    hade själv en tråd nyss om detta och det är lite pill att byta, men bör inte ta allt för lång tid, tveksamt om en verkstad behöver mer än 1 timme för detta, bör nog inte gå på så mycket mer än någon 1000lapp på en vanlig verkstad.

    har samma fenomen på min ena ng900, och tvärtom på den andra 8alltså att kopplingen tar i toppen)
    Ska byta nästa helg när ajg konstaterat om jag har justerbar elelr självjusterande vajer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Sen att det rasslar i lådan när du lägger i backen.. testa lägg i 1an först och smyg ner till backen för då stannar du dreven i lådan så slipper du att det rasslar allt för mycke, sen tycker jag också som dom andra att det är wiren som är dålig.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Okej, då ska jag se om jag inte kan fixa mig en wire och byta här någon helg som kommer...

    Hur ser man om det är en självjusterande wire eller inte?
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

Liknande ämnen

  1. Problem med att lufta kopplingen på 9-5
    Av J Bilstrup i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 16:27
  2. Problem med kopplingen
    Av Foffe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 14:13
  3. problem med att lufta kopplingen
    Av Bulbazar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 18:11
  4. Problem med kopplingen
    Av guzten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 22:22
  5. Problem med kopplingen
    Av SF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •