Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mer bas i bilen utan baslåda?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    49

    Mer bas i bilen utan baslåda?

    Tja!
    Är sugen på mer bas i bilen, men har samtidigt inte allt för gott om plats i min coupe. Hur kan man lösa detta? Kan man nå samma effekt som baslåda genom att tex sätta 2 mindre basar i hatthyllan eller blir de helt kass ? har för övrigt AS3 i bilen nu. Kanske räcker att köpa riktigt grymma 6.5or till dörrarna?

    Mvh Erik
    og9-3 aero -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    123

    Re: Mer bas i bilen utan baslåda?

    Citat Ursprungligen postat av wasse
    Tja!
    Är sugen på mer bas i bilen, men har samtidigt inte allt för gott om plats i min coupe. Hur kan man lösa detta? Kan man nå samma effekt som baslåda genom att tex sätta 2 mindre basar i hatthyllan eller blir de helt kass ? har för övrigt AS3 i bilen nu. Kanske räcker att köpa riktigt grymma 6.5or till dörrarna?

    Mvh Erik
    Det finns DLS RW6 en ren 6" bas
    Sen!
    Finns det enJL audio " 6" oxå / dyr ca 1100kr/st
    Kolla på
    www.nardik.se

    Göran

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    49
    det såg ju fint ut, men frågan är hur mycket mer det ger att sätta i 2 sånna ist för orginal?
    og9-3 aero -00

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    tror inte det ger så mycket att byta dörrhögtalarna.

    Det jag upplevt göra mest (förutom att montera 6,5 tummare i bilar som saknar dessa) är att köpa ett par hyfsade 6*9or och ett bra steg till detta, ökar på basen rätt bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    49
    jo det kanske kan vara något, hur har du själv löst det? ser ut som du har 2 feta basar där på bilen samtidigt som du har gott om plats.. haru offrat baksätet?
    og9-3 aero -00

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    har 2st 12 tummare i skuffen...

    men jag har även ett par 300W 6*9or bak som jag driver på steg, är förvånansvärt bra bas ändå utan baslådorna, självklart kan det inte matcha 2st 12or men det är helt klart ett lyft.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    49
    har du bilderna någon annan stanns? skulle vilja se hur mycket plats du lyckats få kvar i bagaget
    og9-3 aero -00

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=127466

    där är min byggtråd.

    är precis så jag får in en lastpall av den mindre modellen, dock så är det väldigt lätt att lyfta ur allt, är bara 4st skruvar till högtalarkablarna sen har man hela bagagen ledig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Ett par bra 6,5" kopplat till ett hyfsat steg kan prestera bas som räcker för normala behov monterade i en vanlig dörr.
    T.ex är det en ENORM skillnad på vad mitt nuvarande framsystem presterar kopplat till ett slutsteg från stenåldern (ca -91, 2x70 riktiga watt) jämfört med original 9-5 AS2. Det finns djup och attack som originalsystemet aldrig var i närheten av, och då är dörrarna inte ens dämpade. Detta skulle i sin tur tveklöst förbättra ljudet ytterligare.

    Framtidsplanerna är en baslåda med 2st JL 6,5" subbasar som ersätter handskfacket. Har lyssnat på detta och konstaterat att det räcker utmärkt för mig. Det är dock absolut inte något som imponerar vid torget på fredagskvällarna och rutorna lär inte spelas sönder. Den djupaste basen, säg från 30Hz och neråt, får också offras.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    finns ju openair-basar, dom behöver ingen baslåda, vet dock inte hur bra dom är...
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    49
    pumpa, såg ju trevligt ut! dem verkar inte vara allt för djupa dem basarna du fått tag på?
    og9-3 aero -00

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wasse
    pumpa, såg ju trevligt ut! dem verkar inte vara allt för djupa dem basarna du fått tag på?
    nej de tar inte så mycket plats, har för mig att de är runt 35cm djupa i botten.
    tror hela installationen bygger runt 45cm från ryggstödet och bakåt, här inte stött på några direkta packningsproblem än, som sagt är ju stegen nersänkta så när baslådorna är borta är det ju bara att packa uppepå.

    Baslådorna är för övrigt köpta på ljudia.se
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Mer bas i bilen utan baslåda?

    Citat Ursprungligen postat av wasse
    Tja!
    Är sugen på mer bas i bilen, men har samtidigt inte allt för gott om plats i min coupe. Hur kan man lösa detta? Kan man nå samma effekt som baslåda genom att tex sätta 2 mindre basar i hatthyllan eller blir de helt kass ? har för övrigt AS3 i bilen nu. Kanske räcker att köpa riktigt grymma 6.5or till dörrarna?

    Mvh Erik
    Hej,

    Vad är definitionen på "mera bas" vill du ha en bas som går lägre ned i registret, eller en bas som känns i kroppen, ska den vara ren och musikalisk eller bara dunka dunka?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    49
    det är väl lite mer dunk jag vill ha. visst är det rätt okej bas redan men inte det där sköna trycket man får med en låda. Vill att ljudet ska kännas lite mer och kunna spela lite högre utan att basen blir skit..
    og9-3 aero -00

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Satsa på JLAudio´s 6,5 basar med ett ordentligt steg. samt dämpa upp dörrarna. Jag lovar att många som åker med kommer att undra vad du har baslådan.
    Jag provlyssnade en bil för några veckor sedan som hade JL Audio rakt igenom 3,5 i brädan fram, 6,5basarna i dörrarna och 5.25 i dörrarna bak.
    Otroligt bra ljud både musikaliskt och med rejält tryck.
    Jag kommer att satsa på detta själv förutom att jag pillat i 4" i brädan fram.
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Ang. JL. Vet inte vilka modeller som diskuteras här...

    Det kan vara klurigt att få till det riktigt bra med JL 6W0-4 (deras 6,5" sub) i dörrar eftersom den gärna vill ha en riktig låda. Midbasen är inte heller ett högprioriterat kapitel, men säkert helt acceptabel för de flesta.

    Om jag skulle ha basar i dörrarna skulle jag nog välja något annat. En mer normal 6,5". Antingen från JL eller någon annan.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Ang. JL. Vet inte vilka modeller som diskuteras här...

    Det kan vara klurigt att få till det riktigt bra med JL 6W0-4 (deras 6,5" sub) i dörrar eftersom den gärna vill ha en riktig låda. Midbasen är inte heller ett högprioriterat kapitel, men säkert helt acceptabel för de flesta.

    Om jag skulle ha basar i dörrarna skulle jag nog välja något annat. En mer normal 6,5". Antingen från JL eller någon annan.
    Det är dessa jag menar JL 6W0-4
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

Liknande ämnen

  1. Kan man använda bilen utan SID OG9-5
    Av JanneHagnell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 00:29
  2. Kan/får man köra bilen utan stötfångare?
    Av fälgen i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 11:02
  3. Baslåda i reservhjulsbaljan i 9-5 kombi utan plasta......
    Av 9-5-Staffan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •