Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lyfta ur motor og900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Lyfta ur motor og900

    Vill åt växellådan i "skrotbilen" och har i och med det påbörjat min första motordemontering....

    Det är en og900i-89 det handlar om. Började att försöka ta bort Downpipen men det sitter rätt hårt men det kommer säkert. Hällde även ur kylarvattnet, inte genom urtappningspluggen så jag fick springa omkring med slangar och hinkar och sedan torka som bara den efter åt

    Så, har ni några tips ni kan ge till mig angående själva demonteringen??

    Mvh/Micke

  2. #2
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238
    det är väl egentligen bara börja riva? Skippa insug och turbo och sånt låt det sitta på. skruva lös båda spindellederna på ena sidan och dra ut drivaxeln lättast är nog ta ut den på vänster sida om du står framför bilen...

    Sedan återstår avgasröret, lossa på bultarna dit som går till turbon alltså.

    Diverse slangar och sladdar till diverse grejor . Har du svårt komma ihåg hur saker sitt , ta många bilder!! tex generator sladdarna, bensinslangar medmera...


    Motorkuddar måste veck. 1 där framme vid kylaren och 1 på varje sida av motorn, den vänstra är lätt, den högra sitter skruvad under ifrån med en 14's bult har jag för mig.


    Sedan är det väl lite småpill som hastighetsmätarwire, gaswire, kopplingsrör til slavcylindern.


    Sedan när avgasröret är löst, motorkuddar lossade och ena drivaxeln ute ur klockan så börjar du lyfta lite försiktigt och knuffar motorn lite åt vänster så andra drivaxeln åker ut (obs du mnåste lossa damasken på höger sida )

    när den är fri från axlarna kan man börja veva upp den och se hur mkt man glömt ta bort


    När den är ute så är det bara demontering av block och växellåda,

    För att göra det måste du ta bort kopplingen och de 13's bultar som är skruvade i växellådan (grenrörs sidan) och de bultar som är skruvad i blocket på andra sidan samt några där back, det lär du nog se.


    något jag glömt???


    mvh Anton obs ta bilder ! Lätt man glömmer !
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  3. #3
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238
    för kopplingsdemontering finns flera trådar man kan läsa om,
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Så det är bara o börja alltså, nice... Motorn är en EJ turbo så jag kommer inte sätta i motorn igen. Monterar endast bort den pga växellådan(den är silkessmooth )

    Tack för tipsen

    Mvh/Micke

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Känns som om tråden trots allt platsar i "Motor och motorstyrning" så jag flyttar den dit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    lite tips från Popeye's hemsida http://popeye.rty.nu/2002/ladbyte.htm

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    jag skulle nog ta bort kopplingen innan jag demonterade motorn... lite lättare att koppla ur då och peta in något mellan solfjädern och plattan

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av termos
    jag skulle nog ta bort kopplingen innan jag demonterade motorn... lite lättare att koppla ur då och peta in något mellan solfjädern och plattan

    //T

  9. #9
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238
    Jo det är ju att föredra, då äre ba stampa på kopplingen å klämma in något lämpligt
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Varning för servostyrningen. Röret från pumpen sitter ju utsatt på vänster sida sett framifrån och röret går gärna sönder och är finfint fastrostat i skarven
    Kan vara värt att spara det röret i vilket fall, det kostar visst multum hos SAAB.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Jarå!! då var den ur....

    Eftersom bilen ska skrotas så orkade jag inte montera ned drivaxlarna utan dem körde jagg av med vinkelslipen , Vissa kablar klipptes men förutom det gick det jävligt bra.

    Observera att motorn kommer antagligen aldrig åka i i min bil utan endast plockas för kringdelar såsom BTR osv.

Liknande ämnen

  1. Lyfta ur motor ur 9000
    Av FormerMazda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 12:00
  2. Lyfta motor Ng900
    Av Chaoz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 23:03
  3. Lyfta ur motor.
    Av Carl Arwidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 10:55
  4. Lossa toppen utan att lyfta motor, og900
    Av SaabHjärta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 15:53
  5. Lyfta motor ur 9k -95.
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •