Sidan 2 av 65 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1282

Ämne: Någon som har provat T5Suite ?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej!

    När man kopplar in canbusen och skall köra T5suite, behöver man någon 16V spänning då, eller räcker det bara med att koppla in sig på Canbus H och L?

    Provade idag, men fick inte programmet/trionic att skicka någon data

    Är det inte bara att smacka in canbusen innan man startar T5suite, aktivera canbus och sedan trycka på Realtime, för att det ska funka?

    Mvh
    BJörn

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    CAN-H och CAN-L kablarna skall tvinnas så långt som möjligt. H och L kablarna skall sammanlänkas (termineras) med ett 120 ohms motstånd i kontakten till CANUSB eller mer permanent i CANUSB. Detta saknas i dokumentationen men jag har upplevt att det funkat utan denna terminering, dock är det terminerat nu.

    Jag har inte provat att bara aktiverat CAN-bus utan jag har kört "Toggle real time panel" (shift+F3) först. Börja med det och välj vilka parametrar du vill logga, aktivera sedan CAN och kör en repa. Måhända att du får starta om några gånger innan kontakten är upprättad. Låt mig veta detta i så fall.

    När du vill analysera vad som hänt så rekomenderar jag att du har Innovates LogWorks3 Beta installerad på datorn och trycker på "Logfile analysis --> Export Logfile to Logworks" väljer den aktuella logfilen (än så länge bara datummarkerad, ej tid eller session) klickar ok och vips så skall du ha en .dlf-fil som du kan importera i LogWorks.

    J.K Nilsson

    Edit: I CAN-historiens början i T5Suite så var man tvungen att växla till realtime panel innan man aktiverade canbussen så det är möjligt att det fortfarande är kvar.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #23
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    CAN-H och CAN-L kablarna skall tvinnas så långt som möjligt. H och L kablarna skall sammanlänkas (termineras) med ett 120 ohms motstånd i kontakten till CANUSB eller mer permanent i CANUSB. Detta saknas i dokumentationen men jag har upplevt att det funkat utan denna terminering, dock är det terminerat nu.

    När du vill analysera vad som hänt så rekomenderar jag att du har Innovates LogWorks3 Beta installerad på datorn och trycker på "Logfile analysis --> Export Logfile to Logworks" väljer den aktuella logfilen (än så länge bara datummarkerad, ej tid eller session) klickar ok och vips så skall du ha en .dlf-fil som du kan importera i LogWorks.
    1: Koppla in alla kablar, dvs till canbus kontakten vi styrboxen och canusb till datorn
    2: Öppna t5suite
    3: Öppna upp samma fil i datorn som redan ligger i styrboxen
    4: "Activate canbus" och realtime fönstret öppnas automatisk

    Det många gör fel är just steg 3!

    Att terminera behövs inte när du kopplar in dig mot trionic då de redan är terminerade från fabrik.

    Logworks finns att ladda ner här:
    http://www.innovatemotorsports.com/supp ... 3Setup.exe
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #24
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    När man kopplar in canbusen och skall köra T5suite, behöver man någon 16V spänning då, eller räcker det bara med att koppla in sig på Canbus H och L?
    Nej några 16v skall du inte använda.
    15v används vid programmering av box.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Databussen skall termineras i sina båda ändar. I ena änden så sitter Trionic och är redan terminerad. I andra ändan skall CANUSB sitta men den är inte terminerad utan funkar bara som vilken CAN-ansluten enhet som helst, man terminerar inte varje anslutning.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #26
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Frågan är hur det blir när det inte sitter i ett stort cannätverk utan enbart mellan 2 enheter?
    Märkt någon skillnad med eller utan ett extra 120ohms motstånd?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Frågan är hur det blir när det inte sitter i ett stort cannätverk utan enbart mellan 2 enheter? Märkt någon skillnad med eller utan ett extra 120ohms motstånd?
    vitsen med att terminera bägge ändarna är att man inte skall få reflektion i ändarna. Om ena änden är oterminerad så kommer det utsända meddelandet (CANUSB-änden) att gå åt bägge hållen på bussen. Åt ena hållet sitter styrdonet som är terminerat och då äter upp datameddelandet. På andra sidan reflekteras det utsända meddelandet mot Trionic i igen. Detta borde inte spela någon roll då CANUSB och änden är samma sak men när Trionic sänder meddelande så kommer meddelandet att först läsas av CANUSB och sedan reflekteras mot Trionic igen. Det kommer alltså att gå trafik av sig själv om bussen inte är riktigt terminerad.

    Jag har inte provat själv med bägge ändarna terminerade då jag haft annat och skruva med på bilen och nu väntar jag på backventilen till vevhusventilationen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej!

    En fråga, hur mycket info om spik är det möjligt att få ut från T5.5?
    Om det går att få fram antal och vilken cylinder, samt typen av spik så finns det inte med i T5suite?

    Mvh
    Björn

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    En fråga, hur mycket info om spik är det möjligt att få ut från T5.5?
    Om det går att få fram antal och vilken cylinder, samt typen av spik så finns det inte med i T5suite?

    Mvh
    Björn
    Det går att få reda på när det spikar och hur mycket på vilket varv och ingastryck. Sedan finns det spikräknare för varje cylinder men det talar bara om hur mycket det spikar på varje cylinder, ingen matris varv/last för enskild cylinder.





    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej igen!

    Vart någonstans plockar ni ut +15V? Har ni en lös kabel från diagnostikkontakten som ni inte kopplar in i den seriella kontakten, utan bara drar på sidan och kopplar in någon annan stans? Detta är alltså för att köra när man har boxen i bilen.

    Mvh
    Björn

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej igen!

    Vart någonstans plockar ni ut +15V? Har ni en lös kabel från diagnostikkontakten som ni inte kopplar in i den seriella kontakten, utan bara drar på sidan och kopplar in någon annan stans? Detta är alltså för att köra när man har boxen i bilen.

    Mvh
    Björn
    15 V används bara om man ska flasha om boxen via BDM. Jag tror de flesta som gör detta i bilen använder en DC/DC-konverter som ger 15 V.
    Diagnostikkontakten (OBD2) används överhuvudtaget inte.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Jag tror jag inte riktigt förstår.

    15V+ behövs på Trionics pinne 65 för att kunna köra erase och programering av flashminnena. Än så länge går det inte att flasha via CAN så det är inget du behöver bekymmra dig om.

    Jag har dragit in CAN-bussen i kupén tillsammans med sladdar till jord, tändningsplus och 15V+ för att vara beredd på att kunna ändra i Flashminnena när det blir klart.

    Än så länge använder jag bara CAN-H och CAN-L enligt sidan 77 - 86 i T5 dokumentationen.

    SFIkontakten i 9000 som används för att ansluta CAN ser ut så här och är bestyckad enligt följande:


    Kabel till CAN-kontakten ser ut ungefär så här:


    Du går in till SAAB och beställer kontakthus: 44 10 510 och tre stift: 12 79 06 14. Anslut dessa stift till CAN-H, CAN-L och jord. Motsvarande skall in till H, L och jord i CANUSB-kontakten.

    J.K Nilsson

    Edit: SFI-kontakten sitter på en gren som går ut ifrån kabelstammen till Trionicboxen, någon decimeter ifrån kontakten till Trionic.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej.

    Nu har jag gjort kabeln nästintill klar med terminering och allt. Får de restade stiften till kontakten imorgon/Torsdag, så förhoppningsvis ska det hoppa igång då.

    Känns spännande Återkommer med rapport.

    Förresten, var någonstans sitter kontakten på en ng900?

    Mvh
    Björn

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Förresten, var någonstans sitter kontakten på en ng900? Mvh Björn
    På NG900 sitter kontakten vid styrdonet. Styrdonet sitter vid höger A-stolpe mot passagerarens fötter. Men på en NG900 behöver du en kontakt ifrån en bilstereoadapter SAAB - ISO, stiftdelen till saabs egen stereokontakt. Alltså olik kontakten på 9000

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    40
    Har ni fått igång flashningen av boxen genom canbussen ?

    Är det någon som vet om man kan bygga en CAN bus interface själv eller är det bara att köpa ett?

    //Tiimey

  16. #36
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av TIIMEY
    Har ni fått igång flashningen av boxen genom canbussen ?

    Är det någon som vet om man kan bygga en CAN bus interface själv eller är det bara att köpa ett?

    //Tiimey
    Nej inget flashning av T5 genom canbus än.


    T7suite har däremot släppts nu
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Här ligger lite info om hur jag gjorde för att få igång allt:
    http://www.lowbudgetrides.com/forum/...997355a38f4f1c

    Ligger även lite orginal/modifierade mappar där.
    Förhoppningsvis kommer det upp mer info vartefter ang mappning etc.


    Mvh Marko

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454
    Bra sammanställning!
    Det där med att fixa en kabelhandske från skroten har jag inte ens tänkt på, utan jag har kört på kabelskor. Kan väl inte kosta mycket på skroten?

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Bra sammanställning!
    Det där med att fixa en kabelhandske från skroten har jag inte ens tänkt på, utan jag har kört på kabelskor. Kan väl inte kosta mycket på skroten?
    Kontakten bör inte kosta mer än några tior om du klipper loss den själv tycker jag.

    Mvh Marko

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454
    Har tankar på att eventuellt använda en ostabiliserad 15v nätdel. Vid obelastat tillstånd ger den 19.7v. När jag har möjlighet ska jag se vad utspänningen ligger på när jag belastar med 300mA. Någon här som som kör med en ostabiliserad nätdel?
    Vore trevligt att slippa ha ett klumpigt labbagg som inte ens är mitt (lånat från jobbet)

    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Bra sammanställning!
    Det där med att fixa en kabelhandske från skroten har jag inte ens tänkt på, utan jag har kört på kabelskor. Kan väl inte kosta mycket på skroten?
    Kontakten bör inte kosta mer än några tior om du klipper loss den själv tycker jag.

    Mvh Marko
    Blir till att införskaffa en sådan då. Hade ju blivit riktigt smidigt i kombination med min lilla nätdel

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •