tycker det ser för bra ut för att vara sant
http://members.home.nl/t5suite/
tycker det ser för bra ut för att vara sant
http://members.home.nl/t5suite/
Saab 9000 Cs 2.3t -93 .Ingen körning i år heller
Saab 9-5 2.0t kombi
Opel Astra 1.4 kombi Pendlarbil
Kollat i denna sida?
http://jkbpower.egetforum.se/forum/index.php
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
OJ Såg lite mer seriös ut.. haha
Saab 9000 Cs 2.3t -93 .Ingen körning i år heller
Saab 9-5 2.0t kombi
Opel Astra 1.4 kombi Pendlarbil
Det mesta som rör utvecklingen av "trimma-själv" programvara till Saab:s Trionic-system, inklusive T5Suite, är numera samlat på www.ecuproject.com. Där hänger även killen som skrivit programet.
För att svara på frågan fungerar det alldeles utmärkt. Grabbarna har gjort ett helt makalöst arbete med att klura ut hur Trionic fungerar.
Något hundratal personer har testat, inklusive mig själv, med gott resultat. Kör just nu med ett egengjort steg1 som laddar ca 1.15. T5Suite har en wizard för att skapa steg1-3 program från din orginalprogramvara.
Finns flera som även skapat "tyngre" program för uppgraderad hårdvara med goda resultat.
Du måste dock kunna hålla i en lödkolv och ha lite koll på DOS för att kunna använda det. Trionic-5 stöder inte programering via OBD2 så man måste löda dit en kontakt på kretskortet i boxen för att kunna programmera. Man måste också ha ett litet adapterkort som går att köpa på nätet eller bygga själv.
Jag jobbar på en USB-lösning för windows men det är fortfarande en del jobb kvar innan den är klar.
9000CSE 2.3T -96 med justerad programvara
Låter ju intressant det här skall in dä å läsa sen.
ps föddes med dos i blodet
Saab 9000 Cs 2.3t -93 .Ingen körning i år heller
Saab 9-5 2.0t kombi
Opel Astra 1.4 kombi Pendlarbil
Och snart en T7Suite....Ursprungligen postat av s6_Tomas
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Kan man se knackning i programmet? i så fall har det ett klart övertag mot eftermarknadsgrejjor.
Dennis Mollberg
Saab 96 -73 b202 turbo
Du kan ju koppla in en diod mot T5 boxen för att se om det spikar. I röret för T5Suite ligger att kunna övervaka parametrar i realtid och då kan du naturligtvis välja att logga spikflaggan.Ursprungligen postat av T16
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Det är ju kul att det finns kreativt fok som klurar på och fixar grejor. Men det verkar ändå som det däringa T5-suite har lite begränsningar mot det riktiga program som man använder (SAAB själva alltså) när man kalibrerar styrprogrammet.
I det kan man ju se spikningar per cylinder i realtid, liksom en spikräkningsmapp som håller koll på antal spikningar per cylinder, vid vilken last och varvtal det spikar m.m.
Likaså kan man ju logga valfria parametrar i realtid direkt på PC-skärmen som grafik, lagra och sen spela upp och analysera.
Även om T5 idag är rätt ålderstiget, det kom ju redan 93/94 så det är ju 14 år gammalt nu, så är det än idag rätt avancerat om man ser till funktioner. Det kanske inte finns alla fränfunktionr "grabbar vill ha" men det beror ju på att det ju är ett motorstyr för en vanlig beskedlig familjebils, som ingen utomstående ska mickla med, och inte ett eftermarknadssystem för kunder som bygger eget trimmar och ska mickla själva.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Vi är inte klar än.....Ursprungligen postat av Tony 418
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Nu kan man även koppla upp sig via canbus till T5boxen och få ut realtidsvärden, se vart i olika mappar värden hämtas ut, sprikning, läsa ut ram. Nästa steg är ändring direkt i ram, ligger någon vecka bort, efter det programmering av box via canbus för att slippa löda i boxen(eller öppna boxen överhuvudtaget för den delen).
Nackdelen med CAN är att själva interfacet är betydligt dyrare än BDM(lödning).
Exepel på hur det kan se ut:
///Mackanized
Tillbaka
Trevligt om ett mappbart sprut blir i princip gratis och redan sitter på motorn!
Dennis Mollberg
Saab 96 -73 b202 turbo
vart kan man läsa mer om det där Caninterfacet och vad är priset igentligen ?
Saab 9000 Cs 2.3t -93 .Ingen körning i år heller
Saab 9-5 2.0t kombi
Opel Astra 1.4 kombi Pendlarbil
Interfacet: http://www.canusb.com/Ursprungligen postat av wlt313l
Priset: http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... &refcode=p
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
NU hänger jag inte med längre här .. hur kopplar man t5 boxen via serial kontakt
Saab 9000 Cs 2.3t -93 .Ingen körning i år heller
Saab 9-5 2.0t kombi
Opel Astra 1.4 kombi Pendlarbil
RTFM..Ursprungligen postat av wlt313l
http://members.home.nl/t5suite/Trionic%205.pdf Sid 77. Sid 83 om man räknar ifrån försättsbladet.
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Kanske skulle kollat det först hahah ledsen för det
Saab 9000 Cs 2.3t -93 .Ingen körning i år heller
Saab 9-5 2.0t kombi
Opel Astra 1.4 kombi Pendlarbil
Man kanske skulle köpa en sådan för att övervaka lite variabler i motorn under drift.. Vore rätt intressant.
Någon som vet när man kan programmera sin ECU med CANUSB?
ng900 brumm brumm
Du kan ju ändra i RAM-minnet nu via CAN men att permanenta genom att flasha om ECU via CAN dröjer ett tag till. Men för att mappa utan att flasha om funkar.Ursprungligen postat av alu-
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...