Sidan 5 av 65 FörstaFörsta ... 345671555 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1282

Ämne: Någon som har provat T5Suite ?

  1. #81
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    har nu kvar att löda fast DB9 honan till mitt resterande kablage, hur lång får sladden egentligen vara mellan "saab" kontakten och DB9 honan? just för tillfället är nätverkssladden typ 1,75 lång och det verkar vara för långt efter det jag läst. förslag?

    Marz
    3meter fungerar iallafall för mig
    ///Mackanized
    Tillbaka

  2. #82
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #83
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    tack då kör jag på tänkte på det att det går ju inte att flasha via canusb än men måste man ha kvar datorn i bilen om man mappar om den eller kan man köra med det sparat i ram minnet i boxen?

    Marz

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    579

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hejsan.
    Håller på att göra mig en kabel också. Allt är inhandlat.

    Men en fråga då. Jag har en 20m nätverkskabel liggandes korsad.
    Och eftersom den inte får vara för lång som det verkar så undrar jag om man kan klippa den varsom och löda, eller behöver man klippa den vid kontakterna för att det är just där den är korsad?

    Var längesen jag sysslade med nätverkskablar och lan
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  5. #85
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    den borde vara korsad hela vägen så det är nog bara att klippa men du borde kunna känna om den är korsad redan utanpå.

    Marz

  6. #86
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Korsad är inte ordet som är intressant i detta sammanhanget utan tvinnad/twisted. Alla tp-kablar har tvinnade trådpar hela vägen, därav namnet twisted pair. Så klipp var som helst.

    (Korsad tp använder du ju t ex mellan två pc utan switch eller två gamla switchar som inte har autosensing på typ av kabel)

    Är tveksam till att man ens behöver fundera på längderna, can-bussen ligger ju på 500 kilobit som mest vilket ju får anses slow-motion på tp-kabel (körs ju upp till gigabit om man nyttjar alla paren eller 100Mbit på 4 trådar uppåt en 120m.)
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    579

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Korsad är inte ordet som är intressant i detta sammanhanget utan tvinnad/twisted. Alla tp-kablar har tvinnade trådpar hela vägen, därav namnet twisted pair. Så klipp var som helst.

    (Korsad tp använder du ju t ex mellan två pc utan switch eller två gamla switchar som inte har autosensing på typ av kabel)

    Är tveksam till att man ens behöver fundera på längderna, can-bussen ligger ju på 500 kilobit som mest vilket ju får anses slow-motion på tp-kabel (körs ju upp till gigabit om man nyttjar alla paren eller 100Mbit på 4 trådar uppåt en 120m.)
    Okej. Tack för svaret!
    Nu ska det lödas
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  8. #88
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    måste bara kolla, vad är det som gör lawicels canusb så speciell? om man har en DB9 port på datorn så borde det väl gå att köra genom den? vet att T5suite är skriven för CANUSBn men går det inte att ladda hem en "emuator" så datorn tolkar DB9 porten som lawicels CANUSB? Eller är det något särskillt med just att det är CAN?

    Nyfiken

    Marz

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    måste bara kolla, vad är det som gör lawicels canusb så speciell? om man har en DB9 port på datorn så borde det väl gå att köra genom den? vet att T5suite är skriven för CANUSBn men går det inte att ladda hem en "emuator" så datorn tolkar DB9 porten som lawicels CANUSB? Eller är det något särskillt med just att det är CAN?

    Nyfiken

    Marz
    Standarden på den vanliga 9-poliga du har heter rs-232, en seriell port som stöjer upp till 115kbit på en vanlig pc. Det finns adaptrar mellan rs-232/can men det blir ju aldrig så snabbt som via usb, sen är ju mjukvaran som du säger gjord för just drivrutinerna till lawicels canusb så om man inte vill koda om så är det bara att betala och se glad ut.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  10. #90
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    okey. Då vet jag hur det ligger till

    Marz

  11. #91
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    nu har jag lött ihop ett eget BDM efter ritning. finns det något sätt att testa om den fungerar som den ska?
    kollade på flash minnena i boxen också det stod CSI på dem. Så jag antar att jag inte har ett par AMD minnen?

    Marz

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    I manualen till T5Suite står exempel på hur du provar den mot boxen. Det finns i princip ingen risk att skada boxen eller datorn om din BDM adapter skulle vara fel förutsatt att du är försiktig med ESD (statisk elektricitet). Ta inte på några strömledande delar (komponentben på kretskorten eller några kontakter) med händerna om du inte har avledande handledsband eller liknande.
    Det enda som händer om du gjort fel är att det inte fungerar. Om du kan läsa ur program ur boxen och öppna filen i T5Suite fungerar det. Då är det per automatik också safe att skriva till boxen. Kolla, åtminstånde de första gångerna, att det du skrivit blir korrekt genom att läsa tillbaka det och jämföra filerna bit-wise i T5Suite. De skall vara identiska om det är ok.

    CSI är inte AMD så det stämmer
    9000CSE 2.3T -96 med justerad programvara

  13. #93
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av s6_Tomas
    I manualen till T5Suite står exempel på hur du provar den mot boxen. Det finns i princip ingen risk att skada boxen eller datorn om din BDM adapter skulle vara fel förutsatt att du är försiktig med ESD (statisk elektricitet). Ta inte på några strömledande delar (komponentben på kretskorten eller några kontakter) med händerna om du inte har avledande handledsband eller liknande.
    Det enda som händer om du gjort fel är att det inte fungerar. Om du kan läsa ur program ur boxen och öppna filen i T5Suite fungerar det. Då är det per automatik också safe att skriva till boxen. Kolla, åtminstånde de första gångerna, att det du skrivit blir korrekt genom att läsa tillbaka det och jämföra filerna bit-wise i T5Suite. De skall vara identiska om det är ok.

    CSI är inte AMD så det stämmer
    ok ska testa detta imorn har en batteri "emulator" men den skickar ut 14,6V tror ni att det fungerar ändå? läste att någon klarat det med 12V men ville bara checka.

    marz

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Jupp är inget problem. Är tom rekommenderat om det är T5 vi pratar om.
    MEN om det är "märkningen" som säger 14,6 volt så hade jag först mätat upp vad du har i verkligheten på den. Är tyvärr så att vissa enkla eliminatorer lämnar ganska mycket mer än vad märkningen säger...
    1,4 Bar ÄR Kul......

  15. #95
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    satt med voltmeter och mätte, den ska tydligen bara gå upp till 12V men gick att vrida lite mer än till 12V markeringen och då gick den som sagt upp till 14,6. Så om jag ska programera boxen så ska jag hellre köra på 12V alltså?

    japp T5

    Marz

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    12 volt funkar i dom flesta fall att programmera med. Har man amd minnena som kan vara svåra att programmera så används allt upp till 16-17 volt.

    Anledningen att jag menade att du skulle kolla vara att du sa att eliminatorn gav 14.6 volt och som du själv upptäckt kan man få ut mer än vad märkningen säger. Personligen vill jag veta vad jag får ut....
    1,4 Bar ÄR Kul......

  17. #97
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av stefan2
    12 volt funkar i dom flesta fall att programmera med. Har man amd minnena som kan vara svåra att programmera så används allt upp till 16-17 volt.

    Anledningen att jag menade att du skulle kolla vara att du sa att eliminatorn gav 14.6 volt och som du själv upptäckt kan man få ut mer än vad märkningen säger. Personligen vill jag veta vad jag får ut....
    Ok, jo ställde man den på 12V så fick man 11,9V så det stämde ganska bra iaf
    Blir spännande imorn

    marz

  18. #98
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Så hur gick det nu då?

    Blev det mappat och klart för Marz? Funkar det bra?Vill ju veta hur andra klarar sig innan jag själv kör igång...
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  19. #99
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Det är klart att det fungerar! Är en liten flerstegsraket där man först måste få rätt på själva BDM-interfacet ihop med datorn, därefter rätt inställningar för att kunna läsa och skriva utan fel till boxen. Först därefter är det dags ändra mapparna...

    Hoppas att Marz kommit en bit på vägen!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  20. #100
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej igen!

    Det fungerade mycket bra och smärtfritt Den svåraste delen var som sagt att få bdm:et att jobba ihop med datorn, se till att ha rätt inställning på parallell-porten det var den som trasslade mest, men när det problemet var löst så gick det som en dans Fick lite utav en chock när datorn helt plötsligt slog till med att gå i vänteläge . Detta gick ändå bra för programmeringen fortsatte med en gång efter vi satte igång den. Fast det var ju inte att rekommendera. Fick programmera om boxen två gånger då imobilizern (stavning?) var på först gången. Men sedan gick det bra och det blev ett himla flås i bilen. Och det var ändå bara steg 1. Ska köpa en begagnad box innan jag sätter i steg 3, vill ha min org kvar som backup-box. Nästa steg blir också att köpa en CANUSB eftersom jag tyckte att laddet kom lite för sent bl.a. samt att sätta in en spikdiod/knocking led. Gick också väldigt bra att använda sig utav 12V till CSI minnena. Så jag är mycket nöjd

    Marz

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •