Sidan 52 av 65 FörstaFörsta ... 242505152535462 ... SistaSista
Resultat 1 021 till 1 040 av 1282

Ämne: Någon som har provat T5Suite ?

  1. #1021
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av zimm

    kan inte garantera att det fungerar, kollar du runt lite på ecu-project så hittar du säkert något, vet att det är två personer där som har gjort programvara för att flasha dessa minnen. en tjej som gjort ett eget interface, hon är även den som gjort programvaran till t5-suite.

    och en annan snubbe som gjort ett script. skulle i så fall vara hanns script som fungerar, då jag tror att det är gjort för paralellportsprogrammering.

    här är det iaf, du hittar säkert svaret i den tråden: http://forum.ecuproject.com/showthread. ... t=am29f010
    Jo, den snubben är jag och du måste göra om .bin-filen till .s19 format när du använder LPT-interface. Jag undrar om inte Sophie städade upp dessa TRP så att de funkar snabbare till LPT-interface också?

    J.K Nilsson
    kul att det var en stcs:are som gjort den

    som sagt har jag inte kollat in i det så mycket, då jag använder en combiadapter. men isåfall finns det nog i hennes tråd för de som vill programmera dessa minnen med bdm.

    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    Måste bara fråga alla ni som har konverterat era bilar vad era bilar dra liter per mil,har nämligen en polare som kör en 9-3 viggen som är lite preppad och även E85 konverterad och hans bil drar 0,75 liter per mil och min ligger på 1,4 liter per mil,visst han har T7 men ska det skilja så jäkla mycket?
    1.4 låter lite på den höga sidan, kör du många korta sträckor? för det är då som e85 gör sämst ifrån sig, innan motorn kommit upp i arbetstemp så drar bilen massor mer än motsvarande på bensin.

    min bil som har ett program nästan identiskt din drar ungefär 1.15-1.2 milen, blandad körning. och långkörning kan man komma ner till 0.9 ungefär om man kör lite bränslesmart.

    har du provat att byta tillbaka till bensin och se om den fortfarande drar mycket?

    och 0.75 är väldigt imponerande på e85, tror inte jag har sett någon få så låga siffror.

  2. #1022
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Någon som har provat T5Suite ?

    0,75 på E85 får jag inte ens ner vår Clio på i blandad körning.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #1023
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jo, den snubben är jag och du måste göra om .bin-filen till .s19 format när du använder LPT-interface. Jag undrar om inte Sophie städade upp dessa TRP så att de funkar snabbare till LPT-interface också?

    J.K Nilsson
    kul att det var en stcs:are som gjort den

    som sagt har jag inte kollat in i det så mycket, då jag använder en combiadapter. men isåfall finns det nog i hennes tråd för de som vill programmera dessa minnen med bdm.

    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    Måste bara fråga alla ni som har konverterat era bilar vad era bilar dra liter per mil,har nämligen en polare som kör en 9-3 viggen som är lite preppad och även E85 konverterad och hans bil drar 0,75 liter per mil och min ligger på 1,4 liter per mil,visst han har T7 men ska det skilja så jäkla mycket?
    1.4 låter lite på den höga sidan, kör du många korta sträckor? för det är då som e85 gör sämst ifrån sig, innan motorn kommit upp i arbetstemp så drar bilen massor mer än motsvarande på bensin.

    min bil som har ett program nästan identiskt din drar ungefär 1.15-1.2 milen, blandad körning. och långkörning kan man komma ner till 0.9 ungefär om man kör lite bränslesmart.

    har du provat att byta tillbaka till bensin och se om den fortfarande drar mycket?

    och 0.75 är väldigt imponerande på e85, tror inte jag har sett någon få så låga siffror.

    Jag kör nästan inga korta sträckor alls bor ju i västerhaninge och jobbar i sickla kör inte så mycket annat än till jobbet.

    tänkte pröva köra på bensin ett tag min på nätt konstigt sett så passar inte original boxen längre prövade ta bort den konverterade och skulle sätta dit original boxen men fick vända den ett halvt varv för att den skulle passa på "handsken"

  4. #1024
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Någon som har provat T5Suite ?

    Någon som skruvat ihop boxen åt fel håll. Skruva ut delen med kontakten och kretskortet och vänd på den
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #1025
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    Citat Ursprungligen postat av zimm

    kul att det var en stcs:are som gjort den

    som sagt har jag inte kollat in i det så mycket, då jag använder en combiadapter. men isåfall finns det nog i hennes tråd för de som vill programmera dessa minnen med bdm.



    1.4 låter lite på den höga sidan, kör du många korta sträckor? för det är då som e85 gör sämst ifrån sig, innan motorn kommit upp i arbetstemp så drar bilen massor mer än motsvarande på bensin.

    min bil som har ett program nästan identiskt din drar ungefär 1.15-1.2 milen, blandad körning. och långkörning kan man komma ner till 0.9 ungefär om man kör lite bränslesmart.

    har du provat att byta tillbaka till bensin och se om den fortfarande drar mycket?

    och 0.75 är väldigt imponerande på e85, tror inte jag har sett någon få så låga siffror.

    Jag kör nästan inga korta sträckor alls bor ju i västerhaninge och jobbar i sickla kör inte så mycket annat än till jobbet.

    tänkte pröva köra på bensin ett tag min på nätt konstigt sett så passar inte original boxen längre prövade ta bort den konverterade och skulle sätta dit original boxen men fick vända den ett halvt varv för att den skulle passa på "handsken"
    okej, prova på bensin och se.

    låter som kretskortet är felvänt. det är 6 torx-skruvar å skruva ur sen kan man vända på det.

    kretskortets botten skall vara på motsatt sida mot fästena.

  6. #1026
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av pitejohan


    Jag kör nästan inga korta sträckor alls bor ju i västerhaninge och jobbar i sickla kör inte så mycket annat än till jobbet.

    tänkte pröva köra på bensin ett tag min på nätt konstigt sett så passar inte original boxen längre prövade ta bort den konverterade och skulle sätta dit original boxen men fick vända den ett halvt varv för att den skulle passa på "handsken"
    okej, prova på bensin och se.

    låter som kretskortet är felvänt. det är 6 torx-skruvar å skruva ur sen kan man vända på det.

    kretskortets botten skall vara på motsatt sida mot fästena.
    Det konstiga är att jag inte har rört den,boxen har bara legat på hyllan sen jag byte

  7. #1027
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Öppnade min box där det satt en socket från superchip/motornord. Minnet som satt jämte socket:en var ett CSI CAT28F010N-12 och det som satt i Socket:en var också ett CSI CAT28..... Är dessa standard minnen?

    Om det är det så skulle jag ju bara kunna lyfta ur det ur socket:en och flytta ned det direkt i boxen igen och kunna flasha den..

    Edit: Hittade svar på mina frågor, läser man bara manualen lite flitigt så får man ju svar på de mesta, om inte allt.

  8. #1028
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Gör en dubbelpost till följt av lite nya frågor och problem som har kommit upp under jakten av fungerande T5 Suite.

    Fick inte det att synka i "Delayet" för fem i öre med min Xp data, så provade med en gammal Windows ME iställt. Nu funkar det, till viss del......

    Mitt nuvarande problem är att vilken hastighet jag än ställer på "delayet" så får jag alltid samma "koder" efter de första nollorna börjar det på 04FF .... Print för er som är intresserad: http://i49.tinypic.com/1o4pba.jpg

    Boxen har spänning (15,2v), bra lödningar (har mätt kontakten ut i boxen), bdm kabeln sitter rätt i boxen, har provat att köra med både gamla och nya script i samma mapp som BD32 ligger utan resultat. Och userport behövs ju ej på denna Dos datan.

    Så tips mottages mer än gärna, kanske ska till någon ändring för LPT i bios?

    Mvh Mike

  9. #1029
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Ser ju ut som den läser programmet. Har du provat att köra dumpt5 och läsa ur programmet?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #1030
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Ser ju ut som den läser programmet. Har du provat att köra dumpt5 och läsa ur programmet?

    J.K Nilsson
    Provade faktiskt de igår sedan, funkade kalas! Men boxen var ju ej original, så har fått felmeddelande när jag lägger in steg 3 i bin filen...

    Kan man göra en helt ny .bin fil direkt i programmet dvs på "create project" och sedan lägga in steg 3 där och sedan då läsa in den i boxen?

  11. #1031
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej.

    På min 9-3a så har jag 2st lambda orginal. Jag funderar bara på vad den bakre gör. Fungerar den som en bredbandslabda. Om jag skall koppla in en bredbandslabda till styrboxen, behöver jag koppla ur den bakre orginal labdan då.



    MVH Nurmi

  12. #1032
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Den bakre lambdan används för att känna av om katalysatorn fungerar som den ska.
    Gör det inte det så känner lambdan av det och skickar felkod.

    Huruvida du måste koppla ur den om du ska köra med bredbandslambda vet jag dock inte, men om du kollar vilken pin den går på på boxen och kollar vilken pin man ska köra på med bredbandslambda så har du nog svaret där.

    Tillägg:
    T5Suite har väl tre olika alternativ till var du kan koppla bredbandslambdan.
    Alla de tre pinnarna borde inte användas av den bakre lambdan.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #1033
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Tack Travis.

    Jag skall försöka koppla in Lambdan i dag.

    En sak till som jag funderar på är Autotune. Hur bra blir bränslemappen med Autotune på E85. Behöver man finjustera efteråt.


    MVH Nurmi

  14. #1034
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Tack Travis.

    Jag skall försöka koppla in Lambdan i dag.

    En sak till som jag funderar på är Autotune. Hur bra blir bränslemappen med Autotune på E85. Behöver man finjustera efteråt.


    MVH Nurmi
    Har själv inte pysslat med autotune än, men har hört att det blir en bra grund som bör finjusteras.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #1035
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Tack Travis.

    Jag skall försöka koppla in Lambdan i dag.

    En sak till som jag funderar på är Autotune. Hur bra blir bränslemappen med Autotune på E85. Behöver man finjustera efteråt.


    MVH Nurmi

    autotune utför en ganska enkel uppgift, den tar ett medelvärde i varje cell på vilket lambdavärde bilen uppnår. och om dessa celler avviker så kommer den att kompencera med samma faktor.

    så sålänge värdet från lambdan är pålitligt så blir det ett helt okej program.

    innan du kör autotune så prova att öppna upp "AFR error" och kör en runda, försök att använda så mycket av motorns register du kan. så får du upp en ganska bra bild av hur bra din mapp är.

    det blir även bättre om du även stänger av all lambda-reglering, så din mapp inte är adapterad massor när du börjar göra dina ändringar.

    men om du vill få massor av hästar och vill fetta på lite på höga laddtryck, som är poppis på turbobilar, för att hålla ner avgastempen och få lite mer effekt. så får du göra det manuellt.


    men mappen som "convert to e85" är ganska bra om du inte ändrat massor annat på bilen. så du kommer nog inte behöva ändra så mycket. det som man brukar få ändra är uppstartsfaktorer för när det blir lite kallt ute.

  16. #1036
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Tack för all hjälp.

    Jag fick lambdan att fungera ihop med T5suite i dag.
    Värderna verkar vara riktiga med.

    Blir att prova Autotune till heljen.


    MVH Nurmi

  17. #1037
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Tack för all hjälp.

    Jag fick lambdan att fungera ihop med T5suite i dag.
    Värderna verkar vara riktiga med.

    Blir att prova Autotune till heljen.


    MVH Nurmi
    Vilken bredbandslambda kör du med?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #1038
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Zeitronix zt-2

  19. #1039
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej.

    Jag var ute å provade Autotune lite i dag.
    Men när jag kommer så långt att jag kört en bra runda och accepterar
    ändringarna så ser jag inga förändringar i VE mapp.

    Borde inte VE mappen ändras då.
    Gämför jag Mappen med den kopia innan provkörningen så
    ser jag att lite andra saker har ändrat sig med inte VE mapp.

    Vad gör jag för fel.


    MVH Nurmi

  20. #1040

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Någon i Sundsvallsregionen som kan programmera om min ECU till steg1. Allt på bilen är orginal. Möjligen programmera om den till etanol. ?

    Har läst igenom tråden men känner att det är olika svar hela tiden. Om man skall göra detta själv. Vad är billigast ?

    Vilken form av utrustning behöver jag skaffa för att kunna koppla in mig ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •