Sidan 4 av 65 FörstaFörsta ... 234561454 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 1282

Ämne: Någon som har provat T5Suite ?

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Nja - för att kunna koppla upp sig mot styrboxen via CANUSB måste dels boxen vara upplåst (ett enkelt val i T5Suite) och laddats tillbaka i boxen igen och sedan måste du ha samma program både i din laptop som i boxen. Utifrån detta kan du därefter mappa boxen ute på vägarna medan du kör eftersom du hela tiden sparar den senaste versionen även på din dator. Skulle Trionicboxen bli strömlös förlorar du alla ändringar i den och det återgår till det senaste du laddade ner med BDM-interfacet.

    Om du inte tänker mappa på gatan utan nöja dig med ett enkelt Steg 1-3 (finns funktion för detta inbyggt i T5Suite) så räcker det med ett BDM-interface.

    Om man saknar parallellport på laptopen så finns det sådana som kan anslutas via PCMCIA-porten och skall fungera. Jag har dock haft problem att få nyare datorer att kunna ansluta med BDM så jag har en gammal laptop som enbart används för de sakerna och sedan en annan moderna laptop för att logga och leka ute på vägen.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    okey då börjar jag fatta detta
    måste det vara ett PCMCIA kort då? går det inte med

    http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:469276

    som är usb?

    vilka är de stora fördelarna med att mappa när man kör?
    Marz

  3. #63
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Ställer mig mycket tveksam till om en parallellport via USB fungerar...

    Fördelarna med att ha en CANUSB-adapter är att man kan logga värden medan man kör och på så sätt få mer information om hur programmet egentligen fungerar. Om man då märker att den tex spikar eller går fett vid en specifik punkt kan man online justera bränsle där och direkt få feedback på om det gav önskat resultat etc.

    Sedan kan man ju gå den vägen som WELiN gör med sin 9000 och fast montera en skärm eller en Carputer med T5Suite i...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Ställer mig mycket tveksam till om en parallellport via USB fungerar...

    Fördelarna med att ha en CANUSB-adapter är att man kan logga värden medan man kör och på så sätt få mer information om hur programmet egentligen fungerar. Om man då märker att den tex spikar eller går fett vid en specifik punkt kan man online justera bränsle där och direkt få feedback på om det gav önskat resultat etc.
    ok, ja då ska jag nog inte lägga några pengar på det. då får det bli en PCMCIA adapter om ett tag, och senare efter det en CANUSB. ska nog gå ut och gräva lite i bilen och se om jag hittar några anslutningar vid steget nu

    Marz

  5. #65
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Om du menar där du skall ansluta dig på CAN-bussen så sitter den kontakten längs kabelstammen från T5-boxen och upp bakom handskfacket - det är lite lurigt att hitta rätt, men jag låter min kabel sitta mer eller mindre permanent i bilen...

    I ditt fall så hade jag börjat med ett BDM-interface och försökt få det att fungera - det kan ta ganska lång tid innan sakerna lirar. Tror jag höll på ca en månad innan det fungerade för min del. Då kan du även köra ett enkelt Wizard Steg 1 och leka lite med olika justeringar i T5Suite och därefter avgöra om du vill ta steget till CANUSB. Ett BDM med kringutrustning kan man få igång för runt 1000:- inkl spänningsförsörjning för att flasha boxen....

    Ett annat råd kan vara att regga dig på www.ecuproject.com eftersom T5Suite-delen inte är speciellt aktiv på lowbudget-forumet...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    okey då ska jag signa upp direkt, detta ska bli spännande
    Några mer tips? försöker lära mig så mycket som möjligt.

    Marz

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Ett BDM med kringutrustning kan man få igång för runt 1000:- inkl spänningsförsörjning för att flasha boxen....
    Snarare runt 500kr. Man behöver ju inte köpa ett fint labbagg, utan det går utmärkt med en sån här: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,354000000

    Kör själv med en sån

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    tänkte kolla om någon med ett bdm har lust att återuppliva en box åt mig som dog vid can flashning? mitt bdm får jag inte igång nämligen... mot ersättning givetvis.

  9. #69
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Beror ju på om man har lödkolv och sånt redan hemma - jag räknade med att man börjar från scratch. Har man redan allt är det ju till och med helt gratis!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Beror ju på om man har lödkolv och sånt redan hemma - jag räknade med att man börjar från scratch. Har man redan allt är det ju till och med helt gratis!
    Aha, i min värld så har alla en lödstation hemma. Lite insnöad man är kanske

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    tänkte kolla om någon med ett bdm har lust att återuppliva en box åt mig som dog vid can flashning? mitt bdm får jag inte igång nämligen... mot ersättning givetvis.
    Om det inte löser sig med någon närmare så hör av dig så fixar vi det. och nej ersättning tas inte ut..... SAAB folk får hjälpas åt i dessa dystra tider :-)
    1,4 Bar ÄR Kul......

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    var kan man köpa ett billigt BDM interface någonstans?
    jag läste att det var en annorlunda kontakt på ng900 än på 9000, hur ser min ut då (ng900)?

    Marz

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    BDM kontakten ser likadan ut till både T5 o T7 däremot är den spegelvänd på T7. Tips är att ladda ner dokumentationen till T5-suite och T7-Suite och läsa den. Kommer att hjälpa dig mycket i början för där står allt!
    1,4 Bar ÄR Kul......

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    förlåt, nu uttryckte jag mig väldigt otydligt
    jag menade den kontakten som kommer från t5 boxen som man ansluter canusb sladden i. Hur ser den ut på ng900?, jag hade läst att det var skillnad på 9000 och ng900.

    sorry..
    Marz

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Visst är den annorlunda. På 900 är den 4-kantig coh på 9000 rund.
    Kolla här http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... r&start=60
    1,4 Bar ÄR Kul......

  16. #76
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    ok jag tog en kontakt från en 9000 som hade varit till stereon och flyttade om bläcken inuti så det passade på kontaktstycket som det skulle. har det någon betydelse hur lång sladden/arna ska vara mellan "bil-kontakten" och "data-kontakten" man ska ju tvinna dem, varför då?

    och vad är skillnaden på CANUSB adaptern och den här från elfa?

    https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog

    Marz

  17. #77
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Länken fungerar inte, men den viktigaste skillnaden är att T5Suite är skrivet för att fungera ihop med Lawicels CANUSB-adapter så om du inte vill utveckla ett eget program så är det i nuläget Lawicels variant som gäller.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    blev något fel på länken ihop med att jag gjorde en sökning.

    jahapp då är det ingen idé att leta efter billigare CANUSB med andra ord.

    Går det att använda sig av en DB9F kabel för att tillverka kabeln som går emellan trionic 5 kontakten och CANUSB:n?

    hoppas det går att förstå, jag menar då den kabeln som varken tillhör bilen eller datorn om man nu kan säga så
    den som finns på denna sida
    http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=654

    Marz

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Jupp det "borde" funka. Men det är ju rekommenderat att man tvinnar kablarna och det löste jag genom att använda en överbliven bit nätverkskabel. Tvinnat och klart :-)
    1,4 Bar ÄR Kul......

  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    har nu kvar att löda fast DB9 honan till mitt resterande kablage, hur lång får sladden egentligen vara mellan "saab" kontakten och DB9 honan? just för tillfället är nätverkssladden typ 1,75 lång och det verkar vara för långt efter det jag läst. förslag?

    Marz

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •