Sidan 13 av 65 FörstaFörsta ... 311121314152363 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 1282

Ämne: Någon som har provat T5Suite ?

  1. #241
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej!

    Är den någon som vet om det är fast MAP spänningsvärde för laddtrycksspärren i T5 mappen eller kan man ändra på den och vad den heter så man kan söka på den?
    Ser värde i mappen men vet ej vad den har för relation med utspönning från MAP givare?

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  2. #242
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Är den någon som vet om det är fast MAP spänningsvärde för laddtrycksspärren i T5 mappen eller kan man ändra på den och vad den heter så man kan söka på den?
    Ser värde i mappen men vet ej vad den har för relation med utspönning från MAP givare?

    Mvh H-engine
    Den heter Tryck_vakt_tab!
    Med original 2,5 bars mapsensor kan du max sätta den på 1,54bar
    1,55 stänger av funktionen.
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  3. #243
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej!

    OK.. en fråga ang. tryckvakten. Är den adaptationsvärde eller inte? Om den aktiveras många ggr. kommer den att påverka laddtrycket eller är det en ren säkerhetsrutin som inte kalkyleras till adaption?

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  4. #244
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    OK.. en fråga ang. tryckvakten. Är den adaptationsvärde eller inte? Om den aktiveras många ggr. kommer den att påverka laddtrycket eller är det en ren säkerhetsrutin som inte kalkyleras till adaption?

    Mvh H-engine
    Adaption på en tryckvakt?
    1,54 bar är det som gäller med standard sensor, flyttar sig inte i programmet. Sensorn kan ju dock visa fel när den kommer så nära gränsen, över 1,3bar är den inte helt exakt.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #245
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej!

    Du verkar vara chockad över egen förklaring om varför skulle eventuellt tryckvakten som är mjukvarustyrd kunna ingå i adaption. Tänk en gång till vad jag har frågat.

    Efter upprepade ggr är det helt möjligt att flytta Offset till MAP skalan.

    Har inte fått svar!

    Mvh H-engine

    PS: Det finns en ikke konventionell anledning varför jag ställt fråga.
    jag tror = att vilseledda fakta

  6. #246
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Jag skulle säga nej tryckvakten flyttar sig inte utan går går på värdet som matas in från mapsensorn (0-255).
    Kan ju dock inte garantera detta utan att gå in och kolla direkt i assembler koden, det lär inte någon annan kunna heller så länge de inte jobbar på motorlabbet

    Du har inte förklarat varför du frågar frågan, okonventionell, är det responssystem du vill skaffa?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #247
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    OK.. en fråga ang. tryckvakten. Är den adaptationsvärde eller inte? Om den aktiveras många ggr. kommer den att påverka laddtrycket eller är det en ren säkerhetsrutin som inte kalkyleras till adaption?

    Mvh H-engine
    Sätt tryckvakten till 0.6 bar, åk ut och studsa på tryckvakten en förmiddag, kolla på en graderad tryckmätare i bilen om värdet ändrar sig i någon riktning för varje studs.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #248
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Mackan

    Nope, flat shift är det fråga om, kör med den men vill va säkert att den inte påverkar adaptionen långsiktig.
    Inget som man märkt men tanke va att VETA.
    Använder egen krets som när TPS i botten (villkor) då man vid dragläge och under skickar 5V till T5 MAP input signal.
    (lägger över MAPens utgång en strömbegränsat 5V spänning).



    J.K Nilsson
    pfff...

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  9. #249
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Några välutvecklade hjärnor på ECUProject håller på att ta fram ett egenutvecklatalternativ till Lawicells adapter (som kostar 1500 kr - inte 1000 kr) så om du kan vänta ett halvår så finns nog det alternativet istället.
    Är det någon som vet hur det går? Det vore ju nice om man kunde löda ihop ett själv som bdm:et
    och hur går det med flashning via canusb?

    Marz

  10. #250
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Det har på Trionic Suite sidan dykt upp ett program som heter T5 CAN Flasher
    så det verkar som om det nu är möjligt att flasha T5 via CANUSB.
    http://trionic.mobixs.eu/T5CanFlash.msi
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  11. #251
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Kräver dock fortfarande +15V på pinne 65 så det kräver lite pyssel för att kunna bränna program med boxen i bilen... Dock är denna framgång helt fantastisk!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #252
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    underbart! detta ska jag nog testa snart . inget nytt om canusb?

    Marz

  13. #253
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hej! jag har några frågor.. har läst en massa och jag har canusb adaptern. men jag undrar om jag måste ha bdm också först för att "öppna" minnena?? eller har jag fattat fel? provade att ansluta idag och körde "read ECU through CAN bus" och det var inga problem men min bil är chippad så att då måste jag väll ladda hem en annan fil och skriva den till ecu:n? och sen utgå från den om programmet tex ska göra en steg 3 mappning? vill inte skriva nånting till ecu för ens jag vet lite mer.. :P hård pluggar nu allt som finns att läsa men de e så mycket :P förresten finns det någon i närheten av söderhamn som kanske skulle kunna hjälpa mig lite med att komma igång?

  14. #254
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Jag har flashat en box via can med T5 suite och canusb under veckan här, funkade kalas. Det är samma programsnuttar (inte helt otippat.. ) som ligger i t5 can flasher som numera finns i senaste versionen av t5 suite.

    Miche_a> Du behöver inte göra nåt med bdm innan utan det är bara att köra på och flasha via can. Viktigt är som Mats säger att ha +15v på pinne 65.

    Den filen du har läst ut är väl en bra utgångspunkt att fortsätta trimma från? Kör steg 3 i wizarden i T5 suite t ex. om du har rätt avgas etc.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  15. #255
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Miche_a ->
    Spara en kopia först på din fil.

    Om jag nu läst T5 dokumentationen rätt så är pinne 65 på boxen direkt ansluten till stift 6 på SFI kontakten.
    För att kunna flasha i bilen lättast via CAN så sätter man i ett stift till (nr 6) i SFI stycket som man har på nätverkskabel till CANUSB interfacet och ansluter labbaggets + (15V) där och jordar agget på lämpligt ställe i bilen!!??
    Eller hur har ni gjort som flashat via CAN i bilen?
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  16. #256
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    vad härligt de e när man får svar såhär fort

    Jag kollade på t5 dokumentationen och där står det att 6an är GN alltså jord om jag inte har fått fel i huvet nu när klockan börjar bli morgon igen.. men ska jag koppla +15v där ändå? Det är föresten en ng900 som jag har och jag har alltså den fyrkantiga kontakten..

  17. #257
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Miche_a ->
    Spara en kopia först på din fil.

    Om jag nu läst T5 dokumentationen rätt så är pinne 65 på boxen direkt ansluten till stift 6 på SFI kontakten.
    För att kunna flasha i bilen lättast via CAN så sätter man i ett stift till (nr 6) i SFI stycket som man har på nätverkskabel till CANUSB interfacet och ansluter labbaggets + (15V) där och jordar agget på lämpligt ställe i bilen!!??
    Eller hur har ni gjort som flashat via CAN i bilen?
    http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=35257706
    jag tror = att vilseledda fakta

  18. #258
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Miche_a ->
    Stift 6 i DB9 kontakten är CAN_GND (jord)...liksom stift 3.

    H-engine ->
    Tack för länken men jag har ett labbagg som jag tänkte använda.
    Det är hur jag kopplar så att jag får 15v på pinne 65 på smidigast sätt som jag är osäker på.
    Går det att koppla + på stift 6 i SFI kontakten och - från agget i chassit bara...

    Igår så läste jag ur programmet i min box med T5 CAN Flasher men när jag skulle starta bilen så var den helt död...jag var tvungen att lyfta av + polen på batteriet en kort stund sen så startade den utan problem.
    Jag misstänker att CAN anslutningen i boxen ännu var öppen men jag avslutade programmet och kopplade från allt innan jag försökte starta…så vad gick fel?
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  19. #259
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    >>Charlie

    Det finns en risk att boxen inte startas om efter en CanFlash och då är proceduren precis som du skriver att man får återstarta boxen genom att ta bort spänningen till boxen en liten stund. Dilemma (han som skrivit T5Suite och T5 Can Flasher) har nämnt detta på ECUProject...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  20. #260
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Tack Mats för ditt snabba svar...jag måste ge en eloge till Dilemma och alla andra som lagtner ett oerhört arbete på T5Suite.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •