Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Misständningar 9000turbo -85

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083

    Misständningar 9000turbo -85

    Hejsan, jag lägger en ny tråd om mitt tändningsproblem då karaktären på den ändrats endel.


    När jag startar den på morgonen så går den igång lätt som en plätt. Lägger sig på en tomgång runt 1500varv. Men när man trycker på gaspedalen så misständer den riktigt mycket, den vägrar att stiga över 2500varv, står o hackar riktigt mycket.

    Om man istället låter den stå på tomgång, där den inte misständer i någon minut o sedan kör iväg så går det utmärkt, inte en tillstymmelse till misständningar.

    Då motorn sedan uppnått arbetstemp uppstår problem igen, dock inte lika allvarliga. Men nu är tomgången riktigt kass, den bluddrar o misständer riktigt mycket när man låter den stå på runt 1000varvs tomgång. Även när man gasar hör man mindre misständningar, dock inte i sådan mån att man störs av det när man kör bilen, den varvar ur som den ska o laddar som den ska, nästan upp till det röda...

    I min jakt på felet under gårdagen så bytte jag till nya NGK tändstift, annan LMM, nytt fördelarlock o tändkablar samt ställde in tändningen.

    Vad som märks vid hård körning är att det kan komma små avgaspuffar i form av lite svart rök.

    Vad kan nu vara boven i detta drama. Ringde saab o de verkar ju inte ha mycket koll. Han vill bara ha in bilen på en felsökning, som kostar 800:-.

    Jag vill lösa detta problemet själv o vet att det finns många kunniga människor här. Bilen som det handlar om är en 9000turbo -85. Alltså saknar den både kat o lamda.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ödeborg
    Inlägg
    22
    Tjena!

    Kolla så du inte har läckage någonstans på insugningsröret,med hjälp av startgas.Har du läck så höjs tomgången.
    Alltid en början?!

    mvh Eagle
    9000 Aero

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    har du läckage på insugröret som jag hade så varva det ganska friskt ca 5k!
    tror dock inte på nån läcka eftersom den går bra ett tag. kanske är nått med bränslet,
    Subaru Legacy

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Jo, måste nästan vara något med bränslet, eftersom den går bra på vissa varvtal o vid vissa tillfällen, men inte andra. Det skumma är ju att de kraftiga misstängningarna vid kallstart bara sker den första minuten då man startat.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    trycklangen vid Ic´n hoppas lös engång på min å då börja den hacka och ha sig, men det var dock bara när turbon kom ihång vid högre varv. tomgång gick den hur fint som helst öven upp till 2k rpm. men nått med bränslet borde det va
    Subaru Legacy

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Jo, här märker jag inget när den börjar ladda precis, bränner på rätt bra och det är inga misständningar som man märker av när man kör hårt. Det är snarare när man låter den stå på tomgång som den håller på o misständer, o om man öppnar dörren o varvar den lite så hör man små avgaspuffar som kommer. Frågan är då vad de är me bränslet, hoppas att någon allvetande kan komma med svar

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Jo, här märker jag inget när den börjar ladda precis, bränner på rätt bra och det är inga misständningar som man märker av när man kör hårt. Det är snarare när man låter den stå på tomgång som den håller på o misständer, o om man öppnar dörren o varvar den lite så hör man små avgaspuffar som kommer. Frågan är då vad de är me bränslet, hoppas att någon allvetande kan komma med svar
    Nu kanske jag är helt ute och seglar men kan det inte vara så att det sitter
    en kallstartsspridare på din bil som inte funkar som sig bör. Kanske rent av är en valig spridare som är kass.

    Bränsletrycksregulatorn kanske inte är frisk.

    Detta är mina funderingar när jag läste detta och jag vet inte om nämda saker pryler ens finns på just din modell(Givetvis den vanliga spridarn)

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Jo, här märker jag inget när den börjar ladda precis, bränner på rätt bra och det är inga misständningar som man märker av när man kör hårt. Det är snarare när man låter den stå på tomgång som den håller på o misständer, o om man öppnar dörren o varvar den lite så hör man små avgaspuffar som kommer. Frågan är då vad de är me bränslet, hoppas att någon allvetande kan komma med svar
    Nu kanske jag är helt ute och seglar men kan det inte vara så att det sitter
    en kallstartsspridare på din bil som inte funkar som sig bör. Kanske rent av är en valig spridare som är kass.

    Bränsletrycksregulatorn kanske inte är frisk.

    Detta är mina funderingar när jag läste detta och jag vet inte om nämda saker pryler ens finns på just din modell(Givetvis den vanliga spridarn)

    Mvh Martin
    Vet ej om det sitter kallstartsspridare, tror inte det dock, sitter väl bara på T8. Funderar också på spridarna o btr:en. Har även funderat på om det sitter något bränslechip monterat på den.

    Innan jag ska ge mig på btr:en så ska jag byta rotorn och tempgivaren till LH, hade jag tänkt. Om de inte funkar så får de bli en ordentlig koll av bränslepump, btr och spridare

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Satt o funderade lite, eftersom motorn är bytt så är det lite osäkert om allt har skett på rätt sätt. Hur är det med btr:en. Vad jag förstår så sitter det olika btr på olika årsmodeller, 2,5bars fram til 86. Om det nu skulle vara så att det sitter en 2,8bars btr, skulle detta kunna bidra till att jag har fått sådana här skumma misständningar? Sedan jetronic boxen, vilken boxar passar mellan olika årsmodeller av 9k turbos. Har nämligen en liggandes från en 88, men de har ju kat. Kanske jag ska ha en annan då eftersom min är en 85:a utan kat?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    alla 88:or har inte katt bara 88b
    kan ju vara värt att testa byta box, bilen lär ju inte gå sönder?
    Subaru Legacy

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Nu har den börjat bete sig annorlunda igen. Jisse vilken bil

    Jag bytte tempgivare och rotor igår. Sedan gjorde jag komp prov och ställde in tändningen med lampa på 16grader.

    Efter provkörnings så visar det sig att den börjar misstända som fan när turbon börjar ladda vid 3000varv. om man kör med 0,5 i ladd så kan man göra hela varvräknaren ut men om man stampar fullt o laddar som orginal 0,8bar så börjar den misstända som en annan rallybil vid tretusen o däröver kommer man inte.

    Nu lägger jag mina aningar till läckage någonstans mellan turbo o insug. Eller kan det vara btr eller bränslepump också. Någon som kan komma med tipps? Snälla

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Idag bytte jag tändmodul, dump, btr, tändspole samt gjorde ett trycktest av alla slangar mellan turbo och insug. Inget fel på någon av dessa grejer var det. Den går precis som jag förklarade innan. Alltså misständer riktigt ordentligt när laddtryck kommer vid 3000varv. Den står också o misständer när den går på tomgång!

    Den som kommer på iden vad detta kan bero på står jag i tacksamhetsskuld i resten av mitt liv. Jag måste hitta felet snart

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    680
    Jag tänkte på den lilla dosen som sitter in skärmen som går till fördelaren. nu kommer jag ju inte på namnet på den bara för det. Men om du tittar på fördelaren så sitter det en kabel på den som går till en liten dosa (som sitter på skärmen har jag för mig). Prova byta denna, kan vara värt ett försök om du har någon tillgänglig som du lätt kan byta med.

    Annars kanske du även kan prova byta fördelaren? Alltså inte locket utan hela fördelaren. Hade en opel ascona som betedde sig ungefär som du beskriver och jag var inte fan till att hitta vad felet var tills jag bytte fördelare till slut. Om du vet om någon fungerande fördelare kan de ju vara värt att prova.

    Nu har jag koncentrerat mig på felkällor i tändsystemet men hur som helst hoppas jag de löser sig för dig.

    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Kan ju vara två fel.

    Det första verkar kunna vara bränslerelaterat, motorn får för mycket. Läckande spridare, kallstartspridare på spjälhuset? Strålbild m.m.

    fel två verkar vara tändrelaterat så att tändningen står fel när du får varv och tryck. Backar tändningen med tryckklocka på fördelaren när tryck kommer? Rör den sig tillräckligt, smörja upp eller läckage? Sitter det centrufugalvikter för att ställa om vid varv, kärvande eller glappa lagringar?

    Min tvåöresfunderingar så här på nattkröken.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Nu har den börjat bete sig annorlunda igen. Jisse vilken bil

    Jag bytte tempgivare och rotor igår. Sedan gjorde jag komp prov och ställde in tändningen med lampa på 16grader.

    Efter provkörnings så visar det sig att den börjar misstända som fan när turbon börjar ladda vid 3000varv. om man kör med 0,5 i ladd så kan man göra hela varvräknaren ut men om man stampar fullt o laddar som orginal 0,8bar så börjar den misstända som en annan rallybil vid tretusen o däröver kommer man inte.

    Nu lägger jag mina aningar till läckage någonstans mellan turbo o insug. Eller kan det vara btr eller bränslepump också. Någon som kan komma med tipps? Snälla
    Ställ tillbaka tändningen till 20-21 grader. Hade oxå så för ett litet tag sedan, tändning på 14-15grader. Nu ändrad till 20-21 igen och den går mycke bättre. Dock så ska jag byta fördelare nu snart me då den är kass..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Aha, nu börjar det likna något. Hade också mina aningar då bilen gick mycket sämre då jag ställde den på 16graders tändning som det ska vara. I morgon blir det till att provbyta hela fördelaren till en fungerande. Får hoppas att det löser problemet med mina aggresiva misständningar vid ladd i alla fall!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    köp dig en DI kassett och konvertera
    Subaru Legacy

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Bytte hela fördelaren idag och det gjorde nytta
    Den drar på riktigt gott nu när laddet kommer och de kraftiga misständningarna var som bortblåsta.

    Nu återstår bara de små avgaspuffarna som kommer när man står på tomgång. Kan det vara spridarna som läcker lite o är allmänt utslitna som JK Nilsson sa?

    I så fall blir det nog några röda spridare o anpassat chip i stället

    Tack för all hjälp hittils

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224


    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson


    J.K Nilsson
    Tack för hjälpen

Liknande ämnen

  1. Drivknut höger inre 9000Turbo -92??
    Av Thuleboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 15:15
  2. Vad skiljer på svänghjul 900turbo 90-93 och 9000turbo -85-93
    Av Peter T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 14:38
  3. växellåda 9000turbo cc 2,3
    Av Tobbe132 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 20:53
  4. 9000turbo spridare?!
    Av Herrn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •