Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Gömma slutsteg 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186

    Gömma slutsteg 9000

    Finns det något smidigt ställe någon kan rekommendera där man kan gömma slutsteg ?
    Tänkte slänga i lite skit, bra slutsteg till 6X9 som sitter nu och till en baslåda med kanske 2X10".

    Och vart är det smidigast att dra kablar ?
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag har skruvat mitt fyrkanals Rockfordsteg upp och ner så att säga i luckan till reservhjulsbaljan, det var såpass kompakt så reservhjul och allt är fortfarande kvar. Detta är väl inte den allra optimalaste placeringen, helst skall det sitta åt rätt håll och med god luft genomströmning till steget, men jag har aldrig märkt att det skulle överhettas eller ta skada av det. Plus att det sitter dolt och utan risk att skadas. Tycker det är bästa stället om man vill ha lite originallook.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Ja orginallooken måste vara kvar för det är en familjebil. Tack för tipset.
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Jag har skruvat mitt fyrkanals Rockfordsteg upp och ner så att säga i luckan till reservhjulsbaljan, det var såpass kompakt så reservhjul och allt är fortfarande kvar. Detta är väl inte den allra optimalaste placeringen, helst skall det sitta åt rätt håll och med god luft genomströmning till steget, men jag har aldrig märkt att det skulle överhettas eller ta skada av det. Plus att det sitter dolt och utan risk att skadas. Tycker det är bästa stället om man vill ha lite originallook.
    Så gjorde jag med. Tycker det verkar vara det bästa stället att ha det på om man inte vill skylta med det.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag har skruvat mitt fyrkanals Rockfordsteg upp och ner så att säga i luckan till reservhjulsbaljan, det var såpass kompakt så reservhjul och allt är fortfarande kvar. Detta är väl inte den allra optimalaste placeringen, helst skall det sitta åt rätt håll och med god luft genomströmning till steget, men jag har aldrig märkt att det skulle överhettas eller ta skada av det. Plus att det sitter dolt och utan risk att skadas. Tycker det är bästa stället om man vill ha lite originallook.
    Den typen av slutstegs montering är inte att rekomendera pga värmen kan inte ledas bort ifrån
    steget, efter som de flesta vet stiger värme.
    Slutstegen är konstuerade för att sitta med kylflänsarna uppåt inte neråt.
    så risken att steget blir överhettat är stor, vid överhettning gäller inte garantin.

    Så om min ändå envisas med att montera stegen felvända montera dit några fläktar så tar inte steget lika mycket styrk.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag har skruvat mitt fyrkanals Rockfordsteg upp och ner så att säga i luckan till reservhjulsbaljan, det var såpass kompakt så reservhjul och allt är fortfarande kvar. Detta är väl inte den allra optimalaste placeringen, helst skall det sitta åt rätt håll och med god luft genomströmning till steget, men jag har aldrig märkt att det skulle överhettas eller ta skada av det. Plus att det sitter dolt och utan risk att skadas. Tycker det är bästa stället om man vill ha lite originallook.
    Den typen av slutstegs montering är inte att rekomendera pga värmen kan inte ledas bort ifrån
    steget, efter som de flesta vet stiger värme.
    Slutstegen är konstuerade för att sitta med kylflänsarna uppåt inte neråt.
    så risken att steget blir överhettat är stor, vid överhettning gäller inte garantin.

    Så om min ändå envisas med att montera stegen felvända montera dit några fläktar så tar inte steget lika mycket styrk.
    Stämmer precis som du säger Seiki, som jag skrev tidigare som sagt är det egentligen ingen optimal placering, men jag har ändå inte märkt att steget skulle bli speciellt överhettat av detta, klart temperaturen kan stiga på insidan av chassiet. Men jag har kört med denna lösning i 2,5 år nu utan problem. Och jag har kört med liknande lösning med steget monterat upp och ner under hatthyllan i en tidigare sedanbil jag haft, funkade också bara bra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    138
    Jag sågade till en spånskiva som passade i reservhjulet, på den så skruvade jag fast steget åt rätt håll, Det fungerade fin fint.. . tills dom stal det.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Ja alltid är det någe skit
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

Liknande ämnen

  1. Gömma slutsteg 9-5 -06 Kombi
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 11:34
  2. Gömma eller täcka för ABS-lampa
    Av Fajjer i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 18:29
  3. Slutsteg till 9000 -91
    Av Sagan89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 20:52
  4. Placering av slutsteg 9000 98á
    Av roblof i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 23:46
  5. Vart kan oljan gömma sig
    Av Jesper 1873 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •