Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Trasig bypass.. skadligt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Trasig bypass.. skadligt?

    Har under några dagar (ca 50 mil körda under denna tid, mestadels motorväg) märkt av ett pulserande dumpljud från vad ni här på stcs trodde var bypassventilen, vilket verkar stämma. Var och trycktestade den idag och den håller inte uppe något tryck alls, så den verkar vara helpaj.
    Nåväl, min fråga är om det kan vara skadligt att köra med denna trasiga bypassventil? Ska åtgärda detta snarast möjligt, men har ju ändå kört säkert 50 mil med bilen efter att ventilen börjat låta så att säga..
    Kan turbon ta skada av detta t.ex?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Släpper den ut allt laddtryck, eller släpper den inte ut något alls? I det sistnämnda fallet kan luften studsa på impellern och kanske göra lite skada om du har otur, men knappast under 50 mil.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Och i förstnämda fallet släpper den ut allt tryck vilket borde leda till att turbon varvar och varvar och varvar vilket leder till turbobyte.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Och i förstnämda fallet släpper den ut allt tryck vilket borde leda till att turbon varvar och varvar och varvar vilket leder till turbobyte.

    //Spets
    Okej .. Låter ju inget bra det .. Jag tror inte den släpper ut allt tryck direkt, utan pysljudet kommer ju när man släpper på gasen .. Bilen går varken bättre eller sämre än förut, så jag antar att turbon inte varvar för fullt :S
    Bilen borde väl gå väldigt bra ifall den varvar fullt, iaf en stund?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Jag menar att läcker den så måste ju turbon varva så in i h****e för att bibehålla tryck....men 50 mil gör nog ingen skada så vida du inte kört 50 mil med fullgas. Se bara till att byta den snarast. Det är ju ingen dyr sak.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag menar att läcker den så måste ju turbon varva så in i h****e för att bibehålla tryck....men 50 mil gör nog ingen skada så vida du inte kört 50 mil med fullgas. Se bara till att byta den snarast. Det är ju ingen dyr sak.

    //Spets
    Första jag ska byta imorgon bitti.. Hoppas fan inte turbon gått åt helvete..
    Nej, det är inte 50 mil med full gas, mestadels 110-cruise på motorvägen.. Men visst har man dragit om några bilar och gasat lite, det gör man ju alltid, men väldigt lugn körning mestadels.
    Men jag bör väl märka ganska omgående om turbon är kass eller?

    EDIT: Det killen på Saab gjorde var att plocka bort vaccumslangen på bypassventilen och satte dit en liten sak och började sedan pumpa med något tryckinstrument med mätare på.. Den visade 0 hela tiden...
    Alltså jag borde väl på något sätt höra om turbon gick på full rulle hela tiden eller ? Bilen låter ju helt normalt när jag kör, förutom att den dumpar lite konstigt, alltså någon form av pulserande ljud när man släpper på gasen (när man växlar exempelvis).
    Turbon verkar gå som den ska tycker jag iaf, visst är bilen pigg, men så jävla pigg är den ju inte ändå.. hmm?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag menar att läcker den så måste ju turbon varva så in i h****e för att bibehålla tryck....men 50 mil gör nog ingen skada så vida du inte kört 50 mil med fullgas. Se bara till att byta den snarast. Det är ju ingen dyr sak.

    //Spets
    Första jag ska byta imorgon bitti.. Hoppas fan inte turbon gått åt helvete..
    Nej, det är inte 50 mil med full gas, mestadels 110-cruise på motorvägen.. Men visst har man dragit om några bilar och gasat lite, det gör man ju alltid, men väldigt lugn körning mestadels.
    Men jag bör väl märka ganska omgående om turbon är kass eller?

    EDIT: Det killen på Saab gjorde var att plocka bort vaccumslangen på bypassventilen och satte dit en liten sak och började sedan pumpa med något tryckinstrument med mätare på.. Den visade 0 hela tiden...
    Alltså jag borde väl på något sätt höra om turbon gick på full rulle hela tiden eller ? Bilen låter ju helt normalt när jag kör, förutom att den dumpar lite konstigt, alltså någon form av pulserande ljud när man släpper på gasen (när man växlar exempelvis).
    Turbon verkar gå som den ska tycker jag iaf, visst är bilen pigg, men så jävla pigg är den ju inte ändå.. hmm?
    Om det är ett pulserande ljud, nästan lite kvittrande, så låter det som dumpen inte släpper ut luften utan studsar tillbaka.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har nog kört hundratals mil med kass bypass utan att märka det och inte har min turbo rasat av den anledningen..

    Törs påstå att det rullar väldigt många äldre 900 och 9000 med trasig bypassventil. Den är i princip alltid trasig på en 15år gammal bil..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har nog kört hundratals mil med kass bypass utan att märka det och inte har min turbo rasat av den anledningen..

    Törs påstå att det rullar väldigt många äldre 900 och 9000 med trasig bypassventil. Den är i princip alltid trasig på en 15år gammal bil..
    Snarare regel än utantag att bypassen är trasig på äldre Saabar.
    På i stort sett alla gamla 900, 9000 turbos jag ägt har jag fått byta bypass efter inköp....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av eddy
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har nog kört hundratals mil med kass bypass utan att märka det och inte har min turbo rasat av den anledningen..

    Törs påstå att det rullar väldigt många äldre 900 och 9000 med trasig bypassventil. Den är i princip alltid trasig på en 15år gammal bil..
    Snarare regel än utantag att bypassen är trasig på äldre Saabar.
    På i stort sett alla gamla 900, 9000 turbos jag ägt har jag fått byta bypass efter inköp....
    Okej, vanligt problem alltså. Och uppenbarligen verkar turbon hålla ihop även fast man kört med trasig bypass en tid. Jag reagerade direkt när pysljudet ändrades, så jag antar att bypassen på min bil gått sönder nyligen. Den är ju dock "bara" 9-10 år gammal.. Håller originalbypassventilerna så kass kvalitet alltså?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Har idag bytt bypassventil (en ny original från Saab) och nu låter det som det ska igen, d.v.s. ingenting. Lite tråkigt dock :P

    Har kollat lite på den trasiga bypassventilen..
    Om man försöker blåsa i den där turbon är inkopplad så är det omöjligt. Likaså där den återcirkulerar.. Om man håller för återcirkulationen och blåser där vaccumslangen ska sitta så är det tvärstopp.. Om man håller för hålet där turbon kopplas in så går det jättelätt att blåsa mellan vaccumslang och återcirkulation.. Det läcker därmellan alltså... Men jag förstår inte riktigt, vad gör det om det läcker där?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    att de läker där är ungefär som att du inte har någon vacumslang där als... dvs laddtrycket kommer dumpas konstant då den inte har något mottryck på vaccumslangens sida. Den kommer även dra/läka tjuvluft i vacumslangen....

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av SvenJohan
    att de läker där är ungefär som att du inte har någon vacumslang där als... dvs laddtrycket kommer dumpas konstant då den inte har något mottryck på vaccumslangens sida. Den kommer även dra/läka tjuvluft i vacumslangen....
    Okej, jo det låter ju faktiskt rimligt. Men är det skadligt att ha kört 50-60 mil på det sättet? Bilen gick ju klart bättre nu när jag bytt till en hel iaf..
    Men det du beskriver, är det det samma som att turbon varvar och varvar tills den rasar typ? (som en annan beskrev ovan i tråden)

Liknande ämnen

  1. bypass ventil
    Av lassemia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:46
  2. bypass ventil
    Av Bertilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 19:33
  3. Hur SKA en EVO 6 bypass låta?
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 23:53
  4. Skum bypass ??? T16.
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •