Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Klonkar fram efter sänkning SAAB 9-3 SS 2.0T

  1. #1

    Klonkar fram efter sänkning SAAB 9-3 SS 2.0T

    Hejsan.

    Bytte sänkningsfjädrar i helgen på min saab 9-3 ss men efter jag var klar hör jag att det klonkar vänster fram, det klonkar inte när jag svänger på ratten när jag står still med bilen men direkt när jag börjat köra och svänger åt något håll så klonkar det lite då och då, det kommer inte hela tiden men väldigt frekvent, tog ner fjäderbenet igår och såg att fjädern låg som den skulle och lagret verkar ligga fint också.
    *ven gummiskyddet som ska sitta på fjädern ligger rätt.
    Kan det vara något annat som börjat klonka ? något stag som man pillat med i samband med fjäderbytet där framme?
    Vad kan vara fel?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Hade samma bekymmer på min SS, efter haft nere fjäderbenen fyra ggr tröttnade jag och tog fram svetsen och svetsade fast fjädern i den nedre tallriken sen blev det tyst och fint.

  3. #3
    På riktigt, hur kan det komma sig, den nya fjädern har ju ändå en slang på sig samt att det inte låter om högerframdämpare och allt där är exkat på samma sätt.

    Det kan inte vara att lagret är snemonterat eller likanande? känns trist att svetsa och hålla på dona där. det roliga är att det lät mer när jag tog ner och försökte fina till allt igår, efter jag satte tillbaka det så lät det som sagt mer, men men, fan då.

    edit: läste att andra fått byta lager etc, men då tycker man det borde låta när man står still och svänger på ratten också. eftersom lagret rör sig hela tiden..

    klurigt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Jag hade provat att byta fjäderbenslagret. kostar inte många kronor på saab. jag betalade 80 spänn med min rabatt så det borde ligga på en 120:- ungefär misstänker jag. Har den dessutom rullat en del så kan det bara vara bra att byta.

    Nja det behöver inte höras när man står still tror inte det gjorde det på min. Bilen kan behöver belastas lite samtidigt som man svänger för att det ska smäll, klonka till till exempel en inbromsning svänga höger och upp på infarten typ då hörde jag mitt oljud.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  5. #5
    oki, fjäderbenslagret är inte samma som axiallagret för det kostar närmare 700kr sa dom, men jag ska höra med dom om fjäderbenslagret.

    är det omöjligt att det kan vara något som tar i eftersom den är sänkt 35mm tänkte om krängningshammaren slår i något under bilen eller annat som kanske slår i när man sänkt den?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    oki, fjäderbenslagret är inte samma som axiallagret för det kostar närmare 700kr sa dom, men jag ska höra med dom om fjäderbenslagret.

    är det omöjligt att det kan vara något som tar i eftersom den är sänkt 35mm tänkte om krängningshammaren slår i något under bilen eller annat som kanske slår i när man sänkt den?
    Axiallager = Hjullagret?

    Vad har du för fälgar?
    Et mått och dimensioner på fälgarna?

    Har du några som inte avviker sig något nämnvärt mot orginal vad det gäller rullomkrets och et så ska det absolut inte ta i nånstans.

    Jag kör med 19x8,5 tum inte hundra på bredden men antingen 8 eller 8,5 har jag. 235 breda däck och ett etmått på 41 på fälgarna.
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  7. #7
    Sådär det är orignal fälgar och allt.

    Hur som helst så skruvade jag bort krängnigshammarstaget, det som går lodrätt upp jämseides med fjäderbenet och sitter fast med en bult höst där uppe och längre ner som sen är fäst i krängningshammaren. när jag lossade på staget där uppe och körde lite så lät det inte.
    Så jag antar att det har med kräningshammaren att göra, men kan det vara kullederna i det staget som går lodrätt eller kanske busningarna som suger ?

    Är det någon fara att montera ner kräningshammar pinnen den som går lodrätt alltså, och sen köra normalt men givetvis mycket lugnare. vill slippa det klonkande ljudet bara tills det är fixat.
    vad gissar ni på, staget som går lodrätt eller bussningar längre in under bilen till krängningshammaren?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    Sådär det är orignal fälgar och allt.

    Hur som helst så skruvade jag bort krängnigshammarstaget, det som går lodrätt upp jämseides med fjäderbenet och sitter fast med en bult höst där uppe och längre ner som sen är fäst i krängningshammaren. när jag lossade på staget där uppe och körde lite så lät det inte.
    Så jag antar att det har med kräningshammaren att göra, men kan det vara kullederna i det staget som går lodrätt eller kanske busningarna som suger ?

    Är det någon fara att montera ner kräningshammar pinnen den som går lodrätt alltså, och sen köra normalt men givetvis mycket lugnare. vill slippa det klonkande ljudet bara tills det är fixat.
    vad gissar ni på, staget som går lodrätt eller bussningar längre in under bilen till krängningshammaren?

    Nu när du har stagen borta så passa på och känn så att inte krängningshämmaren går tungt i bussningarna. Om dom gör det så är det bara att ta bort dom och smörja. På det viset blev jag av med mitt klonkande.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    vad är tungt då, jag vet inte hur det ska kännas när det ska vara bra, jag har inget att referera till angående vad som är tungt i dessa samband.

    men räcker det att smörjan bussningen man ser när man tagit bort hjulet?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    vad är tungt då, jag vet inte hur det ska kännas när det ska vara bra, jag har inget att referera till angående vad som är tungt i dessa samband.

    men räcker det att smörjan bussningen man ser när man tagit bort hjulet?
    Skillnaden mellan osmord och smord på min var att efter smörjnig så åker k-hämmaren ner av egen tyngd.
    För att komma åt att smörja bussningarna så måste dom bort tyvärr.
    Det finns beskrivet flera gånger här på forumet hur man gör det.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  11. #11
    yes jag har sett lika olika beskrivningar. tänkte om man ska ta ner alla eller bara den man ser när man tar bort hjulet. tackar,

  12. #12
    sådär. problemet löst: kräningshammarstag för 240kr st byttes en på var sida, de som går lodrätt efter fjäderbenet, sitter med en bult uppe och en bult nere.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    sådär. problemet löst: kräningshammarstag för 240kr st byttes en på var sida, de som går lodrätt efter fjäderbenet, sitter med en bult uppe och en bult nere.

    du byte ut den som heter "krängningsstag"(Nr 4) på SP hemsida?

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... _03-.shtml

    Jag har liknande problem med min nu och testade byta ut stödlager+axiallager igår men det klonkande ljudet kvarstår..iofs kör jag med coilovers och inte org. dämpare+sänkfjädrar men verkar va liknande ljud båda upplevt(er).

    Kanske ska testa byta ut de staget på min bil också då..
    Saab 9-3 SS Aero 2005 - http://www.garaget.org/?car=44452

  14. #14
    precis, nr 4 är det som ställde till det för mig, ett jäkla liv i framvagnen lät som det kom från uppedelen av fjäderbenet först så jag tog isär allt ohc fixa 4 gånger sen testa jag att byta dessa stag.. skönt att det var de , kosta inte mer än 240kr per st oxo

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    precis, nr 4 är det som ställde till det för mig, ett jäkla liv i framvagnen lät som det kom från uppedelen av fjäderbenet först så jag tog isär allt ohc fixa 4 gånger sen testa jag att byta dessa stag.. skönt att det var de , kosta inte mer än 240kr per st oxo
    240kr/st? Står 215kr/st på hemsidan, hoppas vi pratar om samma del nu, eller fick du byta ut flera delar samtidigt?

    Behöver man byta ut båda stagen samtidigt? jag har bara oljud från höger fram..eller byta du ut i förebyggande syfte?
    Saab 9-3 SS Aero 2005 - http://www.garaget.org/?car=44452

  16. #16
    jo 215kr 240kr på mekonomen hooho.
    well jag bytte ena för det lät där på ena sidan men min kompis har hört att det låter på andra oxo sen att det var rätt billigt och som sagt förebyggande syfte så det blir någon form av jämn styvhet på båda sidorna eller något

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    jo 215kr 240kr på mekonomen hooho.
    well jag bytte ena för det lät där på ena sidan men min kompis har hört att det låter på andra oxo sen att det var rätt billigt och som sagt förebyggande syfte så det blir någon form av jämn styvhet på båda sidorna eller något
    fan jag som precis dragit iväg en beställning via SP, hade jag vetat att mekonomen hade sånt hade jag köpt därifrån, orkar ej vänta på grejerna Vad är det för art nr på staget på mekonomens hemsida?

    Hoppas det är staget som spökar för min del, du fick riva loss hela paketet(stötdämpare+fjädrar) när du bytte staget?
    Saab 9-3 SS Aero 2005 - http://www.garaget.org/?car=44452

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    [quote=Rocco_Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "qoud me nutrit me destrui":xtrkz2td
    jo 215kr 240kr på mekonomen hooho.
    well jag bytte ena för det lät där på ena sidan men min kompis har hört att det låter på andra oxo sen att det var rätt billigt och som sagt förebyggande syfte så det blir någon form av jämn styvhet på båda sidorna eller något
    fan jag som precis dragit iväg en beställning via SP, hade jag vetat att mekonomen hade sånt hade jag köpt därifrån, orkar ej vänta på grejerna Vad är det för art nr på staget på mekonomens hemsida?

    Hoppas det är staget som spökar för min del, du fick riva loss hela paketet(stötdämpare+fjädrar) när du bytte staget?[/quote:xtrkz2td]

    Om det är knarrstaget som ska bytas som sitter mellan krängningshämmarn och fjäderbenet behövs inget annat plockas ner än just dom två muttrarna till staget. Men för enkelhets skull så får man lyfta upp bilen på båda sidorna så att inte krängningshämmarn ligger i spänn när man pillar med det.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    44
    ska testa byta ut stagen på höger och vänster sida idag i förhoppning att det klonkande oljud jag har höger fram försvinner..annars vet jag inte vad jag ska ta mig till härnäst..
    Saab 9-3 SS Aero 2005 - http://www.garaget.org/?car=44452

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Rocco_Aero
    ska testa byta ut stagen på höger och vänster sida idag i förhoppning att det klonkande oljud jag har höger fram försvinner..annars vet jag inte vad jag ska ta mig till härnäst..
    Prova med att ta bort stagen och ut och provkör.
    Är det tyst då så vet du vad som behöver bytas.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Klonkar vid rullning rakt fram.
    Av avatar1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:24
  2. klonkar vänster fram 900 -97
    Av Mcoist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •